Jump to content

Trøbbel med EVC-panel til Volvo Penta D2


Akult

Recommended Posts

Jeg har en D2-75 i båten. Jeg har noen ganger opplevd at EVC-panelet er helt dødt når jeg skal starte opp. Etter gjentatte ganger å ha lagt hovedbryter (batteristrøm motor) ut og inn har det lykkes å få liv i det og få startet motoren.

 

Nå kan jeg ikke med sikkerhet si at det er selve EVC-panelet som er problemet, men jeg finner ingen løse forbindelser.

 

Båten er ny av året og jeg skal la ekspertisen se på saken, men det kunne vært greit å vite om andre hadde hatt lignende problemer?

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Jeg skal runde av tråden med litt facts - i tilfelle noen får tilsvarende problemer og bruker søkefunksjonen på baatplassen for å finne tilsvarende. EVC-panelet var som nevnt dødt, og dermed ingen start.

 

Merkeforhandler (Volvo Penta) antydet flere mulige feilkilder, og Lunde Båt ønsket derfor ikke å la egne folk ta saken. Siden dette var fellesferien, sier merkeforhandler at de ikke har tid til å gjøre noe før etter ferien, evt. tidlig høst. Jeg kontakter derfor Lunde Båt som allikevel får til en avtale dagen derpå, på betingelse av at båten ligger ved bryggen deres.

 

Da jeg var bortreist noen dager, tilbyr Lunde Båt seg å hente båten i hjemmehavn og bringe den til Stavanger for reparasjon. To dager senere henter de den tilbake - ferdig reparert. God service - særlig med tanke på at det er fellesferie og at en av Lunde Båts representanter tilbyr sin fritid/kveldstid til å gjøre dette...(!)

 

Merkeforhandler hadde antydet at en "black box" (elektronikk) påmontert selve motoren gjerne kunne være feilkilden. Denne boksen ble friskmeldt, og det endte med at de byttet ut selve EVC-panelet i cocpit.

 

Nå fungerer det hele utmerket :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...