Jump to content

USA båter billigere og bedre enn Norske?


Kurt Børge

Recommended Posts

Nylig fikk jeg hjem en Sea Ray 240 Sundancer. Er meget fornøyd med båten og ser jo nå at kvaliteten og løsningene er veldig gode. Sitter derfor igjen med følgende spørsmål.

 

Hvorfor er det forholdsvis få som benytter seg av muligheten til å ta hjem en båt fra USA?

 

Er det at de som oppererer i dette markedet er forholdsvis rufsete og vi får et inntrykk av at de tar en for stor del av kaka. Hvorfor satser ikke Wave butikkene på å ta hjem utvalgte båter som ligger langt under i pris enn "norske" båter. Det er jo denne utviklingen vi har sett med bilimport fra Tyskland.

 

Ser jo at de norske produsentene sliter for tiden, men det mener jeg at de har seg selv å takke. Jeg har en subjektiv oppfattning av at mange av de norske produsentene produserer håpløst "gamle" modeller. Det er nok å vise til siste båtmagasinet der det blir fremsatt som en positiv ting at Scan Baltic fortsatt produseres nå etter 26 år.... :flag:

 

Snakket med en som har bransje erfaring og han hevder at bransjen sliter med håpløst konservativt tankegang. De eneste som viser takter til nytenkning er vel, Windy, Nidelv, Hydrolift, Stormway og kanskje Morgan. (sikkert flere)

 

Jeg skulle ønske at de store produsentene ble enig om å bygge opp et stort nytt anlegg som kunne blitt automatisert. Da kunne produsentene kommet med sine modeller å fått de produsert i x-antall i en serie. Så var det neste sin tur. Anlegget skulle vært av typen som Bavaria og Sea Ray benytter. (Er helt sikker på at de hadde laget det enda bedre)

 

Mulig jeg provoserer noen med dette innlegget, men de er vel bare sunt :smiley:

Kurt Børge

Link to post
De eneste som viser takter til nytenkning er vel, Windy, Nidelv, Hydrolift, Stormway og kanskje Morgan. (sikkert flere)

Kurt Børge

 

Stormway ??? Når har produsenten av Stormway gjort noen som helst produktutvikkling ? De produserer jo bare gammle Hydroliftbåter.....

 

En annen ting er at Scand 29 Baltic nå er produsert i 1000 eksemplarer......så lenge den er en bestselger vil det vel være dumt å ta den ut av produksjon. Det er nok ikke produsentene som er så konservative, det er oss båtkjøpere og DET har norske båtprodusenter forstått :smash:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Alle de store amerikanske produsente har "livstidsgaranti" osv på skrogene sine. Hvis vi sammenligner båter i "økonomisjiktet" som f.eks 18-22 fot daycruiser, hva mener dere er de mest solide båtene, Yamarin/Askeladden og andre typisk nordiske båter, eller Maxum, Sea-Ray, Bayliner (den siste er vel litt folkevogn i forhold til de to første amerikanerne)? Hva gir mest kvalitet og båt for pengene... og ikke kom med at amerikanerne har tepper, for de kan tas ut på de nye båtene :wink:

Link to post

Det eneste jeg stusser over en del store amerikanske er: åpen løsning fra midtkabin til forpigg. Det tyder ikke på at en skal ha mange døgn i de. En bekjent kjøpte for 2 år siden en Sea Ray 375, helt åpen løsning. Han synes det var helt OK.

Ellers har ikke jeg så mange innvendinger. Mange fine seilere og.

 

Er vel en grunn til at CE reglene kom på brukt-båter :wink:

Vi sees!

Link to post

Det er vel litt mer enn teppene som skiller løsningene i Amerikanske og Nordiske båter.... Ingen skal si at ikke Sea-Ray har det mest solide skroget, meg kjent benytter de vakuum støping, men når det kommer til båtvalg så er det nok andre kriterier som stilles til grunn og her er det altså mer enn tepper som skilller. Deretter må man spørre seg hva som er kvalitet, for meg er det andre kriterier enn livtidsgaranti på skroget. Et skrog fra Askeladden holder i lange baner, foreløpig er det lettsolgt på bruktmarkedet også.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Så lenge jeg kan sløye en fisk, og spyle gørra av dekk er jeg åpen for det meste :fishing:

 

