Hansi Svart 16.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 (redigert) Dobbelposting Redigert 16.Juli.2008 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 16.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 Gamle båter som for lengst burde vært utrangert selges til røverpriser. Vi får håpe disse båtene endelig får komme dit de hører hjemme. Er det feil å ta vare på gamle båter, hva med de som skifter interiør og motor ? Jeg har selv en motor som vil gå lenge etter både du og jeg ligger under 6 fot jord hva med den ? Kan du utdype litt hvor disse båtene hører hjemme ? Om ikke trådstarter provoserte skal jeg jammen si DU klarte det Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
motor Svart 16.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 Er det feil å ta vare på gamle båter, hva med de som skifter interiør og motor ? Jeg har selv en motor som vil gå lenge etter både du og jeg ligger under 6 fot jord hva med den ?Kan du utdype litt hvor disse båtene hører hjemme ? Om ikke trådstarter provoserte skal jeg jammen si DU klarte det Ja men da har du jo ikke en båt som hører hjemme i den kategorien som burde "stedes til hvile". Men jeg er litt rystet over alle de som kjøper båter som har motorer som er så slitt at de burde vært kastet/overhalt, til en alt for høy pris. Når en motor er utslitt har ofte ikke til eks. bilen noe særlig værdi. I båt hvor slike installasjoner er livsviktige ser det ut som om det spiller en alt for liten rolle ved eierskifte. Det er steikanes dyrt å overhale/skifte ut slike motorer/gear og drev i båt, selv for den mest motorkyndige. Driftsikkerher gir trygghet og derfor burde dette også gjenspeile verdien ved eierskifte, i større grad enn i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 16.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 (redigert) Men jeg er litt rystet over alle de som kjøper båter som har motorer som er så slitt at de burde vært kastet/overhalt, til en alt for høy pris. Når en motor er utslitt har ofte ikke til eks. bilen noe særlig værdi. I båt hvor slike installasjoner er livsviktige ser det ut som om det spiller en alt for liten rolle ved eierskifte. Det er steikanes dyrt å overhale/skifte ut slike motorer/gear og drev i båt, selv for den mest motorkyndige. Mine to V8´ere begynner å bli gamle (er nå over 20 år gamle....), og vurderer snart å bytte de. Koster meg ca. 30.000,- pr. motor...og da er det nytt. Er det dyrt? Er den samme kostnaden som forsikringen koster over 5 år (gjør da alt selv til en billig penge, men likevell). Dyrt...det er kabler, slanger, kalesje, drivstoff, elektronikk og diverse andre duppeditter. (PS... overhalte også begge drevene mine i år, kostnad på ca. 2000,- i deler og noen koselige garasjedager i vinter. De er også over 20 år gamle, og liten tegn til slitasje). Redigert 16.Juli.2008 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 16.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 (PS... overhalte også begge drevene mine i år, kostnad på ca. 2000,- i deler og noen koselige garasjedager i vinter. De er også over 20 år gamle, og liten tegn til slitasje). Tror du må ha misforstått betydningen av å "overhale".. Ellers er jeg ikke uenig at man jo gjerne kan bytte både motorer og drev på gamle bårter. Heldigvis er det rimelig til US.bensin utgaver. Men bruktverdien med slitte motorer bør gjenspeiles i salgsverdien. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 16.