Jump to content

Trøbbel med EVC-panel til Volvo Penta D2


Akult

Recommended Posts

Jeg har en D2-75 i båten. Jeg har noen ganger opplevd at EVC-panelet er helt dødt når jeg skal starte opp. Etter gjentatte ganger å ha lagt hovedbryter (batteristrøm motor) ut og inn har det lykkes å få liv i det og få startet motoren.

 

Nå kan jeg ikke med sikkerhet si at det er selve EVC-panelet som er problemet, men jeg finner ingen løse forbindelser.

 

Båten er ny av året og jeg skal la ekspertisen se på saken, men det kunne vært greit å vite om andre hadde hatt lignende problemer?

Link to post

EVCpanelet var det mange seilbåt-eiere som hadde problem med i fjor. Dette kjenner Lunde båt godt til. Mange fikk ikke startet opp motorene i det hele tatt.

 

Men jeg mener Volvo kom med en løsning på det.

Vi sees!

Link to post

Det ser ut til at Lunde Båt vil benytte egne folk å bytte ut EVC-panelet uten å koble inn representanter for Volvo Penta.

 

Problemet var visst kjent fra tidligere tider, men heller uvanlig på de nyere båtene.

Link to post
  • 5 weeks later...

Jeg skal runde av tråden med litt facts - i tilfelle noen får tilsvarende problemer og bruker søkefunksjonen på baatplassen for å finne tilsvarende. EVC-panelet var som nevnt dødt, og dermed ingen start.

 

Merkeforhandler (Volvo Penta) antydet flere mulige feilkilder, og Lunde Båt ønsket derfor ikke å la egne folk ta saken. Siden dette var fellesferien, sier merkeforhandler at de ikke har tid til å gjøre noe før etter ferien, evt. tidlig høst. Jeg kontakter derfor Lunde Båt som allikevel får til en avtale dagen derpå, på betingelse av at båten ligger ved bryggen deres.

 

Da jeg var bortreist noen dager, tilbyr Lunde Båt seg å hente båten i hjemmehavn og bringe den til Stavanger for reparasjon. To dager senere henter de den tilbake - ferdig reparert. God service - særlig med tanke på at det er fellesferie og at en av Lunde Båts representanter tilbyr sin fritid/kveldstid til å gjøre dette...(!)

 

Merkeforhandler hadde antydet at en "black box" (elektronikk) påmontert selve motoren gjerne kunne være feilkilden. Denne boksen ble friskmeldt, og det endte med at de byttet ut selve EVC-panelet i cocpit.

 

Nå fungerer det hele utmerket :smiley:

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...