Jump to content

Hell i uhell og en vrang selger.


Janko

Recommended Posts

Jeg var i Stavanger i fjor høst å kjøpte meg en båt, selger viste og demostrerte villig vekk men båten lå på vannet så jeg stolte på han da han sa agregatet har fått all tenklig pleie med ny belg å olje osv.(kun4 år gammelt) Turen fra stavanger til vestfold gikk veldig bra men følte en liten vibrasjon til tider. Båten har siden ligget i boblehavn. Ved sesong start tok jeg servise på motoren å ringte til merkeverksted for å få sjekka agregatet. Jeg kjørte fra bryggeplassen min i Holmestrand å til Horten ,da synes jeg vibrasjonen var blitt mye værre, så jeg tøffa veldig pent bort(heldig hvis). Båten ble pen lagt opp i krybben og repratøren kaster seg over agregatet i mens jeg starter opp med å vaske sidene. Da hører jeg han roper til en kolega næmen kom hit å se a , ja det ville jo jeg å da. Ut trilla det kuler i fra lagret :nonod: Verkstedet forteller meg at her har det tidligre vært en lekasje i bælgen som det kun har blitt tørket med en fille å ny bælg på , lager restene hadde ikke antydnig av fett og var RUSTEN. Kåpen er også ødlagt av delene som har flagra rundt inni der. Kunne ha søkki fort vekk detta sier han å rister på hode :diving: Han skulle jo ta servis på agregatet å når oljen tappes av så igjen :nonod: oljen var svart som fra en diselmotor tja sier han denne olja er ihertfall ikke i fra i fjor. Nå er motor ute å ny kåpe fikk jeg tak i fra en hyggelig kolega fra Baatplassen ( fortsatt god ferie hvis du leser dette :seeya: ) jeg ferierer på land. Jeg ringer selger som ikke har noe med båten å gjøre mer ,sier ferdig med den jeg du. Det er ikke jeg. Nå blir alt ordnet men dyrt ja det blir det. Okay vi kan alle være uheldige å få vann inni der men man kan jo ikke bare tørke bort saltvann å sette på ny bælg lagra MÅ jo skiftes ut å ,så jeg mener han ikke er ferdig med båten. Bør ikke han være med å dele på kostnaden ? mulig han trodde at dette går bra men dumhet bør straffes jeg blir ihvertfall det :cryin: Hører gjerne på synspunkter i fra dere.

 

Mvh

En ferierende landkrabbe

Link to post

Hei JAnko og velkommen til Baatplassen :yesnod:

 

Jeg regner med at dere har skriftlig avtale på båtkjøpet. Der står det kanskje noen detaljer som kan være viktige. Feks at båten er solgt i den stand den er eller at båten bare er besiktiget på vann og at du tar forbehold om feil som ikke kan oppdages?

 

Selgeren av båten er jo ikke ferdig med båten bare fordi han har solgt den. Du har reklamert -og da må han forholde seg til det. Er du KNBF medlem har du 1 times gratis juridisk hjelp av deres advokat (som også er aktiv her på forumet). Er du ikke medlem - se og meld deg inn :wink: Et brev fra advokat setter ofte litt fart i sakene

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Hei Bitteliten og takk for ditt svar, jada i kontrakten står det at båten er kjøpt på vannet . Vi brukte en standardkontrakt fra forbrukerrådet når jeg handlet hovedsakelig bare å krysse av og han har krysset av på Nei under spørsmål . Båten har problem med:Gir,propellanlegg,ror . Forøverig står det ikke spesifisert noe garant eller at den selges i den stand den står. Og til slutt nei jeg er ikke medlem i KMBF men det var ett bra tips.Takk igjen :seeya:

Link to post

Hei!

Regelen sier at du innen rimelig tid skal reklamere ovenfor selger at det foreligger en kjøpsrettslig mangel. Om du har kjøpt båten "som den står" betyr lite om selger visste eller burde ha vist om feilen ved salgstidspunktet. Slik du beskriver feilen, var nok dette et problem selger visste om.

SÅ kommer det som Ola_dunk også sier, fra i fjor høst når du oppdaget feilen til sommer 2008, vil ikke jeg anse skjedd innen for rimelig tid.

 

Poenget er at når feil oppstår, har du som kjøper en undersøkelses plikt. Dvs du har plikt til å undersøke hva som forårsaker vibrasjonene slik at ikke ytterligere skade får utvikle seg, og større kostnader påløper for begge parter. Ut i fra det du skriver, kan jeg ikke se at dette vilkåret er oppfylt.

Hadde du umiddelbart sjekket vibrasjonene, så reklamert overfor selger, hadde selger slitt med å fraskrive seg ansvar.