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 Bruktverdien når en motor er slitt gjenspeiles også... Saken er bare den at mange av -80 talls båtene er utrustet med motorer som er langt fra slitt. Scand - Fjord - Nimbus - Elwaro - Nidelv - Windy - Saga etc. De fleste av disse båtene er utrustet med Volvo 30 - 31 - 40 - 41 motorer, noen med Sabb og noen med Yanmar. Felles for de fleste av disse er varmeveksler og relativt få driftstimer (1500-3000) i snitt. Her er det selvfølgelig variasjoner, men om disse motorene har fått godt stell så er de å betrakte som "knappest innkjørt". Ting som selvfølgelig må påregnes å skiftes er slanger. Forøvrig trenger ikke disse motoerene å gjøres mer med enn om du kjøper en ny. Du vil med en ny motor selvfølgelig få bedre drivstofføkonimi, men jeg tør påstå at hovegrunnen til å det skiftes ut eldre dieselmotorer i båter er at båtene er noe undermotorisert, ikke at motorene er "brukt opp". Så er det også en del bensinmotorer som er skiftet ut med diesel, men dette er ikke lengre like aktuelt da prisforskjellen mellom diesel og bensin nå ikke er så stor som den var for bare et til to år siden. Jeg har selv en motor fra 1987 som har gått 1850 timer og den skal tåle det 10 dobbelte med rett vedlikehold(mulig jeg må overhale turbo før den tid) ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Arnstein Svart 16.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 Bruktverdien når en motor er slitt gjenspeiles også... Saken er bare den at mange av -80 talls båtene er utrustet med motorer som er langt fra slitt. Scand - Fjord - Nimbus - Elwaro - Nidelv - Windy - Saga etc. De fleste av disse båtene er utrustet med Volvo 30 - 31 - 40 - 41 motorer, noen med Sabb og noen med Yanmar. Felles for de fleste av disse er varmeveksler og relativt få driftstimer (1500-3000) i snitt. Her er det selvfølgelig variasjoner, ..... Tja, vet ikke om jeg er helt enig i at de er lite slitt Kanskje lavt timetall, men ikke nødvendigvis i god stand for det. Har fulgt med litt på 80- tallsbåtene i mitt område. Typisk er at de færreste båtene brukes anslagsvis mer enn 20-30 timer i året. Typisk er mye korrosjon utvendig på motor, motorfester, manifoiler og de elektriske installasjonene. Dårlig gjennomstrømming i vekslere, av og til med resultat at toppakning ryker. Mange kjører med slitte dyser, som resulterer i tregstartethet, slitt starter og uttynning av motorolje fra urforbrent diesel, med påfølgende rusing av kald motor når det først tenner. Dermed forsvant tilsvarende 100 timer bruk bort i slitasje på fem minutter. Videre kan nevnes registerremmer utgått på dato for 10 år siden. Vil faktisk påstå at det meste før 1990 er i heller dårlig forfatning når det gjelder motorer. Kun et fåtall - gjetter mindre enn 5% - er i en slik forfatning at man unngår større utlegg (+10000 kr) i reparsjoner innen de første to årene etter anskaffelse. Bayliner-flåten, som er importert de siste årene, har vel mye nye dieselmotorer da de opprinnelig for det meste var utstyrt med bensinmotorer og kan som så ha fått en god oppgradering. Når det gjelder kvalitet og løsninger er amerikanerne på høyde med de norskproduserte og vise versa. Likevel, jeg kommer neppe til å skaffe meg en brukt Bayliner. Er nok for mye skeptiker og nasjonalist til det (Ola Dunk, er det det han kalles?). Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
hifo Svart 16.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 Vil faktisk påstå at det meste før 1990 er i heller dårlig forfatning når det gjelder motorer. Kun et fåtall - gjetter mindre enn 5% - er i en slik forfatning at man unngår større utlegg (+10000 kr) i reparsjoner innen de første to årene etter anskaffelse. den var svært overdreven arnstein. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
VannTro Svart 16.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 Rens av varmeveksler, trykktesting / justering av dyser, skifte av registerreim (noen har vel autostrammet dobbelt kjede), dette hører til vedlikehold som må gjøres med enhver motor. Jeg tror vel man kommer til å se forkammer-motorer som gjør en god jobb i uoverskuelig fremtid. Heldigvis er det folk som tar vare på motorene sine enda, så jeg tror du må endre % satsen din en del... Har ingen formening selv, men 5% hørtes veldig nedslående ut... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Arnstein Svart 16.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 den var svært overdreven arnstein. Mine gjetninger. Ingen dokumentert statistikk. Jeg tror faktisk på dem. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
