ares Startet 13.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 13.Juli.2008 Har i dag 70 kvadrat kabel (lengde 1,5 m)mellom dynamo og diodeskiller. Mellom diodeskiller og startbatteri er det 20 kvadrat kabel (lengde 1,5 m) og det same mellom diodeskiller og forbruksbatteri. - Burde det vore brukt same dimisjon mellom diodeskiller og batteri som mellom dynamo og diodeskiller ???? Senseledningen er i dag koblet til +kabel i hovedbryteren for forbrukskretsen. - Bør den kobles direkte til +polen på forbruksbatteriet ???? Sitér dette innlegget Ares Link to post
pantzatt Svart 13.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 20mm^2 er nok litt pinglete mener nå jeg. Men her må du nesten se litt på hvor mye du skal trekke ut av kabelen. Hvordan det hele koples opp, finner du med å søke litt på forumet. Masse stoff om dette. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 13.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 Høres ut som om kablene dine er mer enn solide nok, ikke uvanlig med 6kv mellom dynamo og batteri.. Men vinningen går opp i spinningen siden du taper 1V i diodeskilleren. Enda verre blir det dersom du har en standard regulator som regulerer ut fra spenningen på dynamoen. Sitér dette innlegget Link to post
ares Svart 14.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Regner med at eg har en standard regulator. Da vert det å montere nytt skillerele eller ny regulator. Hva er enklest / raskest å montere? Sitér dette innlegget Ares Link to post
Ingar Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Ikke så lett å svare på, kommer an på installasjonen. Er jo også et prisspørsmål. Jeg ville fjernet diodesaken og koblet alle 3 kabler sammen. Og flyttet den kabelen som idag går til start over til forbruk. Da har du 70/40kv mellom dynamo og banken som trenger lading. Og så et BEP relé mellom dette og startbatteriet. Sitér dette innlegget Link to post
ares Svart 14.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Ok, fjerner diodesak + 2 stk. kabler (20 kv.) + senseledning, så forlenger eg kabel (70 kv.) fra dynamo til forbruksbatteri . deretter monterer eg rele mellom forbrukbatteri og startbatteri. Har eg forstått rett ? Hvilken rele er å anbefalle ? Sitér dette innlegget Ares Link to post
Ingar Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 et spørsmål, du sier senseledning. betyr dette at du allerede har en regulator som føler på batteriet? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 70kvadrat kabel fra dynamo høres noe overkill ut for meg medmindre du har en vannvittig kraftig dynamo. 70kvadrat er mer passende mellom batteri og startmotor. Sitér dette innlegget Link to post
ares Svart 14.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Ja, regulator YV7736, en ledning fra dynamo som ifg. monteringsannvisning skal festes på + pole forbruk, men som eg har festet til pluss på hovedbryter forbruk. Eg har 2 hovedbrytere en frå forbruksbatteri og en fra startbatteri. Begge batteriene er 140 amp. Sitér dette innlegget Ares Link to post
ares Svart 14.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 " 70kvadrat kabel fra dynamo høres noe overkill ut for meg medmindre du har en vannvittig kraftig dynamo. 70kvadrat er mer passende mellom batteri og startmotor " har same dim. mellom dynamo og diodeskiller som eg har ut fra begge batteriene. Derfor det opprinlige spørsmålet også. For det står i moteringsannvisnig at det skal være same dim. mellom diodeskiller og batteri som det er mellom dynamo og diodeskiller. Sitér dette innlegget Ares Link to post
ares Svart 14.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Den lokale forhandler har på lager ladestrømsfordeler 125A Dual Sense, er det noe eg kan montere mellom forbruk og start ? Ved å monter ladestrømsfordeler 125A Dual Sense , betyr det da at eg kan koble min Cetek XS7000 opp mot forbruksbatteriet og at startbatteriet vert ladet samtidig ? I dag må eg lade batteriene hver for seg. Sitér dette innlegget Ares Link to post
index Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Skillediode trenger ikke være dårlig det, så lenge du får korrekt ladespenning på batteriene. Hvis du klarer bortimot 14,4 volt på polene ved fulladede batterier, ville jeg bare latt det hele være slik det er! En skillediode er mer pålitelig enn et skillerele, problemet er spenningsfallet på 0,6 til 0,8 volt over dioden. Men hvis du har senseledning direkte på batteripolen skulle ikke dette være noe problem! Jeg har selv skiftet ut skillediode med BEP rele pga lav spenning ut til batteriene. Men om jeg hadde hatt ekstern senseledning slik du har ville jeg ha beholdt skilledioden i stedet! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
logget av Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Det høres ut som om man her kanskje er i ferd med å repparere et problm som ikke eksisterer. Hva er problemet i dag slik som du ser det? Har du for eks. for lite strøm eller lurer du på noe annet av ren nyskjerrighet? Sitér dette innlegget Link to post
ares Svart 14.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Lite spenning når eg måler på polene, får max. 14,02 v. derfor lurer eg på om eg har spenningsfall mellom diodeskiller og batteri. Eller om senseledningen burde vært koblet til + pole forbruksbatteri direkte, isteden for på hovedbryteren til forbruksbatteriet. - Avstand mellom batteri og hovedbryter ca. 1.5 m - Kabeldimisjon 70 kv. - Syrevesken måler ca. 1,27 på alle cellene. - Vedlikeholdslader med Cetek XS 7000 Sitér dette innlegget Ares Link to post
logget av Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 (redigert) Det første du da må sjekke er hvilke regulator setpunkt du har, det vil si ved hvilken spenning regulatoren din begynner å regulere. Med den syrevekten du har, det vil si 1,27 er batteriene dine fulle og belaster ikke dynamoen. Hvis du da starter opp motoren og måler spenningen mellom batteri minus og det punktet senseledningen er tilkoblet, vil du kunne fastslå dette setpunktet. Hvis du da måler 14,02 volt her, da har du en regulator som er innjustert på 14,0 volt. Hvis du deretter måler spenningen mellom dynamo pluss og batteri minus, så skal spenningen være ca 0,5 volt høyere. Hvis du deretter lader ut batteriene med 20 – 30%, starter opp motoren og lar denne gå med 1500 omdreininger, så kan du måle spenningsfallet direkte over dioden. La oss si at spenningen over dioden nå er 0,8 volt fordi det går en del strøm over denne, så skal spenningen målt mellom dynamoens pluss og batteri minus være lik ladespenningen på batteriet pluss det spenningsfallet som ble målt over dioden. Hvis den er det, så virker regulatoren din men har da ikke et høyere regulator setpunkt enn 14,0 volt. Regulatoren må da enten justeres eller skiftes ut til en som regulerer på den spenningen du ønsker. Redigert 14.Juli.2008 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ares Svart 15.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 Takker for informative svar. Skal i båten for å sjekke dette onsdag. Sitér dette innlegget Ares Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.