Jump to content

Mercury 500 - Rehab - Manual

Tzarild

Recommended Posts

Hei.

Har akkurat fått meg en gammel Mercury 500 som jeg er i ferd med å sette i stand. Usikker på årstall, men tror den er fra sen 70-tall. Motoren starter nå, men trekker ikke vann. Er i ferd med å sjekke impeller og rør og har fått av de fleste boltene på undervannshuset uten å knekke noe. (Sitter passelig bra etter mange års dårlig behandling.) En venn av meg mener at jeg må fjerne propellen og for å få av dette. Har ikke gjort dette enda men lurte bare på om dette er riktig? Propellen sitter om mulig enda bedre fast en boltene.

Har og vært på utkikk etter manual på denne motoren. Lett en del på nett og finner bøker fra USA, men synes disse er litt vel dyre. Har og snakket med forhandler men han var ikke særlig interressert i å hjelpe til. Noen som har gode lenker eller bøker til salgs her? Hadde vært helt topp med all mulig tilbakemelding på denne motoren i og med jeg ikke er så kjent med den enda. Selv om den ikke er sjødyktig enda begynner jeg å like den. Startet på første etter at jeg hadde pusset og kveilet opp starteren selv om den har stått mange år. Har tro på at den har mange år igjen med god behandling. Motoren blir sittende på en Herva 17", den og fra gode gamle 70-tallet.

God sommer godtfolk.

Bra det er flere en meg som liker disse klassikerne :cheers:

Du trenger ikke å fjerne propellen for å slippe ned girhuset, selv om det sikkert hadde vært en fordel ( propellen kan sette seg hvis den ikke har litt fett på splinsa ).

Når alle boltene/mutterne er fjernet kan du trekke ned girhuset, gir akslingen glir på splines så den bare glir ifra hverandre.

Kan henge litt oppe i veiva, litt avhengig av om noen hadde på litt fett sist den var oppe ( akslingen KAN ruste fast og sitte noe helt jæv**g ).

Du kan også lese igjennom denne posten, samme motoren bare litt større operasjon..

Når det gjelder manual er det 4 typer du kan prøve å finne

• Seloc 1406 Mercury Outboards 1965-89 3 - 4 cyl
  • Clymer Item ID: B726 ISBN: 0-89287-396-5 Mercury 45 - 225 HP Outboards, 1972-1989
  • Mercury 90-68647 Mercury Outboards 1966 thru 1974 $71.45
  • Mercury 90-75512 Mercury Outboards 1975 thru 1978

Original manualen kan bestilles ifra alle seriøse Mercury forhandlere, Seloc og Clymer manualen bør kunne bestilles ifra de fleste bokhandler.

Det ligger faktisk en Seloc manual tilsalgs i bruktmarkedet her på BP, klikk her .

Arne Kjetil

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...