Bamse 815 Startet 15.Juli.2008 Del på Facebook Startet 15.Juli.2008 Sitter og ser utover Kragerø gjeste havn i kveld da kommer det ei fin seilskute inn til brygga, da spretter det ut en kar fra en båt på andre siden av brygga for å hjelpe til med fortøyinga. Når jeg så på båten til hjelperen så jeg BÅTPLASSEN VIMPELEN vaie fint i vinden. BRA! God sommer! Bamse 815 på ferie. Sitér dette innlegget Bamse 815 Link to post Share on other sites More sharing options...
Ulv I Svart 15.Juli.2008 Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 (redigert) Var det meg du så?? hehe. jeg ligger i gjestehavna nå :-D Hilste forresten på en "Baatplassen" seiler her i dag, artig å treffe på andre fra forumet underveis. Er det andre som ser vimpelen min er det bare å stikke innom for å slå av en prat :D Det er nesten umulig å ikke se vimpelen min i toppen av vhf antenna, ser ut som en radiobåt (rc båt) hehe. Redigert 15.Juli.2008 av Ulven (see edit history) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 Fin gest og flere burde vurdere det samme. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 Fin gest og flere burde vurdere det samme. Det kan jo være greit å gjøre det til fast vane å tilby en hjelpende hånd når noe skal legge til på en av naboplassene for egen båt. Så får tid og anledning avgjøre om man kan hjelpe båter som legger til i det man tilfeldigvis passerer. Likevel, et par ganger har jeg vært rimelig skeptisk når det dreier seg om store, tunge båter hvor båtføreren helt klart ikke har særlig trening i finmanøvrering og tillegging. Jeg ønsker stort sett å ta vare på det jeg har av fingre og tær. Da kan det være like greit å gripe til en stor fender for å beskytte sin egen båt mot sammenstøt. I år har jeg observert urovekkende mange forsøk på å "lukeparkere" når båten skal legges til longside. Først lar man båten gli forbi plassen man skal legge til, deretter forsøker man å bakke inn til brygga. Er det lite vind og båten har baugpropell så går det på denne måten også, men litt for ofte blir det å trekke båten inntil brygga med håndkraft. Det er lettere sagt enn gjort når båtene er store. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 (redigert) Det med å hjelpe til med fortøyninger o.l er vel helt natrurlig for skikkelige båtfolk etter mitt syn, når jeg ligger i en gjestehavn så har jeg ikke så mye annet vettugt å drive med enn å kikke på båter samt prate med andre båtfolk på brygga, og da er selvsagt helt naturlig å ta i mot tampen og annet fra de som ankommer eller forlater brygga, eller tipse om ledige plasser i havnen... Redigert 16.Juli.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Bamse 815 Svart 16.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 Mulig det er deg Ulven hvis du har ei gummi jolle som ligger oppå daviden på styrbord side. Ser deg fra terrassen på toppen av øya. Sitér dette innlegget Bamse 815 Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 Enig med Sydvesten. Det skulle bare mangle. Forstår forresten ikke helt usikkerheten ved å hjelpe uerfarne, selv om de har store båter, men det kan kanskje være best å la være. Det er lett å skade seg hvis man ikke er sikker på hvordan man skal ta i mot, holde unna og gjøre fast. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stitch Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 Hvor kan man få tak i BP vimpel ?? Har jo seilbåt og masse plass til vimpler , I dag henger det en fra seilforeningen min og et lite flagg med en heks og underteksten "Wife on board", hadde vært fin å komplementert det med en BP vimpel. Sitér dette innlegget Mvh Stitch Albin Nova Link to post Share on other sites More sharing options...