VannTro Svart 16.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 (redigert) Da tilhører jeg en av de 5%, for jeg har slett ikke råd til å legge 250-300.000 på bordet for noe som kan unngåes. Redigert 16.Juli.2008 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Victora III Svart 16.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 Jeg har ingen tro på at amerikanske båter generelt er dårlige i støp, innfesting eller på annen måte vesentlig dårligere kvalitet enn gjennomsnittet av nordiske og europeiske båter. De lager så store volum og har holdt på så lenge at jeg tror ikke de hadde overlevd om det var ræva. Når det er sagt, er nok produksjonen variabel. Har jeg sett noen amerikanere som er håpløst dårlige med limte tepper, elendige kryssholt, livsfarlige leidere ned til salong osv. osv. Men det finner en også på båter produsert i Europa. Har selv kikket både på Sea Ray og andre "yanke`er". Grunnen til at det ble med kikking er i hovedsak to ting: 1) Jeg liker ikke design (og da mener jeg ikke bare båtformen, men også valg av alt fra farger interiørt til innerliner) 2) Jeg synes de er dårlig tilpasset nordiske forhold o løsninger og utstyr Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 16.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 Valg av båt er på mange måter en følelesessak. Man har en viss formening om hva man vil ha, hva man vil bruke den til, man ser på kandidater og ender opp med et mer eller mindre fornuftig valg basert på følelser og økonomi. Felles for alle er vel at vi i ettertid gjerne vil få bekreftet av vi har gjort et riktig valg. Er USA båter billigere og bedre enn norske båter? På bruktmarkedet er de definitivt billigere, men det viser seg vel at etter noen år holder bruktprisen seg greitt. Krone for krone holder norske båter seg bedre i pris relatert til nypris, men slik jeg se det får man atskillig mere båt og utstyr om man legger sine (surt oppsparte) kroner i en amerikansk bruktbåt. Masseproduksjon er vel også sjeldent knyttet til høye produksjonskostnader... Om Scand har produsert ca 1000 Baltic på 26 år kan det knapt kaller masseproduksjon (siden det er nevnt tidligere i tråden) Livstidsgaranti på skrog..... Det er endel små skrift i kontraktene og garantibestemmelsene. For det første, garantien (for Bayliner) gjelder kun skrog, ikke overbygg og ikke hekkpartiet (transom). I tillegg er det ikke usannsynlig at garantien kun gjelder første eier dersom man ikke registrerer ny eier og betaler ekstra for å overføre garantien. Løsninger.... Kjøper man en båt med modellnavn som Sundancer eller Sunbridge sier det vel seg selv at man ikke ender opp med en vestlandsbåt. Løsningene er også deretter. Beregnet på sol og weekendturer. Jeg kan ikke se at løsningene innefor samme segment, står noe tilbake for norske båter med en hovedforskjell. Amerikanerne plasserer så godt som uten unntak kokeapparatet nede i kabinen. At båter opp til 26-27 fot er smale skyldes at de skal være lovlige å trekke med henger uten "wide load permit", og at USA (og skattemyndighetene der) har et litt annet forhold motorkraft på bilparken, slik at det ikke er en umulighet å trekke en to-tre tonns båt på henger. Koppholdere og kvalitet. Koppholdere er det vanligvis nok av enten de dreneres her eller der. (Har man koppholdere som ikke trenger drenering formoder jeg at de er beregnet for tåteflasker og tutkopper;-) ) Tilbehør, innredning etc til de fleste båter blir kjøpt inn fra tredjepart før de monteres, og det er jo klart at man i de aller fleste tilfeller får det man betaler for, men det er vel i grove trekk ikke noen forskjell på en VP eller Mercruiser montert i en amerikansk eler norsk båt. Det som da gjenstår er kvaliteten på selve bygget/monteringsprosessen. Der tror jeg faktisk at norske båter er et hakk bedre, men det skal ikke mange håndgrepene og innsatstimer til før man havner på samme nivå. Som sagt innledningsvis. Dette handler om følelser og meninger. De er som "Bakender".... Alle har en! Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Hansi Svart 17.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2008 Vil faktisk påstå at det meste før 1990 er i heller dårlig forfatning når det gjelder motorer. Kun et fåtall - gjetter mindre enn 5% - er i en slik forfatning at man unngår større utlegg (+10000 kr) i reparsjoner innen de første to årene etter anskaffelse. Er vel ikke direkte uenig i det som Arnstein skriver. Flere gode poeng. Men at mindre enn 5 % av båtmotorene er i en akseptabel god forfatning tror jeg ikke noe på. De aller fleste av oss prøver å holde båt / motor i orden og ikke minst gjøre nødvendig vedlikehold. Nå er det jo en gang slik at ting skjer i båtferien da båten brukes. Noen får motor problemer, andre får lekkasjer, tette dasser, osv, osv. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 17.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2008 Men at mindre enn 5 % av båtmotorene er i en akseptabel god forfatning tror jeg ikke noe på. De aller fleste av oss prøver å holde båt / motor i orden og ikke minst gjøre nødvendig vedlikehold. Nå er det jo en gang slik at ting skjer i båtferien da båten brukes. Noen får motor problemer, andre får lekkasjer, tette dasser, osv, osv. Ja, nå er mine anslag løst gjettet. Tror ikke dette gjelder de få som er inne å skriver her daglig. De har nok skuta i ship shape. Men det er ikke til å stikke under en stol at det er mye dårlig vedlikeholdte motorer rundt om i småbåthavnene. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
olpi Svart 17.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2008 (redigert) Nå tenkte ikke jeg på min egen båt, men siden du gjerne vil letterligjøre andres båter .... Sjarken... Den har jeg i stor grad bygget selv. kun skrog støpt av Rosenvinge. Så den kvaliteten kan jeg vel ikke klage på. Den fungere så fint til vinter hobbyen så atte. Latteligjøre? Så du ikke denne " "? Du var lette å trigge Har vel sett deg og båten flere ganger. Jeg prøver ikke latterligjøre, men gi et svar på hvorfor ikke så mange har valgt amerikansk tross lavere pris. Jeg er forøvrig også enig i at det er litt angst for CE merking etc ute å går, og ikke minst en del uærlige "proffe importører" som gjør folk engstlige. Når det gjelder annenhåndsverdi så får man sikkert kjøpt billig brukt og deretter solgt tilsvarende billig. Ma.o lite tap. Jeg tenkte mer på kjøp av ny amerikansk båt og hvor mye den taper seg. Brukt Bayliner er jo veldig rimlig å kjøpe brukt, og man får mye båt for penga. Det er jeg enig i. Som nevnt vurdere jeg amerkansk selv for noen års iden og kikket på en del av dem. Fint bilde fra "hølet" forresten. Det ligger jo en større Bayliner rett foran deg. Han kjenner jeg godt. Du kjenner vel han du også? Redigert 17.Juli.2008 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 17.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2008 (redigert) Tror du må ha misforstått betydningen av å "overhale".. .... Men bruktverdien med slitte motorer bør gjenspeiles i salgsverdien. Hva er overhaling for deg da? For meg er det å gjennomgå drevet helt, sjekke klaringer og slitasjer. Alle simringer, tetninger med påfølgende trykk/vakuum testing hører selvfølgelig med. Justering og testing i etterkant er også viktig. Er det snakk om å bytte et (tann)drev som er slitent, så er det så stor kostnad, at det er mer lønnsomt å se etter et annet drev. Overhale er vel ikke ensartet med å bytte alt? Da blir det "refabrikert"... Målet mitt med "overhaling" er at jeg skal være rimelig sikker på at drevet skal holde i lang tid framover og det skal fungere optimalt. Slitte motorer bør gjenspeiles i salgsverdien, helt klart. US bensin motorer er billigere enn Svenske grønne også dette vil gi utslag. Derfor vil nok en båt med en sliten US bensin by på en mindre framtidig kostnad enn med en godt sliten VP Diesel. Hva er overhaling av drev, hva er totaloverhaling, hva er refabrikert og hva er nytt? Redigert 17.Juli.2008 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 17.