Jump to content

Kullosforgiftning i små rom


rogeri

Recommended Posts

Det omkommer noen hvert år pga manglende eller ikke tilstrekkelig ventilasjon i nedsnødde hytter eller i tvilsome ombygninger av varebiler og busser .

Båter som er bygget av proffesjonelle har tilstrekkelig ventilasjon i lugarene om den er åpen.

 

Kampingvogner med kjøleskap har ett eksosrør som er ført ut på usiden av vogna , dette er viktig at det gjøres like dan når propan kjøleskap eller andre apperater som bruker gass monteres i båt.

 

Gass til koking og oppvarming brukes sjelden i yrkesbåter da slik gass er tung og synker nedi båten som der er helt tett og ingen ventilasjonsmulighet.

 

Ovner med oljefyring brukes mye i fiskebåter ,men der å er det fristende om vinteren å bruke lite lufttilgang og ulykker har skjed der og .

 

Nye moderne strømagregater er nesten helt lydløse men bruker surstoff og produserer kullos så di må ikke brukes inne i båter eller andre oppholdsrom uten att eksosavtrekket er ført ut i fri luft og det er god tilgang på frisk luft.

 

Har bygd om tre busser og dette problemet er godt kjent innen Racingmiljøet der det har hvert flere slike ulykker.

 

På festivaler og lignende så er det ofte ingen tillgang på strøm og pga støy er det forbud mot bruk av strømagregat , dette er litt farlig da de nye lydløse agregatene kan gjemmes bort i ombygde busser uten å bli hørt og oppdaget.

Link to post

Har lite kunnskap om dette her, hvilket leder til følgende spørsmål...

 

Hva med Wallas parafin varmeapparat, eller slike små portable gassvarmeovner som bruker spraybokslignende gassbeholdere???

Får jo tankene til å rulle, har vært endel dødsfall i år. Men det er vel stort sett sånne som har tatt grillen inn i stua osv.

Link to post

Wallas apparatene henter forbrenningsluft fra slangen som ligger rundt eksos slangen. Så en Wallas som er i stand skal ikke være farlig. Slike små gassbluss derimot..

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ja, når jeg tenker meg om så trenger jo enhver flamme oksygen for å brenne.

Liten cabin og 1300watt gassbrenner og ingen utlufting (når man vil ha det varmt, lufter man ikke).....

 

Like tankeløst av meg som dengangen jeg overnattet i 15minus (ute). Varmet opp cabinen med begge platene på kokeapparatet.

Ikke særlig smart, men heldigvis gikk det også bra.

 

Tenker nok at jeg heretter varmer opp cabinen med gassvarmer (den lille), i god tid før leggetid, for så holde varmen vedlike med wallas iløpet av natta.

Kanskje til og med anskaffe en større wallas, slik at jeg trenger bare å bruke den. Den jeg har nå er bare på 1800w, og er i det minste laget om vinteren.

 

Noen som er hypp på en byttehandel kanskje???

Link to post

Jeg monterte gassvarsler rett før sommeren i båten , det er en billig livsforsikring.

 

Jeg hadde kullos varsler på gamle båten i tillegg, da eksosslange gikk under benken i akterkabinen. Det kan være en skummel kombinasjon, da vi gikk en del strekk på kveld og natt, og da ønsker jo noen å sove.

Link to post

Alle burde ha minst én CO-detektor i båt med overbygg eller telt. Etter min mening er det viktigere enn røykvarsler. De bør monteres i hodehøyde, ettersom CO-gassen er bare såvidt lettere enn vanlig luft og ikke nødvendigvis forsvinner ut av åpne luker sånn helt av seg selv.

 

En CO-detektor skal varsle på lave nivåer. Med 0,1-0,2 promille CO i lufta får du hodepine etter en stund, og øker nivået litt mer får du så kraftig skallebank at det er mer fristende å slenge seg på køya enn å gå ut og trekke frisk luft. Det er for seint om alarmen går først når du er bevisstløs. Vær oppmerksom på at en del av disse detektorene kan forstyrres av f.eks. mobiltelefon, så det er kanskje ikke noen god idé å ha plassere dem ved nattbordet hvor du også legger mobilen.

 

http://www.tryggogsikker.no/html/341.html

 

En veldig viktig sak er at mange CO-detektorer har problemer med høy luftfuktighet. Alarmen jeg har lagt inn referanse til over er etter det jeg kjenner til godkjent for bruk i campingvogn, men ikke for båt (det står klart og tydelig med fet skrift i den amerikanske brukerveiledningen). En liste over CO-detektorer som har amerikansk godkjenning for båter finner du her: http://uscgboating.org/articles/pdf/CO-Det...on11Feb2008.pdf (Det er et par detektorer som går på 12V i den listen, ikke dumt i en båt. Det er også en kjekk liten sak til å ha på nøkkelringen.)

 

For dem som vil ha en liten, personlig detektor så kan det hende at dette er løsningen http://www.nakshop.no/product.php?productid=18341

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post

Har noen spørsmål her.. Er Kullos og CO det samme? Og kan dette komme fra eksos til både gass, diesel og bensin? Det står rundtom at kullos er luktfri og at man ikke merker den, men med feks. en eksos lekkasje vil man jo lukte det ganske bra..

