Eone Startet 13.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 13.Juli.2008 Jeg var i utgangspunktet ute etter en pent brukt nyere Yamaha 9.9 2 takt til Zodiacen. Helt ny (overligger pga. importforbud 1.1.07) koster en slik 15500,- Jeg tok deretter en kikk på finn.no og fant noen der som var av int., men når jeg begynte å spørre om priser så var ikke selgere villige til å gå ned noe spesielt på pris. Det er dette jeg finner meget merkelig.. Den ene jeg ringte på står til 17500,- Altså en motor som er brukt en sesong koster 2000,- mer enn helt ny Jeg klarer bare ikke å finne logikken i dette. Blir påhengere mer verd når de er innkjørt, eller er det innkjøringen i seg selv man betaler for? Endte opp med Suzuki 9.9 2 takt til 14200,- da jeg måtte kjørt et stykke for å få tak i ny Yamaha. Etter en god ringerunde på østlandsområdet fant jeg imidlertid ut at det er ytterst få 2 taktere igjen å få kjøpt nye, så om man er på utkikk etter ny 9.9 2 takt må man kjappe seg for å få tak i dette. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 13.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 Du ha vel hatt det som ofte kalles nærkontakt med markedet? Nei, jeg er ikke for prisregulering! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
PIPaulsen Svart 13.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 Det er nok på grunn av etterspørselen, siden totakteren er gått ut av salg i Norge og det bare er 4-taktere å få kjøpt. Ergo blir totaktere mer ettertraktet og prisen stiger. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen PIP Link to post
Hansi Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Hva er det som gjør at totaktere er spesielt ettertraktet? Sitér dette innlegget Link to post
Eone Svart 14.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Greit at dem er ettertraktet, men jeg tviler på at dem er så gull verd at folk gidder å gi mer for en brukt påhenger enn en ny. Jeg var ihvertfall ikke int. i det 2 takteren har noen fordeler i forhold til 4 takt, noe som sikkert har vært diskutert før på forumet. Det viktigste kriteriet mitt var imidlertid vekt og brukervennlighet, da motoren ofte blir løftet av og på jolla. Sitér dette innlegget Link to post
håpløs Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Hva er det som gjør at totaktere er spesielt ettertraktet? Livet er for kort til å kjøre annet enn 2takt påhenger Finnes vel en del fordeler med totakt 9,9, slikt som vekt, lettstartet, enkel teknologi som stort sett virker problemfritt i mange år. lettere og skru på selv hvis noe mot formodning skulle være galt. mere estetisk riktig lyd. raskere i akselerasjon(bråker ihvertfall mere). Men hos meg er det vekt som teller mest. Sitér dette innlegget Livet er for kort for sightsing. Link to post
chagall Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 `Håpløs` har mye rett i det han sier, men nye 2-takterne blir jo borte fra markedet etterhvert.Vi som er "født og oppvokst" med 2-taktere vil nok savne dem mest. Når det gjelder vektforskjeller ,har jeg et eksempel på foreks. Tohatsu 25 hk 4-takt som veier ca:71 kg mot den samme i 2-takt ca: 51 kg. Disse motorer blir gjerne brukt på mindre , landstedbåter og her merkes de ekstra 20 kg meget godt. Vi for trøste oss med at e-tec (2-takt) kommer med en ny 25 hk til neste år. Denne skal vistnok veie ca: 60 kg så vidt jeg har lest. God Sommer. Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 ...mere estetisk riktig lyd. raskere i akselerasjon(bråker ihvertfall mere). Dette var interessant. Betyr det at mer støy er estetisk mer riktig og i tillegg gir bedre akselerasjon ? Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
håpløs Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 (redigert) Dette var interessant. Betyr det at mer støy er estetisk mer riktig og i tillegg gir bedre akselerasjon ? Topp eller hva? Akkurat slik som en moped med trimeksos.... høres ut som den går mye fortere enn den gjør ikkesant?. :wink: For meg personlig så synes jeg at lyden i en totakter er mye penere enn en firetakter, men det ligger i blodet da jeg har kjørt noe båtrace, Det er ingenting som slår lyden av en merc V6 på 6800 RPM i 85knop... Er ihvertfall ingen firetaktere som jeg vet om som kan måle seg med det,,, men det var noe offtopic. Til topic så er 20 kg forskjell mye for en liten jolle, og endamere for stakkaren som skal montere og demontere motoren på båten. Redigert 14.Juli.2008 av håpløs (see edit history) Sitér dette innlegget Livet er for kort for sightsing. Link to post
Honduras Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Eller sagt på en annen måte, med totakt kan eieren spise 20kg mere reker og majones, grillmat, jordbær osv uten at det går ut over toppfart sammenlignet med en firetakter... Det finnes argumenter for alt hvis man legger godviljen til. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