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2008 Hei! En god venn av meg er forhandler for båter fra flere land. Han har forøvrig omsetningsrekord denne sesongen, noe som skyldes flere faktorer. Det vil si at han ikke er rammet av nedgangen i markedet generellt. I hovdesak skyldes dette at de fleste båtene han selger er fra prisklasse 200.000 til 800.000. Han selger båter fra føgende land: Norge (Ibiza, Polar, Askeladden med flere) Polen (Flere merker som produseres der, men blandt annet Nor-Dan) USA: Brunswick båter, hovedsak SeaRay, Maxum, Bayliner, osv, og noen svenske merker. Den store økningen har han på de Amerikanske båtene, men han har ikke nedgang på de Norske og Polske. Så til poenget: KVALITET: Vi hadde en diskusjon for noen dager siden (har selv ny Amerikaner), en Four Winns Vista 258 som er direkte sammenlignbar med Sea Ray Sundancer serien. Altså en trailbar cabincruiser. Hvorpå jeg never til han (som har solgt båter i 35 år) at jeg er positivt overrasket over byggekvalitet på min nye båt, og at jeg ikke har funnet en eneste liten feil på en helt ny båt hvilket jeg har hørt er meget vanlig på så store båter. Båten var i forhold til andre båter jeg så på grisbillig og forventet ikke at kvalitet osv skulle være all verden, i alle fall ikke på høyde med de Norske. Dersom kjøpt tilsvarende båt eller nermest sammenlignbar i Norsk ville jeg måtte betale nesten 40% mer!! Man har jo hørt så mangt om disse Amerikanerene...Det endte med at båtproffen (i mine øyne) begynte å gapskratte ( og jeg følte meg lurt da jeg ikke hadde kjøpt båt av han, og ikke Norskprodusert ;)) Men, han sa noe jeg ble veldig overasket over. Når de klargjør båter oppdager man mye. De bruker desidert mest tid på å klargjøre og utføre små reperasjoner på de Norsk produserte båtene før de kan leveres til kunden. De Polske og svenske lå midt i mellom. På de Norske fant man mest småfeil, feilkoblinger, skjønnhetsfeil, løse skruer, små støpefeil osv. Han mente at amerikanere lå LANGT foran de andre når det gjaldt byggegkvalitet fra fabrikkene. Det samme gjaldt reklamsjoner og garantifeil. Han viste meg noen statestikker og eksempler og jeg har ingen grunn til å tvile på det.... Han kunne også fortelle at dette ikke var helt det samme for 10 år siden. Da var de merkene som var "billigmerker" i USA lang mer rufsete i kvalitet, som for eksempel Bayliner, mens dyrere merker fra samme konsern var like bra som alt annet. Problemet at det var billigmerkene som solgte godt i Norge og resten av Europa som sørget for et frynsete rykte for noen av disse merkene. Så som svar til trådstarter: Ja, USA båter er billigere og bedre enn TILSVARENDE Norsk. Til de som ikke er glad i LØSNINGENE til Amerikanerne: du finner nesten alle de samme løsningene "over there" som her, men det er alt for få varianter av USA båtene på det Norske marked. I Norge er USA båtene nesten bare representert STORT av 2-3 merker: Maxum, SeaRay, og Bayliner. Det finnes så fryktelig mye mer...men i mangel på Norske forhandlere eller merker som forhandles av "pølsebod" forhandlere uten båter på lager er utvalget trist her til lands. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Kurt Børge Svart 18.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2008 Endelig en som svarer på mitt opprinnelig innlegg. Synes du har et flott innlegg og håper at debatten kan gå videre utfra opprinnelig tråd og denne som utgangspunkt. Det er jo nok å se på hva som skjer med Scan båtene. At de skal videreføres med nytt firma er for meg tullete. Ikke det at ikke jeg har sette på Dynamic båtene som noe av det tøffeste her i Norge, men når jeg tenker meg om er det vist 15 år siden. Altså båtverden går videre mens Norge står stille. Det er ikke mye utvikling som skjer her hjemme. De som står for dette får ikke solgt nok båter side det er så mange som viderefører de gamle formene og selger dem som "billig" utgaver etterat de er