navar Startet 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 14.Juli.2008 Hei ! Ble lykkelig eier av en vakker spjærøykrysser tidligere i sommer. Båten er restaurert for 4 år siden og det ble byttet motor, fra bensin til en 22hk volvo diesel. Forrige eier mener den er bygd i 1975 og motoren fra 1970. Jeg har prøvd å lete opp litt info på nettet om spjærøykrysseren, finner veldig lite. Har veldig lyst til å vite mer om disse krysserene. Har allerede fått et kjærlighetsforhold til henne og kona begynner å bli sjalu Noen her inne som har litt info? Konstruktører, hvem som bygger de, alt er egentlig av interesse! Fortsatt god sommer alle sammen Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 Kjempestilig båt. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 Gratulerer med nydelig båt. Regner med at du tar godt vare på denne fine damen. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
færd Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 Det var en flott båt, men jeg tror ikke det er en Spjærøy krysser, de er gjerne slettbygde under vannlinjen. Det ligner mer på en Johnsen krysser. Sitér dette innlegget Link to post
Brekneholmen Svart 1.November.2008 Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 sorry men det er ikke en spjærøy,den baugen er ikke lik.her er et bilde av min.det er en spjærøy. https://baatplassen.no/bildearkiv/14/14480/dsc00055.jpg Sitér dette innlegget Link to post
evenR4u Svart 2.November.2008 Link til dette innlegget Svart 2.November.2008 Hei Flott dame. Ligner nok mer på det jeg har sett fra Onsøy-båtbyggerne enn hva jeg har sett fra Spjærøy (Hvaler). Hvis du sender over et bilde eller to til Maritime Center så kan de antakelig gi deg svaret. evenR4u Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
navar Svart 2.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2008 Jaja kansje det ikke er en spjærøykrysser. Båten ble restaurert hos Arnesen i Arendal for noen år siden. Forrige eier visste ikke så mye men jeg gikk ned til Arnesen og spurte hva slags båt det var. Svar spjærøykrysser... Da gikk jeg utifra at det var det. Skal sende noen bilder til Maritime center! Greit å vite hva slags båt man har Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 3.November.2008 Link til dette innlegget Svart 3.November.2008 Hei, Sjekk denne tråden: Cockers nye liv Her ser du en del bilder på en Johnsen-krysser. Synes den ligner ganske mye på din. Og Johnsen er ikke noe dårlig alternativ Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
navar Svart 3.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2008 Takk for den Honduras, den lignet ganske så mye på min Carina. Nydelig båt! Skulle kanskje fått forandret navn på tråden... Tar gjerne imot litt info om johnsen-krysserne jeg! Etter en kjapp søkerunde har jeg funnet dette : Odd Johnsen Trebåtbyggeri i Gressvik utenfor Fredrikstad. Er det de/han som står bak Johnsen-krysserne? Hmmm skulle gjerne visst litt mer om båten min. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 3.November.2008 Link til dette innlegget Svart 3.November.2008 Nå kommer ikke bredden så godt fram på bildene dine, men jeg mener å huske at Hvalerbåtene var gode og brede. Jeg syntes det er noe svensk over båten din som forøvrig er en flott representant for sin stand. Tror du får mange overskulderen blikk der du legger til på din ferd. mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Scombrus Svart 3.November.2008 Link til dette innlegget Svart 3.November.2008 Hei, ring Maritim Center i Fredrikstad og spør etter Bjambis, han jobbet hos Johnsen Båtbyggeri på Gressvik i mange år,han har ganske sikkert bygd din båt. Sitér dette innlegget Link to post
navar Svart 4.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2008 Hei Astor! Mange overskuldrablikk blir det ! Men hvis Hvalerbåtene er gode og breie så snek det seg inn en liten tvil igjen... For det er hun altså ikke... Vil heller karakteriser henne som ganske så smal. Gynger bra når hekksjøgeneralene kommer forbi . Ligger mye stein og grus rundt omkring.. kunne tenkt meg noe annet til ballast da steina tar stor plass og grusen veier kanskje ikke nok. Må kikke litt i ballasttråden vår før båtsesongen starter igjen. Sitér dette innlegget Link to post