Det første jeg tok ut var teppet ja. Det var forøvrig en overraskelse at jeg kunne spyle båten når jeg hadde lukket luka til cabinen. det er god drenering selv i trinnet ned til cabinen er det en dreniering. Ja til og med koppeholderene som står ute har en tynn 10 mm slange som er ført ned til motorrommet. Det tviler jeg faktisk på at en finner i "norske" båter :flag:

 

Når det gjelder fiskeslo så hører dette ikke hjemme i noen weekend cruiser :wink: Selvom jeg er sønn av en fisker har jeg aldri likt å fiske. Så det skal aldri en fisk ombord i min Sundancer, men det går an å spyle fiskeslo for dem som vil det.

Link to post
Ja til og med koppeholderene som står ute har en tynn 10 mm slange som er ført ned til motorrommet. Det tviler jeg faktisk på at en finner i "norske" båter :flag:

 

Joda flere av de Nordiske båtene har slange til drenering av koppholderne, felles for disse er at de ikke ledes ned i motorrommet, men ned til dørken hvor kanalene til selvlensingen ligger. Da slipper man å pumpe vannet ut igjen... :cheers:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Hva skal man med drenering ned i motorrommet? Vi har en konservativ båt - den har dobbel drenering fra grillen på takterassen :wink: Men den går ikke til motorrommet. Her går all drenering ut av båten. Windys koppholdere hadde ikke drenerng - men de var konstruert slik at vannet ikke samlet seg her.

 

Jeg ser vel mer på tekniske løsninger enn skroget i seg.Skroget forutsetter man er av bra kvalitet - men også her skiller det mye. Ikke i støpekvalitet - men i soliditet i hva slags materialer som er brukt og styrken på avstivninger og laminatet. Det føler man kanskje først når man er utpå i litt ruskevær med urolig sjø - da hører man om det knirker og man merker om skroget vrir seg.

 

Kvaliteten på tekniske installasjoner ser man gjerne etter noen år. Men man kan jo allerede på ny båt se om det elektriske systemet er bra lagt opp og merket, om det er doble klemmer på all drivstofftilføresel at det er doble slangeklemmer på skroggjennomføringer etc.

 

Jeg tror definitivt at det er andre enn nordmenn som kan lage gode båter. Men det er jo slik at svensker kjøper svenske jordgubbar og synes de er best i verden. Vi synes de norske jordbærene er best i verden. Og slik har det vært i 50 år. Historisk har amerikanske båter fått ryket på seg for dårlig kvalitet. Som en annen Østfolding sier "evig eies kun et dårlig rykte"

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

En annen ting med f.eks nye Sea Ray er at de nå lager mye smalere båter i sjiktet 30 fot +/- enn de gamle modellene. Sea ray 325 er f.eks ikke mer enn ca 2.90 m bred. Greit at de har sløyfet dollbord, men plassen innvendig blir trangere enn i en nordisk båt på denne størrelsen som er minst 30 cm bredere.

Ellers er jeg også enig i at innvendig løsning ikke er bra i mine øyne. Ofte er også sitteplasser ute akterut håpløs lave slik at man sitter med knea opp under haka.

 

Når det er sagt er jeg enig i at byggekvalitet sikkert er bra og at de lager båter med gode sjøegenskaper over dammen. Jeg vurdererte selv en slik da vi byttet båt sist, men fant at det var alt for mange løsninger som ikke passet oss på båtene.

En bkjnet kjøpe en Formula 29 (tror jeg den het) av litt eldre årgang. Det var en meget romlig båt i motsetning til nye amerikanere. Han byttet nærmest alt i den, og solgte den i fjor. Var ikke lett å bli kvitt selv om den var dønn strøken. Han har nå satset på engelsk båt ... .

 

Så svaret på hvorfor ikke flere kjøper amerikansk her nok mer med at de holder seg dårlig i pris og at de har løsninger som ikke faller i smak hos nordmenn flest enn at de ikke har bra byggekvalitet.