produsert i Polen. Nok å vise til Polar Plast som hadde spadd frem en Draco 23 form som de hadde fått laget i Polen. Det er vel 5 år siden nå men det viser hvordan det går når alle disse formene skal sirkulere. Så en liten provosering igjen:-) Samle ihop alle de gamle formene som er 20 år eller eldre. Lag et stort bål å brenn de opp. Starte et nytt produksjonsselskap som produserer båter i moderne lokaler. Merkene som er igjen utoverhøsten legger ned sine produksjonlokaler, bringer de nyeste formene sine til dette nye produksjonsselskapet og bestiller x antall båter. Lokalene må være så automatisert at det kan produsere 2 eller 3 skift. Prodiksjonen blir billigere og utviklingen av nye modeller kan igjen settes i forsetet. Håper at Norge engang i fremtiden kan ligge i tet når det gjelder plastbåt produksjon slik de var det i Draco sine glansdager. Kurt Børge Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 18.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2008 (redigert) hvis ikke amerikanske båter hadde grei til bra kvalitet og ikke minst utsøkte sjøegenskaper og sikkerhet ville milliardsøksmålene sittet veldig løst der borte. en produsent som eks Bayliner lager 30 - 35000 båter i året og har all den erfaring de trenger for å lage gode skrog osv og ikke minst fenomenale løsninger sammenliknet med hva som finnes på norske båter av i dag. materialvalg på interiør er naturligvis ikke det mest påkostede men skrog og struktur er meget bra - og som sagt de teknisk/praktiske løsningene. amerikanerene er verdensmestere i komfort og latskap og båtene bærer preg av det og det er ikke negativt når man bruktimporterer. mange båter har aircondition, - forberedt for trykkvann/septiktømming i havn/marina - JA DET ER KLART ALLE MARINAER DU BESØKER HAR DET I LIKHET MED STRØM... og plugg inn vann og strøm og man har det like komfortabelt som hjemme... men,... det er mye mer... tar man tid til å gå igjennom hele båtens tekniske løsninger finner man at selv Baylinere er meget bra laget og at de har lang erfaring med å lage båter. er man ute etter funksjon og litt farge foran merkevarestemplet er det ingen som matcher amerikanske båter... og - den åpne løsningen til soveavd gir faktisk bedre romfølelse. forleden var jeg i en Storebro 47 og ble overrasket at det var så trangt som det var under dekk i forpigg, dass mm.. - stor bru da.... ;) Redigert 18.Juli.2008 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 18.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2008 En Chris-Craft hadde passet fint på hyttebrygga vår i hvert fall... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
HP-260 Svart 18.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2008 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
Wandalen Svart 30.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 31.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2008 (redigert) Du har gjort deg de samme tanker som meg du Kurt Børge. Vi har hatt amerikansk båt noen år, så jeg føler jeg kan uttale meg litt om dette på grunnlag av erfaringer vi har gjort. Vi har ikke hatt norske båter av samme størrelse ("campingcruiser" 30 fot), men har vært med på tur i mange, og studert detaljer og løsninger på båtmesser de siste 10 årene. I tillegg til at alt av tester og artikler leses nøye. For å svare på emnetittelen: Ja, USA båter er billigere og bedre på mange områder, men ikke alle. Det er stor forskjell på amerikanske og norske båter. Det bunner nok mest i vi bruker båtene på svært forskjellig måte der og her. Jeg gidder ikke å ta stilling til hvilke som er best. For det blir vi ikke enige om allikevel... Best for noen, er ikke best for andre. Jeg ser noen skriver at US båter er smale. Den var ny for meg. Noen nøkkeltall: Bayliner 300: Lengde 930 cm, bredde 305 cm. Bayliner 320: Lengde 988 cm, bredde 335 cm. Maxum 2900SE: Lengde 914 cm, bredde 302 cm. Maxum 3100SE: Lengde 937 cm, bredde 320 cm. Nidelv 320: Lengde 1050, bredde 325 cm. Joda 290: Lengde 905 cm, bredde 