Jump to content

El. toalett, tett, for mye papir.

Kodvaag

Recommended Posts

Har hatt en velmenende landkrabbe/gjest ombord som har tørket opp noe søl med toalettpapir.

Toalettpapiret gikk desverre i do.

Da gikk det tett.

Siden ikke jeg bruker båten alt for mye enda, så har jeg tenkt at papiret løser seg opp, så det ordner seg.

Etter noen uker uten "bruk", men med jevnlige skyllinger er problemet at toalettskåla fylles bittelitt fortere enn den tømmes.

For å avhjelpe dette har jeg stengt inntaket til saltvann for å få tømt skåla. Dette er sikkert ikke bra for vannpumpa.

Det er elektrisk kvern i toalettet mitt. 1 år gammelt, og montert av forrige eier.

Septiktanken er tom.

Har "spylt og spylt", men da øker vannstanden i skåla sakte men sikkert.

Kan det være at doen er halvtett?

Ser ut som doen er av denne typen:

http://www.maritim.no/product.aspx?id=1429...upkey=002004010

14607_auto.jpg

...og skylleknappen ser slik ut:

14595_auto.jpg

Her er et bilde av det uferdige toalettrommet:

DSC00445.jpg

Må/kan jeg bruke noe væske som skyllemiddel eller noe som løser opp guffen?

Finnes det noe stoff jeg bør regelmessig helle i do?

Link til?

På forhånd tusen takk for svar!

Uerfaren do-hilsen!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Jeg er litt usikker på beskrivelsen din. Endel el.toilett har koblinger slik at man kan:

1) bare tømme potta

2) bare tilføre potta saltvann

3) tilføre potta saltvann og samtidig tømme potta.

Hvilken type tilkoblinger har du?

De du henviser til roaldbj er f.eks. Jabsco. TMC har bare den ene bryteren så du fyller og tømmer alltid samtidig (vannpumpe og kvern står på samme aksling på samme motor). Vanlig toalettpapir burde løse seg opp etter litt kverning men annet papir som Torky får du ikke ut uten demontering av pumpe/kvern. Kanskje du har fått med en plastbit e.l. som har satt seg i kvernen? Tror nok du må åpne kvernen å renske ut et eller annet der...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

roladbj:

Der blir jeg svar skyldig.

Er det tilkoblinger for det, så kan jeg jo bare installere flere brytere.

Skal surfe litt og se om jeg finner bruksanvisning på dritten. :smiley:

SveinHa:

Det hørtes ikke gøy ut.

Må vel løfte ut hele toalettet da, siden alt er innelukket?

Edited by Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Jeg legger meg helt flat.

Hovedpoenget mitt er at det er klokt at alt veterinærutstyr ombord virker optimalt før ferien starter.

Jeg unner ingen at feriedager skal ødelegges på grunn av dårlig veteriærforhold. ombord

Jeg legger meg helt flat.

Hovedpoenget mitt er at det er klokt at alt veterinærutstyr ombord virker optimalt før ferien starter.

Jeg unner ingen at feriedager skal ødelegges på grunn av dårlig veteriærforhold. ombord

Veterinærutstyr eller sanitærutstyr? :confused:

Dette kan være et resultat av for dårlig spenneing inn på toalettet.

Innvannet drives av impeller og har noenlunde konstant mengde, mens utvannet drives av sentrifugalpumpe og mister mye kapasitet ved litt redusert turtall.

Da er det i tilfelle tykkere kabler eller kraftigere forbruksbank som gjelder.

Tett el. dass skjer hver sommer. Jeg har vanligvis måtte demontere. Det sitter rett etter pumpa, der slangen begynner. I det siste har jeg hatt en "sugepropp" i båten. Den typen som rørleggeren har i alle tegneserier. Den har reddet meg de to siste gangene.

Gerhard

Jeg har hatt et toalett av nøyaktig samme type og noen ganger tok jeg meg i å ønske at konstruktøren skulle lide en lang og smertefull død - eller bli pålagt å rense alle toalettene som tettet seg . . . .

Ett er sikkert: det er en håpløs konstruksjon, spesielt hvis det monteres på en dørk uten adkomst nedenfra. Da blir det omtrent å kaste fingrene inn enkeltvis for å komme til å gjøre noe som helst.

Mitt bidrag til å løse "drittsaken" består av følgende punkt:

1) Ikke kjøp billig, resirkulert toalettpapir. Det skaper garantert problemer. Spander det beste, mykeste du kan finne, det reduserer faren for tiltetting.

2) Hvis det går tett så la det stå med rikelig vann i potten slik at papiret som ligger i avløpet får anledning til å bløte seg godt opp.

