Jump to content

FM 8-12 HK, lite vann i eksosen, bråker mye


Lyder

Recommended Posts

Jeg har nylig kjøpt en gammel sørlandssnekke fra 1954 som jeg er godt fornøyd med. På lørdag kveld tøffet jeg utover og ante fred og ingen fare. Plutselig stoppet mototen, og jeg fikk den tilslutt igang igjen ved å bytte en plugg. Men da bråket motoren noe helt forferdelig. Det kommer veldig lite vann i eksosen. Har nå ikveld konstatert at det kommer vann opp av den dysen midt oppe på toppen av motoren. Det kommer også vann ut i enden av den slangen som går fra denne dysen og ned i manifolden. Men det virker ikke som om vannet går dit det skal. Det kommer jo trykk opp av hullet fra manifolden, og dette vil vel holde vannet ute? Noen som kan hjelpe meg litt her?

 

Har nylig byttet impleller, og kjølestrålen er jevn og fin.

 

Det virker som om eksosrøret blir veldig varmt nå, og det er vel ikke helt bra.

:sailing:

Link to post
Share on other sites

heisann...bytt eller sjekk eksos slange.ts ikke så bank ut frostplugger og skyll grundig igjennom motor...har selv en marna 8 til 12 som jeg har hatt kjøleproblemer med og der viste deg seg at det var kjølekanalene i eksosen som var problemet...menne eksossjanger har en tendens å se bra ut selv om de er dårlige innvendig...har selv oppleve dette i løpet av de 3 årene som jeg har jobbet som båtmekaniker...der ett ett typiskt problem på gamle og slitte slanger...

Link to post
Share on other sites

Snakket med Fagerli (Mekkern) nå, og han mener at det ikke kan være manifolden fordi da vil ikke motoren starte. Min motor starter helt fint. Han mener at noe må være tett ett eller annet sted. Jeg får sjekke. Det som er rart er at det står en jevn vannstråle på slangen som går inn i eksosen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...