Jump to content

Steyr 246 - oljealarm på ferietur - hjelp!

mons

Recommended Posts

Hei

En kamerat her kjøpt en Draco 2400 styling med en Steyr 246 med 214 hk i. Her er annonsen

Vi henter den i Ålesund 8/9 og tar sjøveien til Søgne.

Dette var for ett år siden..

Nå er kameraten på vei til Lysefjorden og er kommet nesten til Farsund.

Oljelampa lyser og alarmen piper ca 2 ganger i sekundet hvis han drar på litt. På tomgang ser alt ok ut.

Nok olje

Noen som har tips som kan berge ferien hans?

Har kikket litt i ei steyrbok, og der ser det ut for at denne alarmen kan bety at eksosen er for varm, så han kommer seg til land og går under og kikker på vanninntaket inntaket nå. Totoms inntaksslange med saltvannsfilter som er gjennomsiktig og ser rent ut.

Horn and indication

light "CEL" ON 2x

p. sec.

Han sier det er oljetrykkslampa som blinker men kjenner ikke til lampen "cel" som er beskrevet i boka. Hvilken lampe er dette?

Svar mottas med takk snarest

Mons

Hei, jeg har samme motoren selv og har sett litt i manualen på denne.

Beskrivelsen din over får jeg ikke helt til å stemme. Disse motoren ble levert med 3 varsellys, en ladelampe, en for oljetrykk og en for andre motorfeil. Den siste har et symbol som ser ut som en gnist eller et lyn om du vill.

Oljelampen skal kun lyse ved lavt oljetrykk men ved lavt oljetrykk skal alarmen hyle kontinuerlig og du mister turtall.

Mener å ha lest at den da ikke vil gå mer enn 1500rpm.

Dersom han mangler kjøling og eksosen går varm så skal som du selv beskriver alarmen gå 2 ganger pr sekund og varsellyset med gnisten på skal blinke tilsvarende, ikke oljelampa.

Edited by SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Han sier det er oljetrykkslampa som blinker men kjenner ikke til lampen "cel" som er beskrevet i boka. Hvilken lampe er dette?

CEL er denne lampen med et lyn symbol på.

I boka så omtales denne lampen som Check Engine Light.

Jeg antar at det er der CEL forkortesen kommer fra.

Det er ikke den med lynet, men oljetrykkslampa som blinker.

Jeg ba han sjekke nivået i tanken for drevet, og den ligger rett over minimum. Fylles når han kommer til land nå snart.

Kan denne alarmen ha sammenheng med oljen på drevet?

Hvis han prøver å gi på faller turtallet med en gang, så det systemet ser iallefall ut for å virke ;-)

Kommer igjen med mer når han har fått sjekket inntaket og fylt drevolje.

Mons

Mons

Jeg tro ikke at indikator for lite drevolje er koblet inn på motorens diagnose system, den er ihvertfall ikke det på min.

Det at oljelampen blinker er også rart, dersom du har lavt oljetrykk så skal den lyse kontinuerlig samt at det skal være alarm. I følge boka så indikerer blinkende oljelampe at oljetrykk sensor er deffekt, men da skal det ikke være alarm i tillegg.

Jeg tror det er for lite olje på motoren hans, blinker den når baugen går i været? Mister han turtall når lampen kommer på?

Drevet har ingen tilknytning elektronisk til motoren, ekspansjonstanken på drevet kan ha en føler som kan kobles til en alarm.

I første innlegg så skriver du Mons at det er nok olje på motoren, er han helt sikker på det?

Jeg er enig med Frøken Fryd at dette er det mest sansynlige feilkilden.

Problemet er bare at slik du beskriver alarmen så finnes ikke denne i listen til Steyr over ulike alarmer.

Blinkende oljelampe sammen med 2x alarm pr sekund pluss tap av turtall finnes ikke i listen.

Be han trippel sjekke at det faktisk er slik alarmen oppleves.

Hadde en pussig alarm som kom, men det var med Steyr Sportline displayet og da var det høy temperatur i eksosslangen som var årsaken.

Kom hvis vi dro på for fort før det var kommet "nok" vann i slangen.

