Jump to content

Glider til glideskinne på mast (Astor skal heise seil)

Astor

Recommended Posts

Bringer denne opp igjen. Prøvde i helgen mesanseilet til alt hell. Ingen hadde vel trodd at jeg skulle havne under et seil? :wink:

Glideren til seilet har jeg enda ikke klart å spore opp.

grandy_med_seil_1_til_bp.jpg

Her et bilde fra fredagens seilas inn Værlebuka til Moss syd.

Mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Hei Astor! Gratulerer med inntreden i en ny verden!

Jeg ser du bor på Hurum, og With Marine i Leangbukta er ikke så langt unna, har ikke With dem, kan du ringe min gamle arbeidsgiver Fredrik Brodersen i Lyngør på 37166500, han har dem garantert og sender deg i en konvolutt. De kommer i to størrelser, mål bredden på sleiden, såvidt jeg husker kommer de i 18 og 25 mm, på en skikkelig båt som din, er det sikkert største typen!

Jo takk mine herrer. Jeg ventet på dette. :yesnod:

Senke bommen blir neste skritt mot neste års Færder. Tenkte å spørre rem om han ville bli med som fokkemesanslask.

Takk for råd vedr. glideskinna. :flag:

Jeg vil legge til at det er mye styr med seil. Og alle disse tampene som skal strammes og slakkes. Nei, det blir nok ikke mye brukt. Kun til støtte når vi drar på et par timers-turer. :wink:

mvh Astor

Jeg har nok begitt meg ut i en annen båtverden med masser av ord og uttrykk jeg aldri rodde skulle falle fra min munn.

Nei, Gunga, det får holde med seilet der bak. Eller kan man kalle det for seil?

Neste gang senker jeg bommen får å få seilet mer strekt?!

mvh Astor som rolig må melde seg in i KNS og skaffe seg blå blaser. :lol::puke:

Mvh Astor

Jeg har nok begitt meg ut i en annen båtverden med masser av ord og uttrykk jeg aldri rodde skulle falle fra min munn.

Nei, Gunga, det får holde med seilet der bak. Eller kan man kalle det for seil?

Mvh Astor

jepp det håller med 'bak-seilet'.......

men 2 kjegler med spisserne mot varendra skall du ha i förstaget.......det har alle riktiga Trawlare... :wink:

fann en bild som roaldbj tagit...låner den

dagsignal.jpg

S/Y Gunga Din

Neste gang senker jeg bommen får å få seilet mer strekt?!

Stram opp seilet først i tauet (heter fall) som går til toppen av masten. Ikke vær redd for å ta i her. Pass på at tauet ligger på rett side av masten og gjør fast. Slakk bomløftern til bommen henger i seilet. Stram inn bommen slik at seilet står rett akterover. Sett på lua fra KNS og ta på deg den blå blaser og du er i en annen verden :wink:.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Riktig det, hvis man mener at seilingen står for fremdriften. Ser disse kjeglene til stadighet her i Drøbaksundet. :rolleyes:

Mener Roaldbj nevnte en gang at dersom man kommer inn i en tysk havn med seil oppe og motor som fremdrift uten nevnte dagsignal, vanket det bot. Men det gir neppe bedring her hjemme.

Mvh Astor

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...