KaRsK Startet 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 14.Juli.2008 hei , blir vel ikke så lenge til jeg skal skifte trim /tilt pumpa i båten og lurer litt på hvordan jeg skal gjøre det.. i den gamle pumpa /slangene/utvendig ligger det nå motorolje (etter tips om at det kunne hjelpe på synking) vil i forbindelse med skifte av pumpe , rense ut all motoroljen og få kjørt i orginal olje igjen.. 1: Hvordan kan jeg enklest gjøre det ? ( uten å koble fra alt for mye) 2: hva renser jeg med ? (bensin?) Sitér dette innlegget Link to post
håpløs Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Hvorfor skal du rense? er oljen blank og fin så virker systemet like godt på 10-30 olje som ATF eller hydraulikkolje. men om du skal rense så ikke bruk Bensin da ikke all gummi tåler det. mulig du vil få en dyr reprasjon av tettninger i sylinderene dine etterpå. får å få ut mest mulig olje så må du koble fra slangene på sylindrene ute og dra disse ut og inn for hånd og blåse igjennom alle slanger og rør med luft. stor jobb og båten må på land og av med drevet. Tenk mere som om du skal bytte olje på drevet eller motoren, vasker du drevet innvendig med bensin? eller motoren? Hvis du på død og liv skal ha noe veske igjennom så kan jo diesel brukes, men vanskelig og få denne ut igjen og da mener jo jeg at det er bedre og blande gammel og ny olje enn å blande diesel eller bensin med olje. Sitér dette innlegget Livet er for kort for sightsing. Link to post
KaRsK Svart 14.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 har vp 15/30 olje på .. olja er helt fin den .. så da bytter jeg ikke :) Men.. når jeg har skiftet pumpa , montert slangene og fyllt opp pumpa med olje.. må dette luftes på noen måte ? eller er alt i orden da ? har ikke peiling på dette :( Sitér dette innlegget Link to post
håpløs Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Systemet er såkalt selvluftende. kjør noen ganger opp og ned så skal lufta forsvinne etterthvert. men vær tålmodig. Har du luft så vil du se på trimindikatoren din at drevet siger når du gir gass og stiger igjen når du setter i fri. Blir det værende nede når du setter i fri så kan det være en av sylinderne som har gjennomslag. lykke til.... Sitér dette innlegget Livet er for kort for sightsing. Link to post
KaRsK Svart 14.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 takker for svar .. sånn det fungerer nå så synker drevet helt inn ved gasspådrag og drevet hever seg hvis jeg bakker med litt mye gasspådrag.. vil det problemet også løse seg når pumpa blir skiftet eller kan det ha noe med at drevet ikke låser seg ? leste noe om at det skal være noen fjærer og diverse på drevet ? takker for svar Sitér dette innlegget Link to post
håpløs Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Somregel er det pumpa som gir etter, men da siger det somregel sakte ned og kommer sakte opp igjen ved bakking. hvis drevet spretter opp ved bakking så kan det være at drevet ikke går i lås når du setter i revers. mins å huske at låsen på disse drevene er styrt via et stag. Men det kommer ann på modellen, nyere 290 har sjokkventiler i sylinderne som skal slippe igjennom olja ved feks grunnstøtning slik at drevet kan komme opp. har du sylindere som er firkanta og blanke eller runde og sorte? Sitér dette innlegget Livet er for kort for sightsing. Link to post
KaRsK Svart 14.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 drevet kommer sakte opp.. men er ikke problem med normale fortøyningsforhold :) aner ikke hvordan noe ser ut angående drevet , da jeg ikke har hatt båten på land etter at jeg kjøpte den.. (skal på slipp neste søndag/mandag) så da kan jeg regne med det ikke er disse fjærene /staget som tuller :) Sitér dette innlegget Link to post
håpløs Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Nøyaktig hva som tuller kan jeg ikke si sikkert da jeg ikke har kikket på det, ihvertfall når en ikke vet hva slags deler som er montert under vann engang, men hvis det er båten som er vist i avartaren din så er det nok et nyere modell av 290 og da tipper jeg du har de sorte runde sylinderne som kan lekke igjennom sjokkventilene når disse er skitne. Tror jeg ville tatt ut trimpumpa og fått testet den først. flere måter og gjøre det på. en metode er å koble et manometer på utgangen for drev opp og kjøre opp til maks trykk. deretter la pumpa stå og se om trykket faller gradvis(man kan regne med et trykkfall på noen bar til og begynne med, men så skal det stabilisere seg), slik gjør jeg det ihvertfall. Har du pumpa som er sylindrisk hele veien elle den typen som har hvit plasttank under? Sitér dette innlegget Livet er for kort for sightsing. Link to post
KaRsK Svart 14.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 har denne pumpa .. båten er fra 93 .. motor er fra 1990 vet faktisk ikke om drevet er 90 eller 93 mod .. https://baatplassen.no/bildearkiv/15/15360/trim_tilt_pumpe.jpg bestillte helt lik på ebay for 1100 norske :) håper den glir rett gjennom tollen:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.