Petter-B Svart 18.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2008 På apparatet står det CO2 (kulldioksyd), det står ikke CO (kullos), så vidt man kan se av bildet.(derfor klippet jeg ikke bort bildet fra sitatet) Denne alarmen er skal være godt kjent i caravanmarkedet og lar seg lett tilkoble andre moduler for å øke mulighetene. Nortronix De averterer tungt i caravanblader så det er vel grunnen til at båtfolk ikke har sett dem. Kjøper noen moduler der for å tilkoble til min egen alarm, ca 1/2 pris i forhold til alarmfirma. Mvh Petter Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post
Cheyenne Svart 4.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2015 Ser at dette er en gammel tråd, men den er vel fortsatt aktuell. Er det noen som har montert den omtalte NX 5 gassalarmen i båt? I så fall, hva er erfaringene med den? Den detekterer både co, co2, gasser samt røyk. Hadde vært greit å ha en enhet i stedet for mange bokser spredd rundt om i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Thomas Svart 4.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2015 Følger med på denne.. Sitér dette innlegget Skvulp BåtforeningNor Star 290, 2001Hjemmehavn; Slependen, Bærum Link to post
Fjord725SE Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Gammel tråd men ser det er et par påstander i den som ikke er helt nøyaktig. Det TV programmet hvor de sier en vanlig brannvarsler vil reagere på CO er ikke helt nøyaktig. Ja den vil reagere på CO men følsomheten er ikke bra nok. CO kan være dødelig selv i svært små mengder hvis du eksponeres over litt tid. Derfor bør du ha både brannvarsler og CO alarm. En kombinert varsler kan være en falsk sikkerhet fordi gass (propan f.eks), røyk og CO ikke oppfører seg likt og varsleren skal derfor monteres på forskjellige steder. Brannvarsler (røyk) skal vel vanligvis monteres i høyt/taket, CO alarm skal være i hodehøyde og gassalarm skal være være montert lavt siden disse gassene er tunge. I tillegg må man ta hensyn til kabinens utførelse og hvilken vei det er sannsynlig gassene vil bevege seg, Det er en "holdbarhetsdato" på noen CO varslere, etter denne datoen er de ikke til å stole på. Sjekk dokumentasjonen for varsleren, min er stemplet med dato på baksiden for når den må skiftes. Jeg har for øvrig overlevd en CO forgiftning selv hvor jeg var eksponert for små mengder eksos i ca 1,5 time. Ble etter hvert svimmel, flimret for øynene, hjertebank og press for brystet, trodde derfor jeg fikk hjerteinfarkt og kom meg ut for å oppsøke hjelp, noe som reddet meg, hadde jeg vært i det rommet 10 minutter til mente legene jeg antagelig ikke ville klart å komme meg ut for egen hjelp! Ikke før jeg satt og ventet på ambulansen at jeg kom til å tenke på muligheten for eksoslekkasje fra motoren som sto og gikk, måleinstrument i ambulanse og blodprøve på sykehuset bekreftet blodet mitt var over 50% mettet med CO, noe som er veldig farlig og ofte dødelig. Jeg var griseheldig som fikk disse symptomene, mange som blir forgiftet merker ikke noe som helst før de rett og slett sovner. Jeg luktet ikke eksosen selv, konsentrasjonen var svært lav og kom så gradvis at jeg ikke merket den men allikevel nok til å bli alvorlig forgiftet. Årsaken til at du kan få så mye CO i blodet selv om det bare er promiller av det i luften er ganske riktig som andre her påpeker at de oksygenbærende elementene i blodet vårt (hemoglobin) dessverre foretrekker CO framfor oksygen og vil derfor akkumulere gassen i blodet inntil du rett og slett kveles uten å merke noe. Gassen i seg selv er også luktfri, det er andre elementer i eksos som lukter. Motgift er å puste i ren oksygen evt også i trykk-kammer (slike de bruker mot dykkersyke). Jeg har både brannvarsler og CO alarm i kabinen i min båt. CO alarmen er så følsom at den kan gå av hvis jeg kjører på tomgang og har litt vindpust bakfra. I båten er nå regelen at det er totalforbud å oppholde seg i kabinen hvis alarmen har gått av, da skal alle ut på dekk, alarmen kan resettes men ingen går ned i kabinen før det er gått minst 10 minutter uten at alarmen har gått av igjen. Blir et par falske alarmer i løpet av sesongen på grunn av at den er så følsom men til gjengjeld vet jeg at den faktisk fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 (redigert) Det er en "holdbarhetsdato" på noen CO varslere, etter denne datoen er de ikke til å stole på. Sjekk dokumentasjonen for varsleren, min er stemplet med dato på baksiden for når den må skiftes. Min CO-alarm fra ClasOhlson gir lyd når alarmen må skiftes, men denne funksjonen kan selvfølgelig slå feil. En ekstra sikkerhet, men ikke dumt tips å skrive ned når den må skiftes i tillegg. Godt å høre du reddet deg, skumle greier med CO! Redigert 5.Januar.2015 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.