Jump to content

Eksos ut under vannlinje


Svein H

Recommended Posts

Hei,

 

Trenger noen synspunkter på flg.

Har litt problemer med sot bak på båten, spesiellt når man kjører i motvind.

Lurer på å løse dette ved å føre eksosen ut gjennom flapsen som følger hele båten bak.

Mao. vil alltid eksosen komme ut under vann. om dette vil virke, vil ei fin bølge som ruller inn fra siden legge seg over eksosen, slik at denne ikke kommer opp før 5-10 meter etter båten i ca. 14 knops fart.

Så til bekymringene:

 

Ved så stor fart, vil dette ha noen innvirkning på trykk ut av eksos ? vil det bli for stort mottrykk ? vil jeg miste effekt ?

 

Har sett at det går ann å få en slags gummi utløp som går under vannlinjen, men de slipper vel eksosen bakover, mens min tanke var å la røret flukte med flapsen (bunnen på skroget).

 

Svein

Svein H

Link to post
Share on other sites

Har montert en halv meter med 4' brannslange på stussen, ser ikke pent ut men er meget effektiv. Slipper eksosen ut så lang bak at jeg slipper soting på hekken og lyden ikke gir gjenklang fra gummien som henger der bak...

 

Slangen ligger å følger vannstrømmen, er ikke festet opp noen plass.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Jeg sliter med tilsvarende problemer; møkkete eksos/kjølevann ut bak som griser til hekken. Har seilbåt med Penta MD5B.

To amatørspørsmål i forhold til en løsning med slangestuss ut under vann:

1. Det blir vel nesten umulig å se om det faktisk kommer kjølevann?

2. Er ikke dette et ekstra faremoment i forhold til mulig vakuum-fenomen med potensielt vann inn i motoren...?

Link to post
Share on other sites

Jeg sliter med tilsvarende problemer; møkkete eksos/kjølevann ut bak som griser til hekken. Har seilbåt med Penta MD5B.

To amatørspørsmål i forhold til en løsning med slangestuss ut under vann:

1. Det blir vel nesten umulig å se om det faktisk kommer kjølevann?

2. Er ikke dette et ekstra faremoment i forhold til mulig vakuum-fenomen med potensielt vann inn i motoren...?

Aldri noe problemer med dette..

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Til BMO,

 

-------------------------------------------

Aldri noe problemer med dette..

-------------------------------------------

 

Mener du med dette at Du har tilsvarende løsning, eller var svaret så enkelt som at du ikke sliter med sot fra eksos i det hele tatt ?

 

Svein

Svein H

Link to post
Share on other sites

Har vært borti av folk med hekkagregat og bensinmotor har dradd de rå. Da kan det være hjelp å få løftet eksosen over vann slik at en ikke har den motstanden å jobbe mot.

Så hvis du har en driftsikker motor som du stolet helt på så kan jeg gå med på å la eksosen gå ned under vann. Men som nevnt ser du ikke kjøling da. Tross alt er det vel den enkleste billigste sjekken å bøye seg ut for å se om det kommer nok kjølevann.

Link to post
Share on other sites

Hva med den motstand du får ved at eksosen skal presse ned i vannet, har alltid hørt at effekten synker ved motstand på eksosutslipp?

Bare en strø-tanke.

En riktig stilt motor bør vel heller ikke slippe ut SÅ mye eksos. :sailing:

Hei,

 

Trenger noen synspunkter på flg.

Har litt problemer med sot bak på båten, spesiellt når man kjører i motvind.

Lurer på å løse dette ved å føre eksosen ut gjennom flapsen som følger hele båten bak.

Mao. vil alltid eksosen komme ut under vann. om dette vil virke, vil ei fin bølge som ruller inn fra siden legge seg over eksosen, slik at denne ikke kommer opp før 5-10 meter etter båten i ca. 14 knops fart.

Så til bekymringene:

 

Ved så stor fart, vil dette ha noen innvirkning på trykk ut av eksos ? vil det bli for stort mottrykk ? vil jeg miste effekt ?

 

Har sett at det går ann å få en slags gummi utløp som går under vannlinjen, men de slipper vel eksosen bakover, mens min tanke var å la røret flukte med flapsen (bunnen på skroget).

 

Svein

Link to post
Share on other sites

Storebro patenterte løsningen med eksosen under vann tidlig på 70 tallet.

Som en nevner i linken her, er det riktig med et hull oppe på eksosrøret, det ser man også at det spruter ut vann. Det har funket hos Storebro, og mange andre også.

