Jump to content

Når skal du sette ut båten i år?

Sinus_nor

Recommended Posts

Vi satser også på å starte sesongen med båtpåske i år :flag:

Har båten liggende som utstillingsbåt denne vinteren, og håper bare at alt går som ønsket, at vi får henne på sjøen til påske :yesnod:

How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson

submiss blog

Har litt småjobbing/modifisering på skroget også i år, men mye mindre enn i fjor, bare litt småjusteringer. Så håper på mye tidligere utsetting i år enn i fjor, da ble det ikke før i slutten av juni. Vær og temperatur avgjør hvor fort jeg blir ferdig med jobben, men håper på sjøsetting i mai/juni. (Må vist ut å kjøre snøfræs snart ser det ut til.)

Jeg skal pusse ned/male, olje og lakke hele båten først. Så skal riggen pusses og oljes, og deretter skal det legges nytt tak på ruffen og nytt dekk hele veien.

Siden båten er helt ribbet for innredning, både i ruff og sittebrønn, så skal dette lages til (etter at jeg har skiftet endel stålspant og bunnstokker).

En eller annen form for kalesje/kapell skal jeg også lage til over sittebrønn, slik at dette kan bli et innerom i dårlig vær ( og brukes slik at regn ikke legger seg inne i båten.

Til slutt monteres alt av utstyr, og båten skal på vannet i løpet av mai!. :crazy:

Jada......jada.....jada.. :lol::sailing:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Slapp av, Bastard....du har alltid neste år! :wink:

PS: Skal forresten sjekke sveiseprisen opp igjen...hørte ikke mer fra ham..men sjekker igjen.

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Dre som har båten ute hele året, når blir nytt bunnstoff lagt på?

Tar som regel båten opp på slipp hvert annet år eller så for en skikkelig vask, skifte av anoder og bunnsmøring der der det er nødvendig. Selvpolerende bunnstoff virker helt til det er slitt bort, så jeg flekker bare der det har flasset av samt i vannlinjen, med mindre det ser tynnslitt ut. På denne måten unngår man også at det bygger seg opp tykke lag med bunnstoff som flasser og må skrapes vekk.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Båten er på vannet og stoffing tar jeg vanligvis så nært langtur som mulig. I år betyr det i slutten av juni. Det er fint å ha båten ute, men jeg må innrømme at jeg ikke er så mye utpå på denne tida. Det skyldes tungvint presenning, frosne fortøyninger og innimellom er havna frosset igjen og. Men jeg "vinner" totalt ca 10 uker båtsesong i forhold til de i samme havn som står på land, fordi tidene for oppsett og utsett er så rigide.

Tar som regel båten opp på slipp hvert annet år eller så for en skikkelig vask, skifte av anoder og bunnsmøring der der det er nødvendig. Selvpolerende bunnstoff virker helt til det er slitt bort, så jeg flekker bare der det har flasset av samt i vannlinjen, med mindre det ser tynnslitt ut. På denne måten unngår man også at det bygger seg opp tykke lag med bunnstoff som flasser og må skrapes vekk.

Selvpolerende bunnstoff? Høres jo bra ut - fungerer det like godt som vanlige varianter?

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...