 

Jeg tror du nok skal slite med å få ut noen kompensajon fra tidligere eier. MEN det er jo åpenbart at det har vært en lekasje fra før av og tidligere eier har nok vist om dette, men det er jo lov å prøve seg. Uansett, lykke til, jeg hadde gått rett på selger selv :cheers:

Redigert av Hansa666 (see edit history)
Link to post

Tja , det har gått en vinter båten har ikke vært brukt (timeteller)men det er ikke uvanelig med litt vibrasjon , og da båten var ny for meg antok jeg at det muligens var en liten slerk i knuten dette er jo en feil selger ikke opplyste men som jeg måtte ta med på kjøpet. Men at det var så galt som det var kunne jeg aldri tenke meg. Det må jo gå galt når saltvannet har ødlagt lagret. Å jeg mener at dette enkelt kunne ha blitt fixet ordentelig når han byttet belg . Og i hvertfall ikke selge den når han måtte vært kjent med dette vannet. Han har byttet belg selv, og i kontrakten står det ikke at jeg kjøpte båten som den står (ligger) men at han ikke kjenner til noe feil med agregatet :nono: dette er noe han har kjent til . Å få båten inn på merkeverksted er ikke altid lett , jeg kontaktet de etter jeg kom hjem men de hadde hendene fulle med vinteropplag å ba meg komme over vinteren. Det etter jeg fortalte at den ikke skulle brukes i vinter.

Link to post

Jeg er ikke sikker på om Hanse666 har rett i sin tolkning av loven. Det skal reklameres innen rimelig tid etter at feilen er oppdaget. Så kommer spørsmålet om undersøkelsesplikt og når man skal undersøke om det kan være noe feil - dvs hvor lenge etter overtakelse er det rett å ta opp saker som kunne vært feil ved overtakelsen. Men her er jeg på tynn is - så Skipper Worse er nok den rette til å gi råd her.

Link to post

Ja rett eller ikke rett, jeg synes sånt er urett å vil ta noen samtaler med noen advokater som jeg vil kontakte , men først vil jeg snakke mer med selger så han får en mulighet til i sammen med meg få løst dette. Når advokatene drar i gang blir dette plagsomt å ubehagelig for begge parter.Selger er nå på båtferie(noen som har det :cheers: ) og får bruke litt tid til å tenke. Tar en ny prat med han når han har fått litt tid til å tenke.

Link to post

Hei Janko!!!

 

Eg er sjølv ikkje særleg aktiv som skribent i dette forumet, men eg har brei erfaring som lesar. Det er mange kunnskapsrike personar her samt mykje god sengelektyre! :yesnod:

 

Inntil Skipper Worse kjem på bana med eit svar med meir fagleg tyngde enn det dei aller fleste kan by deg, vil eg rå deg til å lesa kjøpslova, samt forbrukarkjøpslova på www.lovdata.no

Å ha kunnskap om rettighetane sine rundt kjøpet kan vera nyttig å ha før du tar kontakt med selgar igjen.

 

Det verkar på meg som du handla hos privatperson? I så tilfelle er det kjøpslova som gjeld, og denne du må lese grundigast.

 

Eg vil tru at du har rimeleg gode kort på handa iom at selgar har holdt tilbake viktig informasjon eller gitt deg feil informasjon om du vil. Noko som i ettertid har ført til/var ein vesentleg mangel. Me kan vel alle vera enige om at selgars uttalelse om at aggregatet har fått god pleie samt er i tipp topp stand, i beste fall ikkje er korrekt! :rolleyes:

 

Håpar det løyser seg for deg og at både du og aggregatet får mange fine sumarsnetter!!!! :cheers:

Link to post

Hvis jeg forstår deg rett så var belgen tett og OK men innenfor var det "tørt" og ikke en dråpe smurning å se -- hvilket jeg forstår derhen at selger må ha skiftet belg uten å smøre opp, med lagerhavari etc. til følge. Er dette rett forstått, så er det vanskelig å si annet enn at det er en mangel i kjøpsrettslig forstand. Både fordi det da åpenbart eksisterte ved levering og selger må ha visst om det men ikke opplyst det (og i stedet tilnærmet det motsatte ang pleie av drevet). Med de panegyriske beskrivelser selger har gitt til beste av drevet, samt den anførte alder på det, tror jeg nok at dette også er en mangel hvis vi betrakter det som "skjult feil".

 

Det rette å gjøre her er å presentere regningen for reparasjon til selger; men ikke det som gjelder ren service-kostnad (dvs. de kostnader du ville ha fått uansett om der var feil eller ikke). Det er i alle fall ingen grunn til ikke å reise et slikt krav.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Det var godt å få en tilbakemelding av Skipper Worse som jeg har forstått er den riktige mannen til og utale seg her. Det er riktig slik som du her sier og selfølgelig vil jeg ikke belaste selger for olje og sink, jeg ville ha skiftet det uansett. Det er flott at Baatplassen har denne siden slik at vi båteiere kan dele synspunter på tingen som dukker opp. Her er det jo altid folk som man kan ta ting opp med. Takker så mye. Det jeg i første omgang gjør er å ta en god samtale med selger, så håper jeg at vi kan løse dette på en grei måte. :smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...