3) Så kommer det trikset som sparte meg for drittjobben flere ganger: jeg har en spyleslange med VIRKELIG godt trykk og stengeventil på munnstykket. Den slangen stakk jeg så langt som bare mulig ned i potten og så BRÅ-åpnet jeg ventilen ganske kort. Det gjentok jeg flere ganger og hver gang kom en del papir og dritt flytende opp i potten. Noen slike runder med brå-åpning av vannet og virkelig godt trykk på slangen så gikk det bra hver gang . . . . Finessen er nok at vanntrykket må være så stort at det virkelig lager "vei i vellingen" der hvor proppen står :sweat:

Lykke til!!!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Drit-bra!

Dette skal jeg prøve! :smiley:

Og ja, toalettrullene i båten er billigste type, kjøpt i Tyskland, på en av mine mange bilimportturer.

Fra nå av blir det fineste Lambi med rosa sauer på. :lol:

Så, har lest innlegg som de har nevnt sanitærvæske, er dette noe jeg må kjøpe og ha i do?

Jeg hadde samme symptomer som deg Kodvaag. Jeg skifte hele toalettet og problemet fortsatte. Fylte vann i i toalettet, men det tømte seg ikke. Problemet var ikke tett toalett, men nesten tett slange mellom toalett og septiktank. 38mm slange hadde en åpning på ca 10mm. Problemet er en blanding mellom saltvann og urin og danner et netsen metallisk slagg som fester seg på slangeveggen og til slutt går ikke vannet lenger gjennom grunnet litt for mye papir eller lignende. Værste eksemplet jeg har hørt om er tett slange på 2 sesonger. Noen båteiere har til og med lagt inn rutene med å skifte slange hvert annet år grunnet denne "Urinstein".

tett_septikkslange_1.jpg

Slik var det hos meg...

Edited by VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Edlet pappiret hos Meny , til halve prisen av det på båtsjappene . Da er mye gjort , bruker du billig pappir så er det kun snakk om tid før problemene dukker opp. Har bytta til eldass til ferien iår ,den har tetta seg et par ganger .Da har det vært besøk av landkrabber som bruker halve rullen i dass ,har bare latt det stå vann i også tatt å staka den lille biten ned som det går.Da har det gått bra så langt , så det er smart med en kort info til landkrabber før do besøk ombord . Hadde en slik innebygd/helstøpt TMC dass i forige båten , hadde den kverna oppe til stadighet.Fort gjort og snu dassen og ut med kverna og gjøre den regn og inn igjen,men en drittjobb.

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

jeg har en spyleslange med VIRKELIG godt trykk og stengeventil på munnstykket. Den slangen stakk jeg så langt som bare mulig ned i potten og så BRÅ-åpnet jeg ventilen ganske kort. Det gjentok jeg flere ganger og hver gang kom en del papir og dritt flytende opp i potten. Noen slike runder med brå-åpning av vannet og virkelig godt trykk på slangen så gikk det bra hver gang . . . . Finessen er nok at vanntrykket må være så stort at det virkelig lager "vei i vellingen" der hvor proppen står :sweat:

Håper det ikke var felles-slangen fra brygga som lå og "sørklet" i skåla di ....

Edited by Larspo (see edit history)

Har samme dass og dette skjedde med meg for 2 uker siden. Gjikk tett etter at "jeg" hev ett tørkepapir av typen lommetørkle som ligger i små poser. Trodde det var det dyre/fine toalettpapiret. :rolleyes: .

Papiret hadde lagt seg i skrogutløpet som var full av rur på innside :diving: , lillefingeren min kom ikke inn der engang. Sjekk alle innsnevringer på veien ut. Prøve med hageslangen nede i bunn med toalett papir rundt som tetning, klarer du ikke å holde igjen trykket fra slangen er det tett utforbi pumpa vil jeg tro.

Paul

Edited by Ina II (see edit history)

Lindås sluser og Lindås kai

Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK

Guest Princess Ess

Har opplevd samme tilstoppelser selv tidligere. Nå bruker vi aldri noe annet enn "båt" dopapir. Kjøpes på båt butikker over hele. Koster "litt" mer, men løses helt opp ved kontakt med vann og vi har ikke hatt noen problemer siden...

:headbang: :headbang: :headbang: Våt servietter skulle vært forbudt ved lov..... samme med tamponger og bind :headbang: :headbang: :headbang:

Vurderte engang og demontere hele driteren og bytte den ut med et blankt fint håndtak ved badeplatforma.

Livet er for kort for sightsing.