Jump to content

Bavaria 38 AC versus Bavaria 37 eller 39 Cruiser

Vår Sommer Ro

Recommended Posts

Er det noen som kjenner til fordeler/bakdeler med Bavaria 38 AC (2002-2005) kontra de litt nyere modellene 37 Cruiser og 39 Cruiser (2005 - 2007)?

Finner jo mye fakta på Lunde Båt sine sider, men det hadde vært greit med noen objektive kommentarer fra andre som kjenner til desse båtene.

På førehand tusen takk :smiley:

Hei!

Har samme båt som deg selv, men kjenner to av de tre du nevner godt! B38 er en veldig bra båt som jeg liker godt - og den seiler bra (dvs. godt opp til lystallet sitt - og det er jo det viktige!) Og akkurat nå ligger en del fine eksemplarer ute på finn.no til meget gunstige (og sikkert prutbare!) priser!! Ville sett spesielt på dem med den dype blykjølen - blir en helt annen båt!

B37 er en mindre båt, selv om den nesten virker større innvendig - har nok noe med det lyse treverket å gjøre + de store vinduene. Og den er dyrere. B39 blir enda hakket større, og enda dyrere. Et toalett ekstra er vel den tore forskjellen mellom dem!

Jeg har ikke seilt B39, men kjenner både B37 (den nye) og B38 (02-05). Subjektivt virker B38 vesentlig piggere for seil, og har en tyngre gange i sjøen. B37 oppleves som noe stivere, men det kan ha med seilføring å gjøre. Begge er vesentlig stivere enn din egen B32, som er blandt de vekere seilbåtene Bavaria har laget (lav kjølprosent). I lite vind en det en fordel, men under norske forhold med ujevn vind er en stivere båt å foretrekke - spesielt med lite mannskap.

Jeg kunne godt tenke meg en B38 - hadde nok valgt den før B37 eller B39. Om jeg skulle sett på nyere (!!) Bavaria ville nok B40 vært mest aktuell - på grunn av to ratt. B39 og til dels B37 blir for breie bak med kun et ratt - blir sittende for langt inne til å se forseilet godt (synes jeg - veldig subjektivt...). B38 har masten litt lenger bak, så med det største rattet på den går det greit å følge med på lusene.

En B38 AC med tyskerhaling (enkelt å legge opp), blykjøl og 110% genua+ genakker må jo være veien videre for oss med B32 AC!!

Fortsatt god sommer!

Stein-E

Samson - NOR 10875

Liker Bavaria 38. En flott båt med gode egenskaper. Det samme gjelder forøvrig også B36. Siste årgang av B38 er lys

innvendig, noen med D2-55 hk som er en kjempemotor. Dyp blykjøl gir bedre egenskaper. Se også etter at det meste av utstyr er montert, kostbart å ettermontere. Samme gjelder seil. Enkelte standardseil har ikke UV-beskyttelse og slites raskere. High-tech er bra og solide, men for tunge i lett vind.

B 39 er en relativ lik båt som vi har idag. Vi valgte B42 pga cock-pitløsningen med 2 ratt. Spesielt ved å holde utkikk på lusene. Jeg liker å sitte helt ute på halsen og trives godt med 2 ratt. Båten seiler bra til å være i cruiser-segmentet.

Ekstra pluss for flere dekksluker og vinduer i skroget.

B37 er en mindre, synes den virker en del mindre en de overnevnte. Egenskapene kjenne jeg ikke så mye til. Men en pen båt visuelt.

Vi sees!

Jeg ville i hvertfall styrt unna B37. HAr seilt en slik en gang. Det var som å seile en campingvogn, den største seilskuffelsen jeg noen sinne har hatt. Den var ikke laget for folk som er glade i å seile, men fin når vi lå i havn. Ikke meningen å starte noen ny B-diskusjon, men skulle jeg valgt en av de, så hadde jeg helt mot en litt eldre B38. Det er etter min mening en penere båt, og jeg tror den er bedre å seile. Eneste jeg ikke liker med den er den langsgående byssa, men cockpiten kan ihvertfall ikke være værre enn i B37, for det tror jeg ikke er mulig. En annen ting er at verftet spinker og sparer for hvert år som går, og det går på bekostning av noe, som . f.eks. vinduer (de holder elendig kvalitet jo nyere båten er), luker og dekksutstyr. Sjekk ut alle båtene og gjør deg selv en mening, jeg er i hvertfall ikke i tvil om at det måtte blitt en B38 blant de tre du nevner. Dessuten får du cash igjen som du kan legge i behagelig utstyr, som store batterier, autopilot (hvis det ikke allerede er der), vinsj foran og bak osv.

• 10 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...