Poseidon Startet 14.Juli.2008 Del på Facebook Startet 14.Juli.2008 Ombord i POSEIDON II har jeg to stk TAMD 120B-CC utstyrt med hver sin 24 V generator. Den ene lader startbatterier den andre forbruksbatterier. Nå viser det seg at ladestrømmen til forbruksbatteriene sjelden kommer opp til 20 Amp selv om de er temmelig nedkjørte. Ladespenningen ligger da i området 26,6 - 26,8 Volt. Generatorene har eksterne CAV 440D regulatorer og i første omgang tenkte jeg at begrensningen lå her. Men disse er bare "regulerbare" i step min/med/max - og den tvilsomme står på max allerede. Regulatoren ser slik ut rent fysisk: Her er skjema som står på innsiden av dekslet: Jeg venter i/på spenning - bokstavelig talt Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Svart 14.Juli.2008 Del på Facebook Svart 14.Juli.2008 Av tegningen å dømme kan du lure regulatoren din ved å koble inn en diode på den ledningen som går fra dynamo og inn på på HI/MED/LO. Det trekkes sikkert ikke noe strøm via denne ledningen og du får derav et spenningsfall over dioden på 0,6-0,7V og ladespenningen øker tilsvarende. Det blir nok i minste laget, så du kan jo koble 2 dioder i serie. Kanskje du da må sette bryteren ned fra HI til MED. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 15.Juli.2008 Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 (redigert) Dette er gode gamle greier Poseidon og her hjelper korttidsminnet lite. Man må nok grave litt dypere i harddisken er jeg redd for. De små grå forteller meg imidlertid at 440 regulatoren ble benyttet for å regulere AC 5 og AC 203 serien dynamoer med setpunkt 26,5 / 27,5 og 28,8 volt og gjør jobben bra når det er i orden. Så har vi alt det andre som er montert i boksen rundt regulatoren og som man da bare finner i yrkesbåtene. Dette er støyskjerming og jeg mener man bortimot kan se bort fra at feilkilden ligger her med kanskje et unntak. Jeg tror denne regulatoren i tillegg til å ha sensing for ladespenning også har sensing for overspenning på terminal A som jeg har merket med blått på tegningen. Det finnes også en annen regulator som heter 548 som ser helt lik ut, men som da benyttet et annet overspenningsvern som heter 508 etter hvis ikke mitt langtidsminne er helt fraværende. Det var noen som i sin tid på grunn av at regulatorene så helt like ut monterte feil regulator og mistet ladningen på grunn av dette eksterne overspenningsvernet. Jeg tror du må sjekke kursen som går mellom dynamo og regulator merket med en A i begge ender og som henger sammen med "surge protection" systemet. Jeg har som allerede nevnt merket den aktuelle kretsen med blått. Siden sensingen er koblet i boksen så er det også lurt å sjekke spenningsfallet i hovedstrømbryteren og kablene, for denne regulatoren vil regulere for høyt når det oppstår spenningsfall i senseledningen og for lavt når det er spenningsfall i ladekretsen mellom ”boksen” og batteriene. Så kan man jo alltids kjøre dynamoen med full felt for å sjekke at dynamoen er i orden. Redigert 15.Juli.2008 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 15.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 Takk for fyldig svar i en tidlig morgenstund Ole Petter, Det er gode momenter du kommer opp med og jeg skal sjekke nærmere så snart jeg er ombord igjen. Forholdet er også at denne delen av det elektriske anlegget er en kombinasjon av det som ble gjort i 1984 og noen rester som står igjen fra 1958. Derfor er ikke alt like "logisk" i sin praktiske utførelse og jeg ser for meg et par gamle vridbrytere som er godt inne i pensjonstilværelsen. Forøvrig leste jeg et annet sted at disse generatorene kunne ha en tendens til at børstene "hang" i holderne, og dermed gav dårlig kontakt mot sleperingene; jeg kan jo kikke på det med det samme. Ellers lurte jeg litt på å legge om slik at begge generatorene ladet forbruksbatteriene så snart startbatteriene har fått sitt, men så lenge 3-fasgeneratoren stort sett sviver så lenge jeg er underveis får batteriene allikevel lading fra den fastmonterte Transduktorladeren på skottet - så det blir ikke så veldig høyt prioritert . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Svart 15.Juli.2008 Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 Hvorfor gjøre det vanskelig? Det er bare å ta en ledningsbit, feste til forbruksbatteri plusspol og deretter strekke den bort til regulatoren, sette på en kabelsko og koble den inn på pinne HI til erstatning for den som står der nå. Det blir ikke enklere enn dette. Ikke bedre heller. Faktisk burde du gjøre det samme for den andre regulatoren din også, selv om den er noe sprekere. Og er du ikke fornøyd med reguleringsspenningen? Sett på en diode eller to som jeg sa. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Paul Coucheron Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Jeg har skiftet ut den gamle dynamoen med en ny. Den nye har innebygd regulator og slik at jeg ikke bruker den gamle CAV regulatoren. Av forhandler fikk jeg beskjed om å koble sammen to av lederne som går til CAV regultoren. Kan noen hjelpe meg med å besteme hvilke? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Da må du først fortelle hva den nye dynamoen heter og aller helst fortelle hvilke merkinger det står på terminalene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.