navar Svart 4.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2008 Har forøvrig sendt mail med bilder til maritime center. Blir spennende å høre om de vet noe om Carina. Sitér dette innlegget Link to post
navar Svart 5.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 Siste nytt i spjærøykrysseren som ble til en johnsenkrysser : Fikk mail fra Maritime Center og svaret var som følger. Leif olsen- bjambis har ikke bygget båten. Ut ifra fasongen tror de at den er bygd i moss og er en såkalt Gjennestadkrysser !!! Fra Spjærøykrysser til Johnsenkrysser til Gjennestadkrysser Noen som er enige i dette? Noen som kjenner Gjennestadkryssererne? Nå begynner jeg å bli veldig nysgjerrig på hvor denne Carina kommer fra! Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 5.November.2008 Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 Hvis båten er en Gjennstadbåt så har den i tilfelle dragehode på rorkulten. Det var varemerket til Gjennstad, som drev båtbyggeri i Fiske båthavn ved Værla. Jeg tror ikke det er en Gjennestadbåt. Jeg er ganske sikker. Båtene fra Gjennstad hadde mer spring enn din. Vinduer og måten hytta er bygd litt inn fra Vindskjermene er også spesielle. mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
navar Svart 5.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 jaja tilbake til start.... Et dragehode hadde jeg nok lagt merke til ! Men Astor, du nevnte at det var litt svenskt over henne. Har du noen forslag-(kjennskap) til svenske båtbyggere? på forhånd takk. Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 6.November.2008 Link til dette innlegget Svart 6.November.2008 Hei! skjekk ut denne linken her, bilder av mange svenske snekker! http://www.trabatsakuten.nu/batbilder/snip...rseglare_05.htm Nydelig båt du har! Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Astor Svart 6.November.2008 Link til dette innlegget Svart 6.November.2008 Men Astor, du nevnte at det var litt svenskt over henne. Har du noen forslag-(kjennskap) til svenske båtbyggere? på forhånd takk. Desverre, det har jeg ikke. Syntes mange svenske båtbyggere har vært heldige med fasongen på snekkene nedover Bohuslen. Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Moas-ark Svart 6.November.2008 Link til dette innlegget Svart 6.November.2008 jo mer jeg ser, så synes jeg at Carina har visse likhetstrekk med min Miranda når man ser på baug og akterende. Hva er det for treverk i skråget? Miranda er bygget i Sponvika på slutten av 70 av Lundring. Tror Lundring var ganske aktiv på 70 tallet. Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Sleipner93 Svart 6.November.2008 Link til dette innlegget Svart 6.November.2008 Siden den er bygget i Sponvika er den kanskje bygget av spon?? Sitér dette innlegget Link to post
navar Svart 7.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Vet ikke helt hva skroget er bygget av. Malt både utenpå og inni. Men spon tror jeg vi kan utelukke Det jeg vet er at benkene er heltre teak. Tenkte jeg skulle lage meg en aldri så liten prosjekt carina tråd. Er en del ting jeg skal gjøre. Tyvstarter litt... før: nå: Sitér dette innlegget Link to post
arnbr0 Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Jeg hadde en 28 fots Spjærøykrysser og jeg synes båten ligner en del på min. Jeg forhørte meg litt rundt båttypen og fikk da opplyst at typisk for Spjærøykrysserene var at de var kravellbygde under vannlinja og klinkbygde over vannlinja. Innvendig var det kraftige furuspant som gikk helt opp til dollbordet. Huden var festet til spantet med treplugger og kile. Typisk var også at øverste bordgang fra baugen ble avsluttet ved styrehuset med en buet avsmalning slik som på din båt. Dette bordet var gjerne edeltre. Jeg har også sett større Spjærøykryssere som har vært kravellbygde helt opp, men jeg har ikke sett noen som bare er klinkbyggde. Styrhuset , rekkene, kryssholtene og dekksluka synes jeg også ligner på Spjærøybygg . Den rette forstevnen tror jeg ikke er typisk for disse båtene , men jeg tror at noen hadde slik stevn. Sitér dette innlegget Link to post
sven petter Svart 28.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 Som guttunge(76-78) var jeg mye hos Odd Johnsen Båtbygger på Bruket i Gressvik og stod og holdt imot på utsiden mens han klinka inni. Dette ser ut som noe som kommer ifra hans hender ,Krysser hekken der er klassisk O.J . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.