håpløs Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Eller sagt på en annen måte, med totakt kan eieren spise 20kg mere reker og majones, grillmat, jordbær osv uten at det går ut over toppfart sammenlignet med en firetakter... Det finnes argumenter for alt hvis man legger godviljen til. Og for å regne i ferievekt så er 20 kg ca 40 halvlitere det... og det er jo relativt mye selv for meg :cheers: Sitér dette innlegget Livet er for kort for sightsing. Link to post
roesok Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 ...med totakt kan eieren spise 20kg mere reker og majones, grillmat, jordbær osv uten at det går ut over toppfart sammenlignet med en firetakter... Begynner å bli smått med gode argumenter for toktaktsfolket ser jeg. Personlig kan jeg gjerne tenke meg en meny som dette, men 20 kg var kanskje i meste laget før en støyende og røyktfylt totaktstur. Kan bli sjøsyk av slikt Foretrekker da heller en stille flukt i skjærgården med en nærmest lydløs 4-takter i hekken. Kan gjerne ofre et par knop toppfart, med eller uten majones, for den opplevelsen. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
chagall Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Til topic så er 20 kg forskjell mye for en liten jolle Ja 20 kg kan absolutt være forskjellen om man blir våt på beina eller ikke, hvis man ikke er kjapp med å stenge ventilen til selvdreneringen. Sitér dette innlegget Link to post
Eone Svart 14.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 I mitt tilfelle er lettbåten godkjent for maks 40kg / 10hk, dermed sier det seg selv at det blir lite å velge i om man vil ha 4 takt 9.9 på denne. 4 takterne veier i gjennomsnitt 10 kg mer enn den 2 takteren jeg kjøpte. Når det gjelder "lydløse" 4 taktere så er jeg ikke helt sikker... min motor er oppgitt med 89dB på full fart. Dette er utrolige 4dB mer enn testens mest stillegående 4 takt (Honda) og hele 2dB mer enn Yamaha og Suzuki 4 taktere. Forskjellen er tilnærmet lik på 500 og 1000 rpm når det gjelder støy. Dermed sitter man igjen med forbruket som 4 takterens eneste fordel (etter min mening) Disse bruker ca 3 liter mindre i timen. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 For små motorer er vektforskjellen mellom 2- og 4-takt merkbar, og det er og blir enklere å vedlikeholde en 2-takter. Jeg har en 2-takter til jolla, og den går ikke mange timene hvert år. Antagelig ville jeg vært større miljøsynder med en tilsvarende 4-takter. For litt større motorer er problemet helt midlertidig. Det kommer nye 2-taktere som er innenfor miljøkravene og som ikke veier så mye mer enn de gamle 2-takterne. Sitér dette innlegget Link to post
håpløs Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 (redigert) Hvis man skal være så uheldig å få påhengeren under vann, noe som faktisk skjer ganske mange igjennom sesongen så vet ihvertfall jeg hvilken type påhenger som er billigst å få i shipshape igjen. Redigert 14.Juli.2008 av håpløs (see edit history) Sitér dette innlegget Livet er for kort for sightsing. Link to post
Sjøtummel Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Hvis man skal være så uheldig å få påhengeren under vann, noe som faktisk skjer ganske mange igjennom sesongen så vet ihvertfall jeg hvilken type påhenger som er billigst å få i shipshape igjen. Elektrisk påhengsmotor er tingen, de kan lages helt vanntette Sitér dette innlegget Link to post
håpløs Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Elektrisk påhengsmotor er tingen, de kan lages helt vanntette Og ikke bråker de heller.... Helt fulstendig miljøvenlige er de og(hvis man ser bort fra at de må lades, batteriene er lagd av miljøfarlig bly og plasten er full av PCB fra kina). Sitér dette innlegget Livet er for kort for sightsing. Link to post
csvirus Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Vi for trøste oss med at e-tec (2-takt) kommer med en ny 25 hk til neste år. Denne skal vistnok veie ca: 60 kg så vidt jeg har lest. God Sommer. Er e-tec 30hk som kommer først, og denne kommer etter planen til høsten, til våren skal det vistnok komme e-tec 9,9hk Alt dette er ting jeg har hørt fra forhandleren, de hadde selv vært inne hos importøren og sett 30hken Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Alt dette er ting jeg har hørt fra forhandleren, de hadde selv vært inne hos importøren og sett 30hken Tviler ikke på dine opplysinger `csvirus` , men ifølge Fische Marin som jeg var i kontakt med, så kommer 25 hk e-tec til våren. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Yamaha 9.9 HK 2 takt er en utrolig påhengsmotor. I våres, i likhet med forrige år, og årene før det, satt jeg den på gummibåten. Ga litt gass og litt choke. Dro i startsnora - og motoren starter på første draget. Brukte "årsgammel" bensin. Jeg synes dette er utolig. Jeg er vel en av de dårligste til å konservere påhengsmotoren - likevel er den så startvillig. Jeg vet vi har en tråd hvor det opplyses om hva som er HK verdien på denne motoren når "sperren" for gassen fjernes - men finner den ikke nå. Jeg trodde at jeg da hadde en 15 HK, men det korrekte er visstnok 13.8 HK - eller deromkring. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.