jumbo Startet 16.Juli.2008 Del på Facebook Startet 16.Juli.2008 (redigert) Ferien er over for denne gang. og tassen er tilbake på jobb.. En uke på tur, 2 voksne og en bikkje, ...i en 1978 mod draco 2000 DC. Bildet er fra LindåsBrygge, og kaffekannen står klar på nyebåten til catano i bakgrunnen.... Turen gikk fra Byd'n fredag i kveld i 9-tiden, da missessen var ferdig på jobb.. første stopp, Bekkjarvik( på vei inn dro jeg foresten kjensel på et båtnavn, Submiss ? ). Vi fylte bensin, gikk en tur med dyret, og satt oss ned på uterestauranten. Der kom vi i part med to bømlog-karer, og noen lokale jenter. Kjempekjekt. Klokka ble ett før vi seg derfra.. Rolig fart over selbjørn-fjorden gjennom engesundet og videre mot inværfjorden. bikkja og missessen sov godt i "reder-lugaren" og klokka var vel nermere 3 når vi var framme. Etter noen dager i paradis, var tanken todagers tur gjennom kanalene, til espevær og videre besøk til en kameat lenger sør, og så oppigjen. Men av hensyn til pasasjerene snudde vi utenfor Lykling, der dønningene begynte å bli litt skarpe, og la oss til ro i kulleseidkanalen for natten. Den natten regnet det og jeg fikk god tid til å se etter lekkasje i vinduene.. (har enda ikke helt kommet frem til hvor det lekker.) Reder-lugaren i en draco 2000 DC er forøvrig mer en stor nok til to voksne og en halvstor voff. Voffen har gigaplass fremme i baugen. Ettermontert defroster sørger for nok varme og duggfrie vinduer når vestlandssommeren slår til. Dagen etter gikk turen turen til Brandasund der jeg kjøpte lue og bensin på skjeret. der hjalp de oss med å få vekk en flott som hadde bitt seg fast over øyet til bikkja. Kjempeservice. Videre gikk turen til Fitjar for å få oss noe mat. Maten ble tilberedt i båten, i den nye gjestehavnen. Den nye gjestehavnen på fitjar er forresten kjempefin, men der er det sånn metall-gitter-brygge som ikke var noe stas for hunden å gå på, det endte med at jeg bar den på land. Onsdag morgen hadde jeg ærend i Byd'n så tirsdagskvelden tok vi turen hjemmover. på bildet nermer vi oss bekkjarvik. To overnattinger i byd'n, før vi dro nordover på torsdagen. på Feste fyllte vi bensin, og spiste burger og slappet av. Legger du til på Feste så prøv å ungå å ligge utvendig på flytebrygga. enkelte båter som kommer forbi lager noen sinnsyke bølger, og det hjelper lite med store fendre når oppsiden av dollbordene deiser i brygga. Så kom Catano med nyebåten, stor fin skute, vi gikk sammen gjennom lindås-slusene og la oss til for natten i gjestehavnen der. Selv om det var spennendes å gå igjennom kanalen, er Lindås-slusene og lindås-brygge på min anbefal-liste. Bare planlegg litt slik at du ikke går gjennom når strømmen er på det sterkeste. Mens vi låg på gjestehavnen, hjalp catano meg litt med å se på et motorproblem som dukket opp, den ene sylinderen kom og gikk litt i rykk og napp. dagen etter skilte vi lag. vi dro hjemover mens catano dro videre nordover. Noen erfaringer: * 10-liters vanndunk med kran var handlet inn på chlasen. Den har stort lokk i toppen som gjør at den er lett å rengjøre. I tillegg gjør den kan du fryse ned store isbiter (f.eks i melkekartonger) og putte oppi. da har du kaldt vann en varm sommerdag. Chlasen har også en hundeskål til 15 kr, som står veldig stødig i båt. selv etter timer med hopping, banking og slåing, var det vann i skålen. * Biltema sin koffert med patron-gassbluss er helt konge. En sånn patron til 15 kr varte en hel uke. og det er super-kjapt å lage mat på. Men tennemekanismen, sluttet å funke etter en stund, forøvrig enkelt å fikse. * Hånholdt VHF er stort sett greitt, men innimellom øyer, spesielt nordover mot Feste slet jeg med å få inn kystradioen. * Biltema sine batterier har kort levetid. * Stort uhamslig sjøkart er bra, men stort og uhamslig i liten båt. * C-Map kystkart har et godt format, tåler