Trophy Startet 13.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 13.Juli.2008 har vært og sett på en båt med aksel og det har jeg ikke peiling på siden jeg bare har hatt båter med drev. Hva ser vi på bildet ? Regner med det er en kobling. Er den vannsmørt ? Annet ? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
pete Svart 13.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 (redigert) Jeg ser akslingen gå inn i en pakkboks, for deretter forsvinne gjennom stevnen i en propellhylse. Men så er jeg litt usikker på hva jeg ser i bildet, Det ser ut som om to kabler er jordet mot pakkboksen, men er den svarte saken en slange eller en kabel? Om det er en slange leder den sannsynligvis olje til en oljefylt pakkboks. Hvis det ikke er en slange, men en kabel, må dette være en eller annen versjon av vannfylt pakkboks. Redigert 13.Juli.2008 av pete (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 13.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 Dette ligner på det jeg hadde på gammel Sea Rayen... der var pakkboksen jordet med to grønne kabler slik som bildet... Dette var i allefall meget enkel og god løsning på pakkbokser... med tre grafitt ringer inn i boksen... forøvrig akkurat samme løsning på roret. Selve tetningen var vannsmuut og den sitter inne i den koppen som er irret... lengs fram i båten på bildet... Denne koblingen "tightes" ved lekkasje ved å løsni på kontramutteren som er koppen og deretter dra litt til på på koppen før mutteren trekkes til igjen... meget enkel og grei løsning.... Siden det er vanskelig å se klart av bildet på den irrete delen, så antar jeg det er samme kobling som jeg hadde på gammel Sea Rayen. Hva den sorte "slangen" er for noe kjenner jeg ikke til... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
fiskern Svart 13.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 (redigert) Hei.Dette er nok en fettsmurt pakkboks der en slange går opp til presskoppen.Denne er rund med et lite håndtak på.Ellers samme som sydvesten forklarer.Kablene er jording. Redigert 13.Juli.2008 av fiskern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 13.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 Jeg har noe lignende på min båt. Hvor ofte og hvor mye skal man skrue på presskoppen? Sitér dette innlegget Link to post
fiskern Svart 13.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 1 til 2 omdreininger etter en dags seilas,ikke mer da pakkboksen vil gå varm.Du vil kjenne litt motstand etter ca 2 omdreininger. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 13.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 En ser noe rustvann under koblingen. Hva kommer det av?? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Lars H. Svart 13.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 1 til 2 omdreininger etter en dags seilas,ikke mer da pakkboksen vil gå varm.Du vil kjenne litt motstand etter ca 2 omdreininger. Hei. Dersom dette er en vanlig fettsmurt pakkboks med simmeringer, er svaret fullstendig feil! Et til to tørn, to ganger i løpet av en 100timers båtsesong er korrekt. Og da skrur du deretter en kvart tørn tilbake for å minske belastningen og øke levetiden på simmeringene. Skrur du mer og oftere, presset fettet ut i hylsen mot det vannsmurte cuttleslageret og ødelegger smøreeffekten for dette. Tror du ikke på dette, ta kontakt med f.eks West Mekan som leverer slike løsninger og er ekspert på dette. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gudrun Svart 13.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 Hvor ender slangen? kan være til en messingkopp for fettsmøring eller en liten plastbeholder med olje på eller til en bunnventil eller sågar til kjøleren på motoren. Så mulighetene er mange.... Vi venter i spenning. Sitér dette innlegget Link to post
fiskern Svart 13.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 Har hatt en rekke båter gjennom 36 år på havet,etter et sjøvær (10-12 timer) tørner jeg 1-2 tørn på presskoppen. Vet ikke hva du mener med en vanlig pakkboks,men de jeg har hatt har en talgpakning som pakkes etter ved behov.Hvis det drypper sjøvann inn,teites pressringen litt.Har snakket med fiskere gjennom mange år,og de aller fleste gjør det samme.Har aldrig hatt problemer med hylsene mine,så jeg tror jeg fortsetter med samme som før. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 13.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 Jeg ville være bekvem med litt flere bilder. Kommer den sorte slangen fra motoren eller fra et oljelager? Hva slags båt er dette (motor). Jeg regner med at det ikke er en Bayliner 2858 2000 mod? Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 13.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 Dette er aksel tilkoblet ZF Hurt HSV 630 A og 1 Hino 250 hk. Jeg hadde desverre dårlig tid og noen ting ble glemt. Jeg har flere bilder, men ikke noe som viser hvor slangen kommer fra. Regner med jeg må reise å se mer, men det er langt å kjøre..... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
roaldbj Svart 13.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 Av slangetypen skulle jeg tro at den er en vannkjølt pakkboks - dvs at det er koblet til et utløp fra motoren som tilfører saltvann til pakkboksen. For meg ser det ut som det er lite vann som har kommet ut fra pakkboksen og ned i kjølen. Ledningene som kommer fra pakkboksen kan være koblet til sleperinger inne i pakkboksen som sikrer at akslingen hele tiden er jordet. Men det kreves flere bilder og dokumentasjoin for å vurdere forholdene nærmere. Det er alltid klokt å bruke tid før man hansler ny båt. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 Vet ikke hva du mener med en vanlig pakkboks, men de jeg har hatt har en talgpakning som pakkes etter ved behov. Glem ordet "vanlig", det er selvfølgelig mange forskjellige typer pakkbkser som kan kalles vanlige. Pakkboks med talgpakkning har jeg ikke greie på. Mitt råd om hvordan skru på fettkoppen var for fettsmurt pakkboks med simmering i hver ende som jeg jo skrev. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Trophy Svart 13.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 Det ser ut som slangen går til motor, men som sagt ser jeg ikke tilkoblingen og kan da ikke si det 100% Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
roaldbj Svart 13.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 Mitt første råd er da: synes det som om det er mye vannlekkasje under fremkant av pakkboksen? Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 13.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 (redigert) Vet ikke helt om det er mye vann, men båten har lagt ubrukt på sjøen siden sent i høst. Har funnet ut at slangen er sjøvannskjøling til aksel Redigert 14.Juli.2008 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Fusebox Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 (redigert) Jeg har (tilsynelatende) samme pakkboks. Aner ikke fabrikat, men den har talglisse pakning. Såvidt jeg har forstått, så kan denne lissen (som går 3-4 runder eller noe sånt rundt akslingen) tightes til når vannet lekker inn mer enn det skal. Dette gjøres som beskrevet over, at låsemutteren løsnes, pakkboksen strammes litt inn (ikke mye, da man faktisk kan stramme så hardt at akslingen SITTER, eller i det minste får varmgang og sterk slitasje). Slangen går vel til fettkoppen, som man har satt et mer bekvemt sted for å kunne etterfylle fett i pakkboksen. Her er det, også som nevnt, viktig at man ikke strammer for hardt, da fettet da blir presset inn i akselhylsen, og dermed reduserer eller fjerner vannkjølingen som er viktig for denne løsningen. Talglissepakning slipper ikke ut overflødig fett, som simmering-pakkboksen gjør. Den tåler mao. "feil" eller for mye tilførsel av fett, som da bare blir presset fremover gjennom simmeringene. Talglissepakningen stopper dette, og presser det dermed bakover inn i akslingshylsen, med resultat at denne da kan, eller vil, bli fylt opp av fett. Presiserer : "Såvidt jeg har forstått" Redigerer en smule : Ser at du har funnet ut av det er tilførsel av sjøvann i slangen. OK ;-) Det er da en annen løsning enn jeg har. Redigert 15.Juli.2008 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.