Jump to content

Kjøpe ny ca 30hk utenbords, har div. spørsmål.

Honda10hk

Recommended Posts

En 2008 modell ligger etter det jeg kan se på 3500-36000 kroner. Neste år selges disse som fjorårsmodeller for ca 30000. Du vil da max kunne få 25000 for en pent brukt med få gangtimer. Får du tak i en 08-modell til 30000 i dag, og selger den for 25000 neste år, kommer du svært godt ut av det. Skulle jeg kjøpe motor for for å ha kun et år, ville jeg sett meg om etter et godt bruktkjøp. Er du heldig, kan du få igjen pengene, og kansje mere til.

Ok, det er egentlig 25 hk, men ser at 25 og 30 er samme motor(526cc), stemmer at dem koster 35000,- men det er da med el.start, powertilt.

Vis brukt motor, hva er det å anbefals?

Er usikker på om det enkelt kan ombygges fra 25 til 30 hk, om det er det du mener. Andre kan kanskje svare bedre på det tekniske. Mulig prisen iht. prislisten er kr 35.000,- men nå på sensommeren er det sikkert noen kroner å prute. Det er uansett lurt å ta en ringe- eller mailrunde til forskjellige forhandlere. Om du ikke er låst til akkurat denne motoren og dette merket så er i alle fall mulighetene mange. Hva som er å anbefale av brukt motor? Umulig å gi et enkelt svar på. Du kan gjøre gode og dårlige kjøp på alle merker og modeller... Men om motor er pent holdt så er vel alle merker pr idag kurrante. Det er pris og bruksmønster som er avgjørende. Viktig: Sammenlign priser og få gjerne med en motorkyndig.

Edit: Hva er "gas assisted tilt"?

Tror det er en hydraulisk eller gassdrevet sylinder som "hjelper til" når du skal tilte motoren opp. Altså en manuell sak, i motsetning til el. power tilt som er på større motorer.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Da ble det en ny tohatsu 30 hk 4T 08 mod kort stammet el.start, med alt utstyr(kontrollboks gass/gir kabler etc.) til 29.950,- var det en bra pris?

Så lurer jeg på om kort stammet blir fòr kort hekken er 46 cm, og ser HER at den er beregnet til 40 cm, men vil det gå får det? ellers så har jeg mulighet til og fjerne de 6cm, vis det ikke vil passe :)

Den ser utvilsomt noe lang ut ja. Motoren bør helst stå så loddrett som mulig, med et vater på antivent.plata.

Ser ut som motoren er tiltet helt inn på bildet.

I manualen til Tohatsu`s nye 4-takter blir det anbefalt at antivent. plata bør ligge mellom 5-25 mm UNDER laveste punkt på hekken. Se vedlegg:

installation.jpg

Kanonmotor du har fått deg!!

Jeg vil tro motoren står en neselengde for høyt. Har målt hekken til Cyber 370 til 44cm og den kunne kjøres med kortstammet motor, men det spant i svinger med fullt rorutslag.

Angående propell ville jeg anskaffet med turteller for å måle turtall på fullgass, også vurdert ny propell ut ifra det.

Er det en Hawk båt du har?

Jeg hadde samme motor som deg på forrige båt, og var kjempefornøyd med den. Stille og god.

Bare husk innkjøringen, jo bedre du gjør det, jo bedre er det for motoren.

Husk å dobbeltsjekke at det er olje på motoren, og skal du legge den ned ifm arbeid, husk at 4-taktere ikke skal legges på den ene siden, (står beskrevet på motoren).

Jeg fikk akkurat kjørt min inn før en ville kjøpe båt og motor, og siden vi skulle ha ny slo jeg til.

I dag savner jeg den 4-takteren, den var stille, fredelig og lettstartet osv.

Lykke til!

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Fant ut at jeg kan fjerne de 5 cm fra hekken, uten at det ble den store "oprasjonen", så skal jeg gjøre det i morgen, mens jeg venter på kablene? :smiley:

Hurtiggående båter med dyp V-bunn kan gjerne ha motoren montert litt høyt. Tror kanskje jeg ville prøvd med ca halvparten først.

Ang propell, så kan sikkert gutta på Winrace Propellers hjelpe deg.

Forresten, hvordan festes motoren til skroget? Ikke bare klembolter håper jeg..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...