daghb Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 Hvor kan man få tak i BP vimpel ?? Har jo seilbåt og masse plass til vimpler , I dag henger det en fra seilforeningen min og et lite flagg med en heks og underteksten "Wife on board", hadde vært fin å komplementert det med en BP vimpel. Her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=16613 Det er et eget forum med medlemseffekter her. Sitér dette innlegget - Kulla 13,5 ft 2006, 9,9 hk Mercury 4T- Suzumar 265 med årer, Pyranha kano, to havkajakker Første båter:- Pioner 8, Rana 14, Hansvik 16 Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 Har samme instilling som Sydvesten, men det hender at farkostene som kommer er så store at de nærmest er for skip å regne, og da holder jeg meg unna for der har jeg ikke noe å bidra med. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 Det med å hjelpe til med fortøyninger o.l er vel helt natrurlig for skikkelige båtfolk etter mitt syn, når jeg ligger i en gjestehavn så har jeg ikke så mye annet vettugt å drive med enn å kikke på båter samt prate med andre båtfolk på brygga, [...] Du må skaffe deg båt som krever mer arbeid, Sydvesten (eller en hengekøye for å få fullt utbytte av frivakta). Nå vel, når jeg ikke har annet å gjøre enn å sitte med en kald boks og se på "båter" så skulle det bare mangle å ikke hjelpe dem som skal legge til. Enig med Sydvesten. Det skulle bare mangle. Forstår forresten ikke helt usikkerheten ved å hjelpe uerfarne, selv om de har store båter, men det kan kanskje være best å la være. Tja, som bliss X nevner er noen av disse båtene veldig store og tunge. Jeg tror jeg har brukt opp årets kvote for å prøve å hjelpe skippere som skal "lukeparkere" sin nærmere 50 fots båt etter touch-metoden. Du blir på en måte medansvarlig for skader på båtene som ligger i nærheten, i tillegg til at du må passe på egne eller andres hender og føtter ikke kommer i veien når 10-20 tonn båt dunker i brygga. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 ge. Jeg tror jeg har brukt opp årets kvote for å prøve å hjelpe skippere som skal "lukeparkere" sin nærmere 50 fots båt etter touch-metoden. Du blir på en måte medansvarlig for skader på båtene som ligger i nærheten, i tillegg til at du må passe på egne eller andres hender og føtter ikke kommer i veien når 10-20 tonn båt dunker i brygga. Bruk kroppsvekten, ikke bare dra Sjøtummel . Vi hjalp til med en V53 Princess. Fikk inn denne vi. Ikke ben i veien eller surre tau rundt hender,ben så går det bra. Blir det for tungt, javel da må den kjøres på nytt. Ellers enig at store båter må kjøres inn. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 Bruk kroppsvekten, ikke bare dra Sjøtummel . Når man seiler er kroppsvekten nyttelast, vettu Det største problemet er ikke båtene som må trekkes inn, men skippere som plutselig får det for seg at de skal prøve og feile litt med motorene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 Enten får vi prøve å dra eller skipper bruke motorer. Kombinasjonen gir gjerne uventede resultater. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
ebonita Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 Helt enig om att det är en fin gest att hjälpa inkommande båtar med att lägga till. Har man ovan besättning eller om man är ensam på väg in i obekant hamn eller om det blåser mycket så är det väl alltid välkommet. Men jag kan inte låta bli att säga att om jag kommer med van och tillräcklig besättning (=hustrun) och har grejorna i ordning så är det inte alltid det är till hjälp med 'landkallar' som har egen uppfattning om var och hur båten bäst skall förtöjas. Iblad blir resultatet mest ett störande moment som det är svårt att tacka nej till på ett artigt sätt. Ser jag en båt komma in med tillräcklig och till synes rutinerad besättning i gott väder så låter jag dom nog sköta sitt val av plats och sätt att lägga till på egen hand i lugn och ro. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ebonita Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 (redigert) Slettet - dubbelpostning Redigert 16.Juli.2008 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tom-ass Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 Her i Storsjøen er det lite med hjelpsomme folk, jeg prøver stort sett å hjelpe andre, men det er et fåtall av oss som er hjelpsomme. Desverre... Vi har såpass god plass på sjøen her, at om noen ligger på et berg, styrer de fleste unna og velger et annet berg for sin grilling. Dette er igrunn litt synd. Vi er 5-6 båter på vår brygge som bruker båten til det den er verdt, og møtes ofte på brygga og på sjøen, men de 90 andre båtene har jeg inntrykk av at står mest på bryggeplassen sin. NB: Det er overtall av daycrusere da... Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 Men jag kan inte låta bli att säga att om jag kommer med van och tillräcklig besättning (=hustrun) och har grejorna i ordning så är det inte alltid det är till hjälp med 'landkallar' som har egen uppfattning om var och hur båten bäst skall förtöjas. Første bud er selvsagt at den som tilbyr hjelp skal også følge anvisningene til båtens skipper, ellers blir det bare rot. Utfordringen kommer når skipperen ikke har noen mening om hva du skal gjøre med linen du fikk. (Stalltipset i slike tilfeller er å spørre båtens mannskap om hva hun vanligvis gjør med lina ) En tilfeldig forbipasserende som tar i mot en line og begynner å kommandere skipperen er vel like smart som når gubben ved roret kauker "hopp kjerring, hopp!" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 (redigert) Veldig enig med ebonita. Ta gjerne i mot tampen og send den tilbake ombord igjen - men ta eller dra ikke i båten. Jeg kjører båten til kais Om jeg trenger hjelp med å kjøre båten så sier jeg i fra Nå er jeg så heldig at jeg har et veltrimmet mannskap - både styrmann (kona) og matros (datter) er ivrige med fendre og tau. Og med IPS har vi fått enda mer ro i båten enn før ettersom vind og strøm i større grad enn før kan mestres ved tillegging. Ro i båten handler om at alle vet hva de skal gjøre og når det skal gjøres og at vi har fendret så godt at vi faktisk kan gå til kais - ikke inntill . Så tar vi den tiden vi trenger. Og vi baserer oss ikke på at andre hjelper oss. Men vi hjelper gjerne andre - det er en selvfølge. Redigert 16.Juli.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stitch Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 Ebonita har et godt poeng synes jeg. Selv spør jeg først om de trenger hjelp. Får jeg et "neida dette greier vi" trekker jeg meg tilbake å lar de "greie" det selv. Men det kan jo være greit å følge litt med. Hadde en episode på Oscarsborg i fjor. Det blåste godt og som kjent er det mye strøm i sundet der. Vi lå godt fortøyd på innsiden av bølgebryteren da det kommer en 50 fots seilbåt og skal legge til på utsiden av bølgebryteren. Mann står ved roret og et tynn liten (sikkert velltrent altså) dame hoppe i lang og prøver å holde igjen 50 foteren. Jeg tilbød hjelp, men dette fikset de selv, inntil armene til damen så ut til å bli veeeldig lange. Strømmen og vind ville ha båten ut igjen. Da tok jeg tampen og surret den rundt feste på brygga slik at damen ikke skulle ende på sjøen stakkar. Noe av det samme opplevde vi på Mågerø, også i fjor. Den dagen det blåste så mye og det var forsideoppslag i VG. 3 Cabincruisere kom inn til havna og skulle legge til. De hadde sikkert mere en nok "power" på motoren til å takle denne vinden. så det var ikke det det stord på. Da hopper også en tynn, liten (sikkert også veltrent) dame og skulle holde igen båten på le side av vinden. Dette kunne fort medført en klemt fot hvis ikke jeg hadde kommet å hjulpet å holde igjen. Hadde derimot skipper bedt henne feste båten på lo side hadde det gått som en drøm. Noe jeg ba henne gjøre og som hun da også gjorde og de slapp kjedelige merker i hekken (på båten). Dette var hyggelige folk, men hadde enda en litt morsom opplevelse der inne som sikkert gjorde at de ikke synes vi var så hyggelige: De benket seg til på akterdekket og skulle spise middag. Jeg holdt på å skrape båten under vann og hadde på meg svømmeføtter. Dukket under på den siden av båten som lå mot dem og tok godt spenntak i det jeg skulle dykke ned. Det medførte at jeg sprutet ned de to som satt og koste seg på dekk. Vel uvitende om episoden kom jeg opp av vannet, like blid. Men fruen min som satt på samme side og tittet på, hadde stille og rolig gått inn i båten vår. Litt smårød i fjeset. Må innrømme at jeg var rimelig flau når fruen fortalte meg det. Som jeg alltid har sagt til fruen når vi legger inn til: "Få festet en tamp i brygga så er vi langt på vei, istede for å holde igjen båten" Sitér dette innlegget Mvh Stitch Albin Nova Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 Min erfaring er at de aller fleste setter pris på en liten håndstrekning når de kommer til kai.... Jeg står nå der klar til å ta tampen, vil de ikke benytte seg av dette så er det selvsagt helt greit.. Selve fortøyningen lar jeg skipperen ta ansvar for... Jeg gjør vanligvis tampen enkelt fast i bryggen slik at skipperen kan foreta den endelige fortøyningen av skuta... Det virker som de aller fleste er fornøyd med dette, og selv setter både jeg og fruen pris på en håndstreking når vi ankommer en brygge.. Så kan man jo får til en hyggelig lites passiar også.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Ulv I Svart 17.Juli.2008 Del på Facebook Svart 17.Juli.2008 Mulig det er deg Ulven hvis du har ei gummi jolle som ligger oppå daviden på styrbord side.Ser deg fra terrassen på toppen av øya. Hehe.. da er vi flere, jeg har ikke gummi jolle, ei heller davidere på min 21 foter.. :) Fint på øya, jeg har feriert en drøss av sommere på øya 66 (forbi esso'en og utover mot fyret). :D Jeg så 2 stk som hadde BP vimpel i kragerø.. en seiler, og en med svart kalesje. I dag dro vi til Risør, og her lå vi 3 stk med BP vimpel også, så vi synes godt med vimpel ja :D Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post Share on other sites More sharing options...
Laholm Svart 18.Juli.2008 Del på Facebook Svart 18.Juli.2008 Det meste som skal sies er vel sagt, men siste to dagers erfaringer understreker vel poengene. Vi ankom Måløy på ettermiddagen i går. Vi fant en plass som så grei ut, og så kom en kar løpende og begynte å geberde. Vanskelig å tolke kroppsspråket, men jeg skjønte etterhvert at han ba oss finne en annen plass. Han løp så inn på bryggen og pekte på en plass som var helt grei, men vanskeligere å finne. Vi kom oss greit inn, naboskipperen tok tampen og vi fikk (som alltid) en hyggelig prat. Etterpå så jeg at vår kontaktmann med kroppsspråket hadde lagt sin båt i plassen vi så på først. Jeg var borte og hilste på, og han fortalte at han seilte alene, hadde ikke baugpropelll, og derfor var det lettere for ham å komme inn i plassen vi først hadde sett oss ut. Dette synes jeg er helt ok, og vi fikk oss en god latter på hvordan man kommuniserer dette budskapet utenfor hørevidde. Litt senere kom det en Fairline som bakket inn i båsen ved siden av oss. Jeg gikk ut og var forsåvidt klar til å ta tamp, men merket fort at paret i den båten hadde ferdiglagede planer og full oversikt, så jeg trakk meg stille tilbake. Dette summerer vel egentlig opp innholdet i denne strengen så langt? Sitér dette innlegget Laholm Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.