Link to post

Hei. Har en kjenning som kjøpte en 47fot four winner i fra usa, den var demokjørt. Nydelig båt med flotte løsninger å topp utstyrt. Men han har nå masse småting å rette opp. Lekker fra vanntank får ikke noe tv signal(5tver) :yesnod: en av rekkestøttene har løsna,skyvedørene funker dålig mm. Probelemet er ikke bare det å få ting til å virke men hvordan. Uansett hva han driver med er det håpløst å komme til. Han er til tider veldig rød i fjeset :eek:

Link to post
Så svaret på hvorfor ikke flere kjøper amerikansk her nok mer med at de holder seg dårlig i pris og at de har løsninger som ikke faller i smak hos nordmenn flest enn at de ikke har bra byggekvalitet.

:lol: sikkert!

 

Tipper litt av grunnen er at de fleste forhandlere osv driver skremselspropaganda (CE) for alle penga :yesnod:

Dårligere løsninger i USA båter? ha ha... Dårlig kvalitet? ha ha..

Link to post
Dårligere løsninger i USA båter? ha ha... Dårlig kvalitet? ha ha..

 

Du får ta en titt på hva OLPI skriver Wandalen ellers får vi en ny "Bavariatråd" her.... OLPI skriver faktisk "løsninger som ikke faller i smak hos nordmenn flest". Han skriver ikke dårlige løsninger.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Hvorfor er det forholdsvis få som benytter seg av muligheten til å ta hjem en båt fra USA?

 

Er det at de som oppererer i dette markedet er forholdsvis rufsete og vi får et inntrykk av at de tar en for stor del

av kaka ?

Mulig jeg provoserer noen med dette innlegget, men de er vel bare sunt :smiley:

Kurt Børge

 

Det er laget klare hindringer for å kunne ta en CE etterserifiseringer for import av båter fra land utenom EU. :headbang:

 

For å klare det er rissikoen stor og dermed kan god fortjeneste beregnes om noen finner smutthull og at noen ,trolig de fleste som driver med dette er for salg er rufsete er nok trolig ingen overdrivelse. :boxing:

 

Kreditvurderinger før importavtaler anbefales. :diving:

 

Du provoserer nok mange med dette inlegget. :nonod:

Link to post

Jeg har selv tatt inn en urgammel Sea Ray fra USA og den virket da å være solid bygget... uten at jeg er noen ekspert på området... Jeg har også nå vendt nesen mot det forgjette land i vest i søken er ny båt..... Den øknomiske krisen i USA vil nok bidra til et ytterligere prisfall på båter "over there" og da er det greit med frisk kapital fra utlandet.... så da man kna nok gjøre et bra kjøp....

 

Hva er prisen på frakt av en 40 fots seilbåt fra USA's østkyst og til Sverige eller annet nord europeisk land (ikke Norge)...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Mener også at det nå vil lønne seg å importere båter fra USA. Frakten tror jeg vil komme på 6 - 10.000 dollar avhengig av størrelse.

 

Anbefaler alle å besøke www.boats.com for et selvsyn.

 

Med en dollar kurs på 5 kroner er det ikke så vanskelig regnestykke.

 

Hvis en kjøper båt som er nyere enn 2003 med MPI vil disse kunne CE merkes slik de er. Da trenger en kun en manuell lense pumpe og automatisk slukking i motor rommet. I min båt satt det et slikt anlegg allerede men jeg satte inn ett i tillegg.

 

Så da blir regne stykket som følger:

pris båt f.eks 50.000 $ + Frakt 6.000 $ = 56.000 $ x 5,1 = 285600 Nok

+ 285600 x 25% MVA = 71400 Nok

+ CE merking 25.000 Nok

+ HK avgift f.eks 300 x 150= 45.000 Nok

+ Div (f.eks formidler/agent) 50.000 Nok

 

Da får du = 285600 + 71400 + 25000 + 45000 + 50000 altså 477.000 Nok

Link to post

I et marked som i Norge nå har vært overopphetet. Med det som følge at de Norske produsentene har hatt skyhøy fortjeneste på sine produkter er vi endelig kommet inn i en reservasjon.

 

De prinsipper som ligger til grunn for fri konkuranse har man prøvd å ødelegge ved disse CE-kravene. Dette uten helt å lykkes fordi smarte sjeler har brukt hodet og det er samtidig slik at regeltolkninger er blitt harmonisert slik at det er mulig for de fleste å kunne importere båter og alikevell klare å få CE-sertifisering av båten.