PS! Alle hekkagregater og påhengere har da eksosen under vann. DS!

 

 

:diving

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei,

 

Siden jeg startet denne tråden, og faktisk har gjennomført de utbedringer jeg skriver om vil jeg gjerne fortelle hvordan resultatet er blitt.

 

flg. ble gjort: Sveiset på 90Graders benn (ikke vinkel) på eksosutløp, dette leder eksosen ned, og gjennom flaps som normalt ligger ca. 20cm under vannlinje.

Ved marsjfart (ca. 14 knop) blir eksos da presset ned under flaps, ei fin hekkbølge ruller inn over, som igjen medfører at eksos kommer opp langt bak båten !

 

Boret et 6 mm hull i syrefast benn som ble sveiset på eksos utløp. Dette for å motvirke pumpe effekt.

 

Problemet med eksos i "hekken" er så godt som borte ! dvs. det legger seg litt enda, og det kommer fra det 6mm hullet som ble boret opp for å motvirke pumpevirkningen !!! Har lyst til å tette dette men tør ikke.! Er redd båten kan gå ned !!

 

Dette virket faktisk bra !

 

Svein

Svein H

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde som jeg skrev i en tidligere tråd kjempeproblemer med dette.  Fire timers gange på full fart ga en helsvart hekk, og en helsvart jolle.

 

Etter ombygging slik at begge motorene leverer eksosen under vann, er problemet tilnærmet borte.  Riktignok har jeg ikke hengt på jolla ende, men jeg tror ikke det vil gjøre noen forskjell.

 

NB!: Når jeg ligger stille og motorene er kalde, er problemet det samme.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

 

Problemet med eksos i "hekken" er så godt som borte ! dvs. det legger seg litt enda, og det kommer fra det 6mm hullet som ble boret opp for å motvirke pumpevirkningen !!! Har lyst til å tette dette men tør ikke.! Er redd båten kan gå ned !!

 

Dette virket faktisk bra !

 

Svein

Du er nødt til å ha hølet der. Men dia. 6 mm er som å skyte spurv med kanoner. Hull dia. 2 mm er mer enn nok. Du skal bare slippe inn luft når eksosanlegget kjøler seg ned og danner undertrykk i røret. Tettemasse i det gamle hullet og drill nytt.

Link to post
Share on other sites

Vil bare si noe til de som legger eksos ut under vann sørg ALLTID for at eksos stuss/gjenomføring i skrog etc. er over vannflaten

Har selv en tresfjord 26 der eksos er lagt ut under vann med stuss på innsiden  over vannflaten ..tror ikke faren for pumpeeffekt er til stede der da båten ble bygd i 71 var det orginalt fra fabrikken og det fungerer helt utmerket ......slipper også lydpotte da   :smiley:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Ad mulig vakumeffekt fra eksos under vannlinje: på min båt som etterhvert er lastet med det ene og det andre, inkludert jolle med påhenger, blir eksosutløpet liggende litt under vannlinjen hvis dieseltanken er full. Og jeg tenker da på: hva hvis det trekkes inn vann når motoren kjølner. Men er dette egentlig et reellt problem på min motor? Det er en Ford 2704 ET. På toppen av motoren går jo en lufteslange fra toppdekselet, slik at det i alle fall ikke er tett derfra. Nå er det vel ikke åpent derfra og til eksosutløpet, men det kommer jo luft i deler av motoren og ned i bunnpanna? Er dette systemet så tett når motoren er i ro og det ikke står oljetrykk i slangene at det blir såpass vakuum at vannet kan trekkes inn bakfra? Det er ikke en egnet svanehals, men turboen ligger noe over vannlinjen. Bør jeg være bekymret?

Link to post
Share on other sites

Jeg ville vel være noe mer bekymret når du ligger fortøyet og bølger stadig slår mot eksosutløpet. Da er det risiko for vanninntregning til motor når du ikke har svanehals. Det kan være hensiktsmessig (og forskriftsmessig) å montere svanehals - jeg hadde i alle fall gjort det.

Link to post
Share on other sites

enig i det - hadde også gjort dette om det var plass. Eksosen går ut under køya i akterkabinen, og det er det så vidt høyde nok til eksospotta, og en vannlås-potte blir også for høy. Mottorrommet er også relativt trangt og åpner ikke for nye monteringer, så foreløpig har jeg kun en eksosklaff på utløpet. Om det hadde vært en eller annen form for tilbakeslagsventil som kunne monteres på eksos-slangen hadde det vært en tanke, men slike har jeg ikke sett.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...