Kjørte vi den rolig opp gikk det greit.

Edited by Gudrun (see edit history)

Bare en liten tanke................kan det tenkes at de som har montert motoren har byttet om selve lampa på CEL og oljetrykk. Disse er identiske og det er kun symbolet på lampeglasset som er ulikt.

Dersom det er tilfelle og det egentlig er CEL som lyser så er du tilbake til at det er alarm med høy temp på eksos.

Da er det sjekk av sjøvannsinntak pluss sjekk av impeller i sjøvannspumpa som gjelder.

Edited by SF (see edit history)

Har han et Mercruiser drev kan det tenkes at olje alarmen på drevet er koblet til motor elektroniken.

Det er den på min motor selv om det er en Mercruiser, da lyser/blinker olje lampen på motoren dersom nivået på gearolje tanken er for lavt.

Prøv og fyll gear olje tanken til riktig nivå først.

Bare en liten tanke................
Akkurat den tanken tenkte jeg og. Blinkkoden passer med CEL-lampen men ikke med oljetrykkslampen...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Heisann!

Redigert...

Beklager - leste litt fort og svarte feil.. jeg er enig i at det eneste som kan forklares med den kombinasjonen en high exhaust temperature - HVIS det er "lynet" (ladelampa) som blinker 2x sekund sammen med akustisk alarm 2x sekund. Altså byttet om pærene..

Edited by fredriko (see edit history)

Jeg har samme problem på min Steyr 236 for tiden. Ved max turtall, stiger temp.måler i løpet av et par minutter til oppunder 100 C og "lyn"-lampa begynner å blinke 2x pr. sekund. Men jeg for min del hører ingen alarm. Som nevnt ovenfor her, tolker også jeg dette som høy eksostemperatur. På vanlig marsjfart fungerer alt normalt.

På kort sikt stresser jeg ikke med dette, men jeg har byttet slitt reim for vannpumpa og sjekket at sjøvannsfilteret ikke er fullt av groe, etc.

Men feilen lå ikke der. Videre ser jeg derfor for meg at jeg må rense kjølesystemet, evt. bytte impeller, etc. Om ikke dette hjelper, må jeg nok verksted. Men som sagt - motoren fungerer normalt ved vanlig kjøring.

Jeg vil tro at også Draco-eieren på ferie opplever høyere temperatur i forkant av det blinkende lyset. Stemmer det, mons - om du leser dette? Hvis ikke temperaturen stiger i forkant, kan det da være noe galt med eksostemp.føleren? Den sitter i forkant på eksosbendet.

Edited by Jostein E (see edit history)

Hei Mons, kos gikk det med han, ble han noe klokere på alarmen. Fint om du kom med en oppdatering slik vi andre Steyr eiere her inne også kan bli en erfering rikere :wink:

På kort sikt stresser jeg ikke med dette, men jeg har byttet slitt reim for vannpumpa og sjekket at sjøvannsfilteret ikke er fullt av groe, etc.

I ditt tilfelle ville jeg sjekket impeller Jostein.

Hei

Takker for mange gode svar!

Har vært på jobb og ikke fått lest på nett før nå. Helt sikkert at det er oljelampa som blinker og jeg har selv hørt pipingen ca 2 ggr pr sek i telefonen.

Han har fått hjelp i Farsund til¨å konstantere at oljetrykksgiveren er synderen. Bryterdelen er full av olje (jeg vet ikke hvordan den ser ut).

Oljetrykket er målt og helt fint.

Han får ny giver i morgen og fortsetter nordover. Jeg skal kjøre fra Søgne til Bømlo i morgen ettermiddag og tar med familien hans forbi Jæren i bil hvis det blir humpete føre.

Skal hilse alle og si takk!

Mons

Mons

Fint at det ordnet seg. Var litt forvirrende alarmen han fikk den var liksom en mellomting mellom lavt oljetrykk og sensor feil, men det var kanskje akkuratt det han fikk.

Selv så synes jeg lite om å ha kun lampe og akustisk alarm på lavt oljetrykk, jeg ettermonterte oljetrykksmåler på min. Enkel operasjon og kostet ikke så mange hundre kronene.