Jump to content

VHF, hvilke kanaler er til hva?


tom-ass

Recommended Posts

Har kjøpt en håndholdt VHF, som en sikkerhet for "saltvannsturen" i sommer. Har søkt på nett om en kanalliste, eller lignenede, men dette finnes tydligvis ikke.

 

Kan noen forklare meg hvilke kanaler som er til hva?

 

Jeg vet at kanal 16 er nød-kanalen, og at det er lytteplikt, L1, L2, L3 er lystbåtkanaler og F1, F2, F3 er for fiske.

 

Jeg har ikke VHF-lappen, og kommer ikke til å ta den før denne turen, så noen formaning om at jeg må ha det kan dere spare dere i denne tråden.

 

Men en liten innføring vil alle være tjent med, så slipper jeg å måtte prøve meg frem, og dermed forstyrre sambandet. :yesnod:

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med VHF, det er en meget fornuftig investering og den blir bare bedre når du får tatt kurset og ordnet med sertifikat og konsesjon.

 

De kanalene som det refereres til på Telenor, Martim radio sin hjemmeside er de kanalene som brukes for kontakt via kystradiostasjonene og de har du begrenset glede/nytte av så lenge du ikke har konsesjonen på plass. Du kan nemlig ikke bruke kyststasjonene sine kanaler til å snakke direkter med andre båter, det er fysisk umulig.

 

De kanalene du kan regne med å få mest bruk for er de som vi kaller skip-til-skip. Det kan typisk være: 6, 8, 9, 10, 69, 72, 77 og en del andre. Hvilke som brukes av fritidsbåtene varierer litt med hvor man er på kysten.

 

Lars H har laget en utmerket liste på sin hjemmeside www.trudelutt.com, den finner du HER På den listen ser du at de kanalene jeg nevnte er skip-til-skip, de er forøvrig også benevnt "Simplex" i motsetning til kyststasjonene sine kanaler som er "Duplex".

 

Lykke til som deltager i "Verdens største sikkerhetsnett" :sailing::sailing:

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

De kanalene du kan regne med å få mest bruk for er de som vi kaller skip-til-skip. Det kan typisk være: 6, 8, 9, 10, 69, 72, 77 og en del andre. Hvilke som brukes av fritidsbåtene varierer litt med hvor man er på kysten.

 

Vi skal gå fra Oslo til Risør. Planen er innom Moss, Tønsberg, Stavern, Nevlunghavn og Jomfruland.

Vi kommer nok ikke til å prate veldig mye, men det er alltid morro og interesant å høre på når man har noe nytt! Her på bygda er det til og med morro å høre på jaktradioen i oktober, selv om jeg ikke er noen jakter selv...

 

Radioene vi har sender kun på 0,5 eller 2 watt, dette vil vel innskrenke mulighetene/avstanden for å sende/lytte? Jeg kan lite som sendeeffekt, men hvor lang avstand funker slike på 0,5 og 2 watt? :crazy:

 

Åja, skal ta VHF-lappen, men ikke i sommer!

Redigert av tom-ass (see edit history)

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

......, men hvor lang avstand funker slike på 0,5 og 2 watt? :crazy:.....

 

Rekkevidden avhenger delvis av effekten, men den avhenger minst like meget av antennens mulighet for å omgjøre effekten til radiobølger og det henger sammen med antennetype og -lengde. I tillegg vil dere jo være to som kommuniserer og dermed er det ikke bare din antenne, men også den andres som betyr noe.

 

Av den grunn er det ikke godt å komme med noen "fasit" på spørsmålet ditt. Men hvis du regner med 2-3-4-5 nautiske mil skal det ikke være så langt fra virkeligheten.

 

Ha en god tur - og ikke glem å få sertifikat og konsesjon på plass når anledningen byr seg :smiley::smiley:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Radioene vi har sender kun på 0,5 eller 2 watt, dette vil vel innskrenke mulighetene/avstanden for å sende/lytte? Jeg kan lite som sendeeffekt, men hvor lang avstand funker slike på 0,5 og 2 watt? :crazy:

Poseidon har sagt det meste som kan sies, men en fordel ved å ha konsesjonen i orden er at du kan kalle opp kystradioen og få bekreftet at de hører deg og gi en omtrentlig vurdering av hvor godt de hører deg. :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Oppdaterte oversikter over arbeidskanaler for norske kystradiostasjoner i PDF-format (for utprinting) finner du her og her. Men kystradiostasjonene "biter ikke hodet av deg" om du kaller dem opp på k16, sier hvor du er og ber om arbeidskanal (bortsett fra akkurat nå med hetebølge på Østlandet, da kan de nok være litt "grinete").

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...