Jump to content

johnson 60hk 85modell. mangler gnist. ?

jo-arl

Recommended Posts

hei har kjøpt en 60 hk johnson som skulle vere i orden. men det er ikke gnist. tok av lokket og startet feisøking. og la merke til at ved siden av switch box så var det en rundt metall dings med 3 ledninger som gjekk inn i. den var smeltet helt innvendig og ledningene var løse. så sko vist va en slik dings henter så eg kunne skaffet meg en ny. noen som har hatt en slik som vet om en må ha dødmans snor til stikka på disse?

ønsker og info om disse motorer vist noen sitter på noe god info:)

mvh john arne

hei har kjøpt en 60 hk johnson som skulle vere i orden

Du burde vel egentlig ta dette opp med selger først ??

så var det en rundt metall dings med 3 ledninger som gjekk inn i. den var smeltet helt innvendig og ledningene var løse. så sko vist va en slik dings henter så eg kunne skaffet meg en ny
.

En rød og 2 gule ledninger ??, ut ifra beskrivelsen høres det ut som om det er likeretteren, er en annen tråd her på forumet om samme emne.

noen som har hatt en slik som vet om en må ha dødmans snor til stikka på disse?

Har en 50hk av litt eldre årgang, er nesten samme motor :smiley:, er det lagt opp til dødmans snor så er det sikkert behov for en....

Hvilken type er det snakk om ??, på noen er det bare en vippe bryter som holder tråden, andre igjen har en "nøkkel" .

Du kan koble ut dødman ved å koble ifra den sort/gule ledningen inne i kontrollboksen

switch box

Hatt Mercury før ??, den heter "Power Pack" på johnson/Evinrude :wink: .

Dødmans funksjonen er koblet til giret også, for å hindre deg i å starte i gir.

Har lagt ut en guide til selvhjelp her ( PDF fil )

Arne Kjetil

selger er informert og tar konstnad av deler som trengs.

ja har hatt mercury før.

er den saken med 2 gule og en rød ja .. kan den gjøre det slik at den ikke starter?

såg det var en giver som sto på det feste en henger på båt. denne ble festet på en brun ledning. og en til jord. var bare den ene plassen den såg ut til og passe:) kan det stemme. er en slik sak på stikka som ser ut som om det sko være dødmann. men finner ikke ut helt med den. går ikke og dra ut. men går og presse inn..

hmmm. mvh john arne

er den saken med 2 gule og en rød ja .. kan den gjøre det slik at den ikke starter?

Tar seg kun av lading, tenninga har egen strømforsyning ifra stator

Du kan koble ut dødman ved å koble ifra den sort/gule ledningen inne i kontrollboksen ( denne ledningen kobles til jord for å stoppe motor )

Følg ledningen ifra motoren, følg ledningen til tennings låsen, koble bort andre ledninger som er koblet SAMMEN med den gul/sorte ledningen, la den fremdeles være tilkoblet på tennings låsen

( DEN ENE ledningen ifra motoren, andre koblet sammen ...kobles bort. )

såg det var en giver som sto på det feste en henger på båt. denne ble festet på en brun ledning. og en til jord. var bare den ene plassen den såg ut til og passe:) kan det stemme. er en slik sak på stikka som ser ut som om det sko være dødmann. men finner ikke ut helt med den. går ikke og dra ut. men går og presse inn..

Har du noen bilder ??, kan høres ut som om du mangler den "nøkkelen" ??

Arne Kjetil

koblet bort den leddning til den giver som sto på tilt feste.

så startet den som et skudd:) :cheers:

men hvor får eg kjøpt en slik like retter og hva koster en slik? noen som har en brukt liggende som di kan selge billig:) hehe

er det farlig og bruke motor uten denne?

mvh john arne