Jump to content

spjærøykrysser, noen som kjenner disse?

navar

Recommended Posts

Hei !

Ble lykkelig eier av en vakker spjærøykrysser tidligere i sommer.

Båten er restaurert for 4 år siden og det ble byttet motor, fra bensin til en 22hk volvo diesel.

Forrige eier mener den er bygd i 1975 og motoren fra 1970.

Jeg har prøvd å lete opp litt info på nettet om spjærøykrysseren, finner veldig lite.

Har veldig lyst til å vite mer om disse krysserene. Har allerede fått et kjærlighetsforhold til henne og kona begynner å bli sjalu :smiley:

Noen her inne som har litt info?

Konstruktører, hvem som bygger de, alt er egentlig av interesse!

dsc_0021.jpgdsc_0042.jpg

Fortsatt god sommer alle sammen :flag:

• 3 måneder senere...

Jaja kansje det ikke er en spjærøykrysser.

Båten ble restaurert hos Arnesen i Arendal for noen år siden. Forrige eier visste ikke så mye men jeg gikk ned til Arnesen og spurte hva slags båt det var. Svar spjærøykrysser...

Da gikk jeg utifra at det var det.

Skal sende noen bilder til Maritime center!

Greit å vite hva slags båt man har :smiley:

Takk for den Honduras, den lignet ganske så mye på min Carina. :yesnod:

Nydelig båt!

Skulle kanskje fått forandret navn på tråden...

Tar gjerne imot litt info om johnsen-krysserne jeg!

Etter en kjapp søkerunde har jeg funnet dette : Odd Johnsen Trebåtbyggeri i Gressvik utenfor Fredrikstad.

Er det de/han som står bak Johnsen-krysserne?

Hmmm skulle gjerne visst litt mer om båten min. :rolleyes:

Hei Astor!

Mange overskuldrablikk blir det :smiley: !

Men hvis Hvalerbåtene er gode og breie så snek det seg inn en liten tvil igjen...

For det er hun altså ikke...

dsc_0082.jpg

dsc_0079.jpg

Vil heller karakteriser henne som ganske så smal. Gynger bra når hekksjøgeneralene kommer forbi :nonod: .

Ligger mye stein og grus rundt omkring.. kunne tenkt meg noe annet til ballast da steina tar stor plass og grusen veier kanskje ikke nok. Må kikke litt i ballasttråden vår før båtsesongen starter igjen.

Siste nytt i spjærøykrysseren som ble til en johnsenkrysser :

Fikk mail fra Maritime Center og svaret var som følger. Leif olsen- bjambis har ikke bygget båten.

Ut ifra fasongen tror de at den er bygd i moss og er en såkalt Gjennestadkrysser !!!

Fra Spjærøykrysser til Johnsenkrysser til Gjennestadkrysser :lol:

Noen som er enige i dette?

Noen som kjenner Gjennestadkryssererne?

Nå begynner jeg å bli veldig nysgjerrig på hvor denne Carina kommer fra!

:flag:

Hvis båten er en Gjennstadbåt så har den i tilfelle dragehode på rorkulten. Det var varemerket til Gjennstad, som drev båtbyggeri i Fiske båthavn ved Værla.

Jeg tror ikke det er en Gjennestadbåt. Jeg er ganske sikker. Båtene fra Gjennstad hadde mer spring enn din. Vinduer og måten hytta er bygd litt inn fra Vindskjermene er også spesielle.

mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

jo mer jeg ser, så synes jeg at Carina har visse likhetstrekk med min Miranda når man ser på baug og akterende. Hva er det for treverk i skråget? Miranda er bygget i Sponvika på slutten av 70 av Lundring. Tror Lundring var ganske aktiv på 70 tallet.

miranda2_002.jpg

Jeg hadde en 28 fots Spjærøykrysser og jeg synes båten ligner en del på min. Jeg forhørte meg litt rundt båttypen og fikk da opplyst at typisk for Spjærøykrysserene var at de var kravellbygde under vannlinja og klinkbygde over vannlinja. Innvendig var det kraftige furuspant som gikk helt opp til dollbordet. Huden var festet til spantet med treplugger og kile. Typisk var også at øverste bordgang fra baugen ble avsluttet ved styrehuset med en buet avsmalning slik som på din båt. Dette bordet var gjerne edeltre.

Jeg har også sett større Spjærøykryssere som har vært kravellbygde helt opp, men jeg har ikke sett noen som bare er klinkbyggde. Styrhuset , rekkene, kryssholtene og dekksluka synes jeg også ligner på Spjærøybygg . Den rette forstevnen tror jeg ikke er typisk for disse båtene , men jeg tror at noen hadde slik stevn.

• 12 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...