Jump to content

Feste av flatt tretrinn på rundt stål - dårlig stabilitet

Herman

Recommended Posts

Jeg har lagt teak på trinnene på badestigen. ca 60x20 mm heltre. I utgangspunktet fungerte det greit, men siden badestigen er laget av rør blir det dårlig anleggsflate for teaken, og festeskruen har dermed begynt å jobbe seg ned i treet slik at trinnet blir vaklete. Jeg har sett bl.a. på badeplatformer at det finnes en "plastdings" man kan legge imellom slik at det blir stabilt. Men hvor kjøper man noe slikt?

Jeg ser for meg noe slikt, illustrert for ett av trinnene sett fra siden, det er den svarte biten jeg er på utkikk etter.

plastbit.gif

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Kan du bruke sånne plastklips som brukes til å feste båtshake og koster med ? Tror jeg har noe sånne greier i mindre enn båtshake dimensjon i katastrofeområdet i garasjen.

Nå fant jeg ikke brællom i farta men jeg mener at innvendig mål på den er er 23,5 mm. Det er ferdig boret hull. Litt fleksibel så den passer nok til noe større rør og. Har 6 stykker hvis du vil ha de.

i241984627_44954_2.jpg

Edited by Slagskibet (see edit history)

Hva med å bruke rørklammer til hydraulikkrør. Disse fåes i mange dimensjoner. De består av to halvparter. Fargen er som oftest grønn og det er kanskje ikke det vakreste, men det får du vurdere.

Det du trenger, er omtalt HER

Finns i fler farger, litt avhengig av leverandør.

Er ikke blått fint da ?

IMG_1233_1_1.JPGIMG_1234_2_1.JPG

Disse får du på Hydroscand, antar at Tess, Rexroth osv har de samme.

Suzuki

No boat needed..

Thor: Kanskje ja takk. Det høres ikke helt utenkelig ut at badestigen er laget av 1" rør. Må måle litt. Hvis det er 3/4" blir det vel litt slarkete med 23,5.

Men det må da gå an å kjøpe slikt i løst også? Jeg hadde i utgangspunktet sett for meg en smekrere modell. Disse er i laget for å feste båtshaker o.l. med, ikke? Men ved nærmere ettertanke kan de kanskje modifiseres litt, trenger jo ikke de siste utstående leppene.

Suzuki / Kurt: Takk, men nei takk, alt for klumpete og fargesterke. Selv om båten begynner å bli gammel og sliten har man da LITT forkjærlighet for damen. De jeg snakker om syns nesten ikke etter at de er montert. Og så er de SVARTE.

De der båtshake, eller utstyrsmonterings dingsene som ulysses viser til, blir alt for skranglete til ditt behov.

Mine ligger på bunnen av Oslofjorden, ubrukelig skrap ! :smiley:

De jeg viste finnes også i en klammer modell, i syrefast plate. Disse er imidlertid " litt " dyrere enn plastutgavene...

Suzuki

No boat needed..

Disse er i laget for å feste båtshaker o.l. med, ikke?

Nei, de er for trange og stive til båtshaker og sånt. Hva jeg kjøpte de til husker jeg ikke lenger men tror egentlig dette er til seilbåt.