300 cm Joda 310: Lengde 935 cm, bredde 300 cm Litt morsomt er det også å se på sammenhengen mellom modellnavn og lengde. Jeg har ingen tro på at amerikanske båter generelt er dårlige i støp, innfesting eller på annen måte vesentlig dårligere kvalitet enn gjennomsnittet av nordiske og europeiske båter. De lager så store volum og har holdt på så lenge at jeg tror ikke de hadde overlevd om det var ræva. Jeg liker deg Swande! Nei, fra spøk til alvor ( ) Jeg tror heller ikke verdens største båtprodusent hadde blitt det hvis kvaliteten ikke holdt mål. Vi er et knøttepøtteland når det gjelder båtproduksjon. Brunswick lager sikkert flere båter før lunsj, enn alle de norske greier på et år. Og de har uendelige ressurser sett med norske øyne til å utvikle skrog og produksjonsteknikker. Det er med på å gjøre sjøegenskapene til meget bra! Jeg har ikke møtt noen som er uenig i det. Enda. De bruker desidert mest tid på å klargjøre og utføre små reperasjoner på de Norsk produserte båtene før de kan leveres til kunden. De Polske og svenske lå midt i mellom. På de Norske fant man mest småfeil, feilkoblinger, skjønnhetsfeil, løse skruer, små støpefeil osv. Han mente at amerikanere lå LANGT foran de andre når det gjaldt byggegkvalitet fra fabrikkene. Det samme gjaldt reklamsjoner og garantifeil. Han viste meg noen statestikker og eksempler og jeg har ingen grunn til å tvile på det.... Utdrag fra et innlegg jeg likte å lese. (vi må prøve å ikke forveksle deg med den nye kaptein kaos her på forumet. ) Det du skriver overrasker ikke meg. Det som overrasker meg er at det er så mye slurv på håndbyggede norske "kvalitetsbåter". Det må da være veldig dumt? Han kunne også fortelle at dette ikke var helt det samme for 10 år siden. Da var de merkene som var "billigmerker" i USA lang mer rufsete i kvalitet Det er riktig. Og enda større forskjell var det for 15 år siden. Utviklingen har gått i riktig retning. Vi har mange omvisninger i båten vår, en amerikaner, og reaksjonen er alltid positiv overraskelse. Ingen uten kjennskap til annet enn norske båter har vært klar over hvor praktiske, rommelige, smarte og komfortable disse båtene er. Og ikke minst hvordan de går i sjøen. Vår neste båt er garantert også amerikansk. Fordi de gir oss en båt som fungerer utmerket til en lavere pris enn andre, med like god kvalitet på bygget. Vinsj, varme, pumper, motor, drev, kraner, VVS utstyr kommer fra samme underleverandører. Som bonus får vi et (subjektivt sett) mye penere og mer brukervennlig design. Lagt til: Jeg ønsker at kontrollen skjerpes så vi blir kvitt alle de useriøse importørene/agentene. De gagner ingen. Jeg kunne aldri finne på å kjøpe bil fra USA..... Den må være tysk. Med drift bak. Sånn. Da var balansen opprettet. Redigert 31.Juli.2008 av Østkyst Hustler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 31.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2008 Norge hadde trolig i en periode for 30 -40 år siden verdens beste båtbyggere og båter og det meste ble exsportert til utlandet. I perioden etterpå ble trolig Norge verdensmester i antall båtbyggerier som konkurerte om å selge flest båter uten tyngde for å nå ett større marked ,men bare forsøkte å utkonkurere hverandre på ett forlite marked. Derfra frem til nå er trolig Norge verdensmester i båtbyggerikonkurser og igjennoppstandelser, men fremdeles uten noen konkuransevner / muligheter. I dagens verden er det bare masseproduksjon av lystbåter som er lønnsom pga lavere innkjøpskosnader på materialene og ustyret og utviklingskostnader pr produsert enhet som blir avgjørende. Derfor å samenligne Norske og Amerikanske båter blir helt feil når prisen takes med. Om de fleste Norske båtbyggerne har slått seg sammen til bare 2-3 store så har de nok på nytt kunne konkurert , men da må konstruktørene konstruere og proffesjonelle kremmere og markedsførere gjøre selgerjobbene og markedsføringen hvor kostnadene kan fordeles på flere produserte enheter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.