Jump to content

Comfortina 32 og reveliner


hkvidal

Recommended Posts

Hei!

 

Første sessong med Comfortina 32 og hittil er jeg strålende fornøyd, men jeg skulle gjerne hatt hjelp med et par ting ang. revelinjene.

 

1. Finnes det en skisse eller et bilde som viser hvordan disse skal tres/festes i akterliket på storseilet? Hos meg kommer linjene ut i akterenden av bommen og er festet i maljene i akterliket. Det er et par sorte plastfester på bommen som altså ikke benyttes, men jeg har en misstanke om at linjene muligens skal tres igjennom maljene ved akterliket og ned til disse festene.

 

2. Finner ingen måte å feste revelinjene ved masta? Fant et bilde hvor det er to kryssholt under reve-vinjsen på masta (http://www.raatyachts.nl/image/aanbod_schepen/comfortina32/comfortina_32_polaris_frans_jeurissen_035_tmbn.jpg ), men på min båt (1985 mod. med Selden mast) finnes ingen kryssholt. Noen som vet hvordan jeg gjør fast revelinjene på masta når jeg rever?

 

 

3. Noen som kjenner til noen gode internet sider hvor man finner info om trim av Comfortina 32 og gjerne også annen relevant info?

Link to post
Share on other sites

Annen revetråd

 

Ble det diskutert litt, og er noen skisser. Jeg har gjort samme "feil" tidligere og det funker dårlig og kun feste revelinjene i maljen. Det må ned til bommen også.

 

Skal du feste revelinjene på masta? Går ikke disse bak til cockpit sammen med de andre linene?

 

Er vel et par andre Comfortina 32 eiere her på forumet, så det er en plass å starte. Så vidt jeg vet er den vel en normal brøkdelsrigget båt som du finner trimtips i eks. Dedekams bok og Granboken (ligger på nett, se linker på forsiden av dette forum).

 

noe konkret du lurer på med trim?

Redigert av Nefertiti (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Linene skal tres gjennom maljene I seilet og ned til øyer som sitter på sleider under bommen.

Fremme ved masta er det tre maljer I seilet. Den nederste er Cunningham, og så følger rev 1 og rev 2. Linene fra Cunningham og rev ytterst på bommen føres via blokker på mastekragen og bryteblokker akter til sittebrønnen. Revemaljene inne ved masta hektes rett på revekrokene innerst på bommen.

Vinsjen på masta brukes noe forskjellig. Jeg bruker min til genoafall, mens andre bruker den til uthal.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar!

 

Mine revelinjer er ikke ført bak til sittebrønnen. Jobba litt videre i dag og fikk ført Rev1 tilbake til cockpit. Måtte også bytte revelinja da den ikke var lang nok til å tres opp igjennom maljen i storseilets akterlik og ned på bommen igjen.

 

Ved nærmere ettersyn viste det seg at det er tre låser i bommen ved maste-enden. Reve-linjene (og også uthal) kan låses med disse hvis linjene ikke trekkes tilbake til sittebrønnen.

 

For å evt. trekke Rev2 også til sittebrønn må jeg montere flere låser i sittebrønnen, evt. låse uthal med låsen i bommen i maste-enden. Det blir vel en avveining om man ønsker å ha Rev2 eller Uthal i sittebrønnen eller på masta.

 

Ang. trim så er jeg egentlig nysgjerrig på alt om seiltrim av Comfortina 32. Har lest Dedekam flere ganger og repeterer så ofte jeg kan :). Takk for tips om Gran-boka!

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk ikke opp bildet du linket til, men det viser sannsynligvis en båt med rigg fra Isomat. Der er det en konsoll nederst på hver side av masta med ett kryssholt på. Disse er tiltenkt fallene.

Jeg har rubbel og bit bortsett fra genoafall ført bak til sittebrønnen. Medførte riktignok ikke mindre enn 12 fallavlastere.

 

Det jeg har funnet er viktig, er riggspenningen. Er overvantene for slakke, så faller forstaget for mye ut. Er undervantene for slakke, så blir storseilet for flatt.

Jeg synes skjøtevinkelen er for spiss med de originale genoaskinnene ute på kanten av hytta, så jeg bruker ettermonterte ute på dekk.

Den originale akterstagfestingen midt i åpningen i rekka er no' herk, så jeg kappet det tre meter over dekk og satte på hanefot.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Hei!

Interessant å lese om riggspenningen på Comfortina 32. Skal i gang med tredje sesong med vår båt og jeg føler ikke at jeg har kontroll på hvordan stående rigg "bør" være enda. Det har blitt omtrentlig til nå og det har fungert greit, men ble nysgjerrig når jeg leste det du skrev, Mulligan. Kan jeg finne riktig spenning uten at seilene er oppe, eller må jeg kontrollere under seilas? Hva bør jeg i så fall se etter?

 

Så til noe helt annet:

Har noen erfaringer mht kvalitet/levetid på skroggjennomføringer på Comfortina 32 fra mid-80's?

 

mvh

Leho

Redigert av Leho (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...