Jump to content

skifte ut trim/tilt pumpe -rense slanger osv 290DP


KaRsK

Recommended Posts

hei , blir vel ikke så lenge til jeg skal skifte trim /tilt pumpa i båten og lurer litt på hvordan jeg skal gjøre det..

 

 

 

i den gamle pumpa /slangene/utvendig ligger det nå motorolje (etter tips om at det kunne hjelpe på synking)

 

vil i forbindelse med skifte av pumpe , rense ut all motoroljen og få kjørt i orginal olje igjen..

 

1: Hvordan kan jeg enklest gjøre det ? ( uten å koble fra alt for mye)

2: hva renser jeg med ? (bensin?)

:flag:

Link to post

Hvorfor skal du rense? er oljen blank og fin så virker systemet like godt på 10-30 olje som ATF eller hydraulikkolje. men om du skal rense så ikke bruk Bensin da ikke all gummi tåler det. mulig du vil få en dyr reprasjon av tettninger i sylinderene dine etterpå. får å få ut mest mulig olje så må du koble fra slangene på sylindrene ute og dra disse ut og inn for hånd og blåse igjennom alle slanger og rør med luft. stor jobb og båten må på land og av med drevet.

 

Tenk mere som om du skal bytte olje på drevet eller motoren, vasker du drevet innvendig med bensin? eller motoren? Hvis du på død og liv skal ha noe veske igjennom så kan jo diesel brukes, men vanskelig og få denne ut igjen og da mener jo jeg at det er bedre og blande gammel og ny olje enn å blande diesel eller bensin med olje.

Livet er for kort for sightsing.

Link to post

Systemet er såkalt selvluftende. kjør noen ganger opp og ned så skal lufta forsvinne etterthvert. men vær tålmodig. Har du luft så vil du se på trimindikatoren din at drevet siger når du gir gass og stiger igjen når du setter i fri. Blir det værende nede når du setter i fri så kan det være en av sylinderne som har gjennomslag. lykke til....

Livet er for kort for sightsing.

Link to post

takker for svar .. sånn det fungerer nå så synker drevet helt inn ved gasspådrag og drevet hever seg hvis jeg bakker med litt mye gasspådrag.. vil det problemet også løse seg når pumpa blir skiftet eller kan det ha noe med at drevet ikke låser seg ? leste noe om at det skal være noen fjærer og diverse på drevet ?

 

takker for svar

Link to post

Somregel er det pumpa som gir etter, men da siger det somregel sakte ned og kommer sakte opp igjen ved bakking. hvis drevet spretter opp ved bakking så kan det være at drevet ikke går i lås når du setter i revers. mins å huske at låsen på disse drevene er styrt via et stag. Men det kommer ann på modellen, nyere 290 har sjokkventiler i sylinderne som skal slippe igjennom olja ved feks grunnstøtning slik at drevet kan komme opp. har du sylindere som er firkanta og blanke eller runde og sorte?

Livet er for kort for sightsing.

Link to post

Nøyaktig hva som tuller kan jeg ikke si sikkert da jeg ikke har kikket på det, ihvertfall når en ikke vet hva slags deler som er montert under vann engang, men hvis det er båten som er vist i avartaren din så er det nok et nyere modell av 290 og da tipper jeg du har de sorte runde sylinderne som kan lekke igjennom sjokkventilene når disse er skitne.

 

Tror jeg ville tatt ut trimpumpa og fått testet den først. flere måter og gjøre det på. en metode er å koble et manometer på utgangen for drev opp og kjøre opp til maks trykk. deretter la pumpa stå og se om trykket faller gradvis(man kan regne med et trykkfall på noen bar til og begynne med, men så skal det stabilisere seg), slik gjør jeg det ihvertfall.

 

Har du pumpa som er sylindrisk hele veien elle den typen som har hvit plasttank under?

Livet er for kort for sightsing.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...