Jump to content

Lekkasje i pakkboks på Scand Baltic?

kemor

Recommended Posts

Har en scand baltic hvor jeg stadig har vann i kjølsvinet, både når båten er i bruk og når den ligger å sliter i taua :sailing: Har en slik fettkopp på hylsa hvor jeg har oppservert vann når jeg tar av fett koppen, det jeg nu lurer på er hvorfor å hva å hvor fort jeg bør gjøre noe. Håper noen kan svare på dette da jeg er på vei ut igjenn imorgen :wflag:

ken

Edited by kemor (see edit history)

Velkommen til baatplassen kemor. Jeg antar at du har en litt eldre Scand Baltic med fettsmurt pakkboks. Er det lenge siden du sist presset fett inn i koppen? Stort sett vil du ikke få vesentlige problemer i løpet av sesongen forutsatt at du har fett i koppen. Det kan være at simmeringene dine begynner å bli slitte - men det ordner du til høsten ved opptak. Det verste som kan skje er at gummislangen mellom pakkboksen og hylserører sprekker. Men dette skjer ytterst sjeldent. Se ellers her: http://www.sleipner.no/no/templates/index....amp;selected2=0 . Slipner har lagt ut mye interessant stoff.

Har hatt samme problemet på min pakkboks. Ikke vær gjerrig med fettet, full gjerne et par fulle fettkopper som du skrur ned mens motoren går på tomgang fremover. Når du skal skru av fettkoppen er det viktig at du skrur den saaaakte av slik at den får luft gjennom gjengene og ikke drar med seg fettet ut igjen. Bruk et relativt tyntflytende fett. Mercury/Mercruiser har et med teflon som motstår tunge belasninger og høy varme, men jeg husker ikke benevnesen. Dette var hva som skulle til hos meg.

Lykke til !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

har du sett at det leker ut pakkboksen da?? kan jo komme vann andre steder ifra.. min eksosslange var råten i fjor og fikk en liten sprekk som jeg ikke fant med en gang. kom inn litt nå og da når bølgene slo inn i båten bakfra. ( stilleligge)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.