Jump to content

Ønsker råd ved kjøp av Viksund 800


skibsplast ohoi

Recommended Posts

Hei

En venn av meg vurderer ny båt. Han har god sans for Viksund sine båter, og tenker spesielt på Viksund 800 futura.

Budsjettet hans er på ca 500 000, og han har funnet disse båtene på Finn.

 

Futura 800

Viksund futura amfi

 

Har dere noen erfaringer, kommentarer eller forslag til disse båtene, mottas disse med stor takk og iver.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Heisann

Er i besittelse av en slik båt, er i grunn fornøyd med den. Lite minus med den er vel at det er få sitteplasser oppe i "kahytten", det er jo der de fleste vil være under forseiling :smiley: Men med godt vær er det selvsagt fint å sitte på benken akterut :cheers:

Vår båt har fast askel og VP TAMD 31 A motor (124 hk) og vi marsjer rundt 14-16 knop på ca 3400-3600 o-min. max turtall er på 3900 og da passerer vi lett 18 knop. Så dette er en lettdrevet båt. Har typen med tett bakvegg. Kjenner ikke til denne med hekkaggregat men vet det finnes. Det er vel noen av forumets medlemmer som har en slik om jeg ikke tar feil. Kan ellers legge til at det er en stødig og god båt i sjøen.

Spør gjerne om det er noe du lurer på :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har en Viksund 800 1986-modell. Helplaner med 200 HK VP (m/ drev). Synes ikke den er spesielt lettdrevet. Oppnår maks 24 knop. Marser på 18 knop når jeg bruker 3400 o/m (400 under maks). Ca 1,8 liter diesel pr nautisk mil. Min er lukket (m/ bakvegg) noe jeg synes er en fordel: Bare låse når jeg går fra båten uten å tenke på lett demonterbart tilleggsutsyr som plotter, VHF mv. Kalesje over akterdekket.

Skrogformen er ganske lik på varianten med drev og fast aksling. Med fast aksling er det en liten kjøl fra midt på båten og bakover, nok for å få plass for akslingen. Det er dobb. bunn.

Slår noe i motvind, pga. moderat V-bunn. Hjelper imidlertid noe med å senke baugen med trimflaps. Baugpropell er en fordel.

Viksund 800 er bred, ca 3,2 meter som er ganske mye i forhold til lengden på 8 meter. Meget god plass ombord. En køye ca 1 m bred under fordekket og en løye ca 1 m brev i egen kabin under styrestolen.

Innredningen er noe forskjellig på de enkelte årsmodellene.

Link to post
Share on other sites

Viksund 800 futura har en underlig innfestning av vinduene foran på styreposisjon, hvor det er vanskelig å komme til med verktøy på de nedre skruene. Samtidig som vinduspusserne er montert på ruta.

 

Noen som har byttet dette vinduet på en slik båt?, for meg ser det vanskelig ut.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...