vann, og duger til å ha på fanget mens man kjører. Men jeg satt med følelsen av å mangle detaljer på kartet. * Båtsportkart tåler ikke vann, har mange løse ark som flagrer, men sitter ikke med følesen av å mangle detaljer. Litt planleggin så har man et kart på hver side i mappen, slik at man bare snur mappen når man kommer til enden av kartet. * Garmin 72 marine, sammen med papirkart er helt snop. Draco 2000 DC duger helt fint til feriebåt for to personer. Det er faktisk ganske bra med stueplass. rommet foran bensintanken er det kaldeste rommet, og her ble matvarer lagret. Men likevel, begynner å kjenne 3-fotsyken i lilletåen. Lagt til: På en ukes tur ble oppunder 300 liter suppe svidd av på ca 220 Nm, som ble tilbakelagt på ca 25 gangtimer. hjemme er ved foten av fjellet under broen... Redigert 16.Juli.2008 av jumbo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 Takk for fin rapport. Godt at noen fokuserer på at man kan ha det greit på tur med små og rimelige båter (Selv om du nevner trefotsyken du også). Det har vært veldig mye fokus på kjøp av større og og dyrere båter både her på BP og andre steder, men trenger det være så svært for at man skal være lykkelig? Takk også for gode praktisk tips for oss med små og enkel båter. Spesielt festet jeg meg ved dine erfaringer ved bruk av håndholdt VHF. Det blir nok stasjonær på meg, selv om "alle" anbefaler bærbar ombord i min lille båt. Sitér dette innlegget Link to post
jumbo Svart 16.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 En annen ting som er kjekt med liten båt i fellesferien er at du stort sett kan stue den på plass hvorsomhelst.. som ved Lindås Brygge der den ble liggendes under baugen til catano... akuratt plass til lille oss. Sitér dette innlegget Link to post
dal200sx Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 Flott og utfyllende reiseskildring. Veldig nyttig lesing for meg som vil ha meg en mindre daycruiser selv.. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 (redigert) men trenger det være så svært for at man skal være lykkelig? Mitt entydige svar er NEI - båtlykke henger ikke sammen med båtstørrelse. Men komforten ombord i en stor båt er nok større enn i en liten båt. Men ikke dermed sagt at man er lykkeligere. Den båten vi har hatt mest båtglede med er nok vår Nidelv 690 - men med større båt har aksjonsradiussen økt og væravhengigheten minket. Også er ungene større - og for oss er det et mål å ha med tenåringene på tur så lenge som mulig. Da er komfort ombord viktig for dem. Største gleden i år er at ungene ikke småkrangler når de har lagt seg og at hunden stortrives ombord. Redigert 16.Juli.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 17.Juli.2008 Del på Facebook Svart 17.Juli.2008 ...Veldig nyttig lesing for meg som vil ha meg en mindre daycruiser selv.. Støttet! Daffer sjøl rundt i en 20-foter (spekket med duppeditter), har det jeg trenger av sove-, spise-, fiske- og toalett-muligheter. Jepp, det ER litt trangt, og JA, jeg må ta hensyn til været kontra komfort. men jeg har noe mange andre og større båter IKKE har: Fleksibilitet i geografien! Båten er trailbar; Fra MidtNorge ER det bare et døgn til Risør eller Lofoten. På henger. Krapylene har forlengst forlatt rugekassa, hu mor blir med på en og annen småtur, og JEG har ikke trefot-syken. Trur eg... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
buckley Svart 17.Juli.2008 Del på Facebook Svart 17.Juli.2008 Takk for en fin oppsummering - vi legger ut på ferietur om en drøy uke og tar med meg dine tips ;) Veldig fint å høre litt hvordan andre har det på tur også! Selv skal vi legge i vei på en snau ukestur med 2 barn under 3år og bikkje i 24fots Nidelv så det blir nok litt spennende, men satser på at det blir så mange inntrykk at det blir rolig i kabinen =) Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.