Jump to content

Trøbbel med EVC-panel til Volvo Penta D2


Akult

Recommended Posts

Jeg har en D2-75 i båten. Jeg har noen ganger opplevd at EVC-panelet er helt dødt når jeg skal starte opp. Etter gjentatte ganger å ha lagt hovedbryter (batteristrøm motor) ut og inn har det lykkes å få liv i det og få startet motoren.

 

Nå kan jeg ikke med sikkerhet si at det er selve EVC-panelet som er problemet, men jeg finner ingen løse forbindelser.

 

Båten er ny av året og jeg skal la ekspertisen se på saken, men det kunne vært greit å vite om andre hadde hatt lignende problemer?

Link to post
  • 5 uker senere...

Jeg skal runde av tråden med litt facts - i tilfelle noen får tilsvarende problemer og bruker søkefunksjonen på baatplassen for å finne tilsvarende. EVC-panelet var som nevnt dødt, og dermed ingen start.

 

Merkeforhandler (Volvo Penta) antydet flere mulige feilkilder, og Lunde Båt ønsket derfor ikke å la egne folk ta saken. Siden dette var fellesferien, sier merkeforhandler at de ikke har tid til å gjøre noe før etter ferien, evt. tidlig høst. Jeg kontakter derfor Lunde Båt som allikevel får til en avtale dagen derpå, på betingelse av at båten ligger ved bryggen deres.

 

Da jeg var bortreist noen dager, tilbyr Lunde Båt seg å hente båten i hjemmehavn og bringe den til Stavanger for reparasjon. To dager senere henter de den tilbake - ferdig reparert. God service - særlig med tanke på at det er fellesferie og at en av Lunde Båts representanter tilbyr sin fritid/kveldstid til å gjøre dette...(!)

 

Merkeforhandler hadde antydet at en "black box" (elektronikk) påmontert selve motoren gjerne kunne være feilkilden. Denne boksen ble friskmeldt, og det endte med at de byttet ut selve EVC-panelet i cocpit.

 

Nå fungerer det hele utmerket :smiley:

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...