tom-ass Startet 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 15.Juli.2008 (redigert) Har lånt meg en båthenger for å frakte snekka mi på ca 2200 kg. Det er boggie og 13 " hjul. Hva bør lufttrykket være i hjulene? Redigert 15.Juli.2008 av tom-ass (see edit history) Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Bømlafjord Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 Vil tippe ca samme trykk som på bil med 13t dekk, da ca 2,2 bar. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 Har lånt meg en båthenger for å frakte snekka mi på ca 2200 kg. Det er boggie og 13 " hjul. Hva bør lufttrykket være i hjulene? Hei, sitter med en tabell foran meg . 155 R13" 31 psi (2,2 bar) , 155 R 13" C 65 psi (4,5 bar) , 165 R 13 33 psi(2,3 bar) , 165/70 R13 35 psi (2,4 bar). Du får se på dekket ditt hvilken betegnelse du har. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 Bruker å fylle opp hjula på båthengeren godt over det som er anbefalt hvis jeg skal kjøre langt i sommermånedene når det er varmt. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 På noen dekk står det også oppgitt max trykk på selve dekket. Kanskje lurt å ta hensyn til det. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 Vil tippe ca samme trykk som på bil med 13t dekk, da ca 2,2 bar. Det skal til mer luft. 155-13 og boggiehjul, eller tandemaksel som det egentlig heter, skal ha 2bar ved lett belastning, og 3,75 bar ved maks belastning. Legg deg på minst 3,5 bar, mine erfaringer er at de aller fleste hengere går penere og lettere etter bilen med maks lufttrykk, og kanskje vel så det. Skal du kjøre langt uten last for å hente båten, altså med tom henger, er det best å tappe ut litt. Særlig om hengeren " hopper " bak bilen. Dette er dog mest merkbart på enkeltakslede hengere. GAUPEN lufttrykkstabell, men gjelder for fler, ettersom dekk / felger og understell er likt mellom fler fabrikater. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
chagall Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 Hei, det jeg glemte å si at i tabellen jeg refererte til, var at anbefalt trykk var max trykk ved max lasteevne. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 23.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2008 Det skal til mer luft.155-13 og boggiehjul, eller tandemaksel som det egentlig heter, skal ha 2bar ved lett belastning, og 3,75 bar ved maks belastning. 3,75 før eller etter båten står på hegeren? Vil ikke trykket forandre seg ved tung last kontra lett last? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Snekker'n Svart 24.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2008 Jeg er rimelig sikker på at trykket ikke vil forandre seg med/uten last. Når biler er inne til service så sjekkes lufttrykket mens hjulene er i passe arbeidshøyde. Da henger hjulene fritt i luften. Dekkene har samme trykk etter at bilen er satt på bakken igjen. Jeg hadde fylt opp 3,75 før båten ble satt oppå. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.