 

Vi vil nå i en lengre periode få økt import og prismekanismen i markedet gjør at Norske produsenter vil måtte senke kravet til fortjeneste. Dette er det beste som kunne skjedd. Det er vel ingen som i sin villeste fantasi kan mene at en Norskprodusert båt er verdt det den faktisk koster.

 

Gamle båter som for lengst burde vært utrangert selges til røverpriser. Vi får håpe disse båtene endelig får komme dit de hører hjemme.

 

Når det gjelder kvalitet, riktig kvalitet.. Hva er det? De Norske har etter min mening ikke riktig kvalitet når man opplever alle de problemer som ofte følger i kjølvannet av en handel av ny båt. Tror nok svært mange har blitt svært skuffet over kvaliteten på de Norske båtene, hvor selv produsenter som Askeladden leverer B varer. Rustfrie rekker som ruster osv.

 

Økt import gir større valg på ettermarkedet og er med på å skape valgmulighet både med henblikk på pris og type konstruksjon.

 

Å kaste ut av seg at amerikanske båter er for smale, for ditt og datt blir noe useriøst. En smal båt går gjerne lettere i sjøen med det som følge at drivstoffkostnadene reduseres. Jeg har kjørt en rekke båter og har som oftest blitt imponert av skrogegenskapene til US-båter. Dype V-bunner som skjærer lett og smidig gjennom motsjø mens noen andre brede båter selv de med dyp kjøl står og stamper og slår.

 

Jeg er selv på jakt etter ny hyttebåt. Selv er jeg så konservativ at jeg faktisk vurderer båt fra produsenter som Hansvik. Ikke fordi de er særlig imponerende i høy sjø eller har særlig imponerende fartsegenskaper, men fordi de har akkurat den type båt jeg selv er på utkikk etter. Nå kommer de også snart med en ny combi-serie. Prisen er imidlertid alt for høy, uten at det vil stoppe en handel om båten er akkurat slik jeg vil at den skal være.

 

Mangfold er viktig og vi bør respektere de ulike valg. Noen vil ha mora og noen datteren. Sånn er det bare..

 

Så lykke til alle dere som importerer båt. Dette skaper et fint mangfold og gjør turene på sjøen eller i havner til enda større opplevelser. Økt reservasjon i dette landet er jo også svært heldig for oss vanlige lønnsmottakere.

Link to post
Forstår at du dermed mener at f.eks din Bayliner er en båt som holder seg godt i pris, er meget godt bygget og har flotte løsninger. :lol::wink:

Nå tenkte ikke jeg på min egen båt, men siden du gjerne vil letterligjøre andres båter kan jeg nevne at jeg hadde en bayliner før denne 2755. kjøpt for 250000 i 2005 solgt 2007 for 260000. tok 2 uker og selge på finn. Båten var solid, pen og hadde masse gode løsninger.

Nå er det 3058 som er tur båten og der er det ikke noe og si på kvaliteten ei heller funktionaliteten og hvis jeg skal samenligne andre båter i samme størrelse og pris tror jeg den vil holde seg godt i pris også.

Nå er jeg så heldig at jeg har eiet både Amerikanske og Norske båter og jeg er like glad i dem alle sammen. Kvalitet og funktionalitet er det ikke noe nevnverdig forskjell på.

Men siden jeg også bor i Fredrikstad er du velkommen ombord på en anker dramm dersom vi møtes i Hvaler skjergården for en titt på løsninger og kvalitet :cheers:

dsc00100.jpg

 

 

Tipper Isegran sjarken var bedre bygget. :crazy:

Den har jeg i stor grad bygget selv. kun skrog støpt av Rosenvinge. Så den kvaliteten kan jeg vel ikke klage på.

Den fungere så fint til vinter hobbyen så atte. :fishing:

 

fkjdsfks.JPG

Link to post
synes baylineren din ser dritfin ut , til å være fly og under 36 fot. :yesnod: kunne tenkt meg noe slik selv. men ser ut som kjærringa ikke er veldig villig til å fortsette båtlivet. :nonod:

 

Takk :smiley: Litt off topic , men det var akkurat slik med meg og kjerringa også. Derfor overtalte jeg henne til og kjøpe lukket båt men sove kupe som ikke trengte og ryddes for dyner hver dag... samt riks tv. Og nå er det jaggu kjerringa som maser om og dra på sjøen selv om det blåser og regner, nesten for mye av det gode :lol:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...