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post

Kullos forbruker/ forbinder surstoffet slik att det blir surstoffmangel i trange rom og surstoffmangel lukter ikke.

Surstoff mangel gjør att forbrennnigen av gass,ved, olje etc blir dårlig og produserer da kullos , det blir da en slags ond sirkel.

 

Ved netapping og rengjøring av brønn kan det og oppstå surstoffmangel da råttent treverk eller røtter bruker opp /trekker till seg surstoffet og det er skjedd mange ulykker ved slike arbeider.

 

Om en skal gå ned i en kumm , tank etc , gå ikke ned uten måleapperat når det kan ligge noe å råtne nedi kummen/tanken for da er det trolig tomt for surstoff.

Link to post
Kullos forbruker/ forbinder surstoffet slik att det blir surstoffmangel i trange rom og surstoffmangel lukter ikke.

 

Dette er direkte feil, problemet med CO / Kullos er at hemoglobinet i blodet lettere tar opp kullos enn oksygen.

Det er dette som gjør kullos så farlig, selv om det er tilstedeværelse av oksygen så vil blodet heller tar opp kullosen som er i lungene enn oksygenet. Du får ingen kvelningsfornemelser eller ubehag du sovner bare stille og rolig inn.

 

Dette med oksygen mangel i tanker, siloer eller en brønn er noe annet. Dette er noermalt tyngre gasser som legger seg i bunn av tanken og driver vekk oksygen pga av høyere engenvekt.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Dette med oksygen mangel i tanker, siloer eller en brønn er noe annet. Dette er noermalt tyngre gasser som legger seg i bunn av tanken og driver vekk oksygen pga av høyere engenvekt.

 

Riktig som Sverre sier ang CO-opptak i blodet.

 

Når det gjelder tanker og gassdannelse her, er det ikke noe de kaller "vanngass"...? Mener å huske at Hydrogensulfid er en skummel gass i slike tilfeller...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Kullos forbruker/ forbinder surstoffet slik att det blir surstoffmangel i trange rom og surstoffmangel lukter ikke.

CO (kullos) er litt verre en en del andre gasser som fortrenger oksygen fordi CO binder seg til blodet slik at det ikke får tatt opp oksygenet. Dermed kan du få en effekt hvor litt kullos over lengre tid er ganske så dødelig, selv om du ikke merker så mye med en gang.

 

CO = kullos. Er litt lettere en luft (CO vs. O2 gir vel molekylvekt på 12+16 mot 16+16). I brønner og andre "søkk" der gass kan samle seg trodde jeg det var mer typisk å få problemer med gasser som er tyngre enn luft, f.eks. CO2, endel NOx, butan/propan osv da de fortrenger lufta.

Ikke vær for sikker på at CO stiger opp av seg selv. Gassen er lettere enn luft (av samme temperatur), men det er bare så vidt. Den kan faktisk legge seg langs gulvet. Den blander seg med lufta og det er veldig små konsentrasjoner som skal til før det blir farlig.

Link to post

Det ble noen svar her, men ikke på om dette kommer fra eksosen til feks. bensin og diesel.. en slik eksos lukter man jo ganske fort.. Så problemet her i en båt for eksempel er kun hvis man bruker noe som brenner og henter forbrenningsluften fra "rommet" man oppholder seg i?

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Det ble noen svar her, men ikke på om dette kommer fra eksosen til feks. bensin og diesel.. en slik eksos lukter man jo ganske fort.. Så problemet her i en båt for eksempel er kun hvis man bruker noe som brenner og henter forbrenningsluften fra "rommet" man oppholder seg i?

Spørsmålet er ikke hvor du henter forbrenningsluften, men hvor forbrenningsgassene/eksosen havner.

 

Du har ikke noen garanti for at du merker eksoslukt til en hver tid. Du venner deg ganske fort til en lukt, og lukt kan komme gradvis omtrent ike fort som du venner deg til den. Det er ikke alltid du oppdager en eksoslekkasje på lukta. Det har forekommet ulykker hvor eksos som slipper ut utenfor båten, bl.a. fra diesevarmeapparat, har sivet tilbake inn. Det skal ikke mer til enn uheldig vindretning.

 

CO kan kommer fra ting som ulmer, f.eks. noe som er kommet i kontakt med eksosslangen uten å ha tatt ordentlig fyr. Det er kald røyk, og den kan så absolutt sive inn gjennom sprekker og åpninger inn i salong eller lugar.

Link to post

Vet ikke om jeg helt forstod spørsmålet ditt Audifil, men skal prøve å svare med min noe begrensede kunnskap om emne.

 

Når du forbrenner karbonholdig materialet vil karbon binde seg med oksygen og du danner CO2 som er vår etter hvert kjente å kjære drivhusgass. Olje, gass, diesel og bensin inneholder alle karbon, blir ofte omtalt som hydrokarboner. I tillegg til CO2 så dannes det CO og da er det kun et oksygen atom binder seg med et karbon atom. Den siste oppstår når du har en mangelfull forbrenning der tilkomsten av oksygen er lav.

 

På en forbrenningsmotor så vil kullos dannes i selve forbrenningen inne i sylindrene og komme ut sammen med eksosen Denne utgjør normalt ingen fare da du kan lukte selve eksosen og således vet at det er fare på fære.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...