Jump to content

Hva syns dere om Askeladden 525 Excel?


merc

Recommended Posts

Heisan,

Jeg hadde en slik 2004 modell med 90 hk Mariner (3 sylindere med 3 forgassere også 2004 mod.) Båten i seg selv er lekker med knallbra sjøegenskaper. Denne 17 foteren er det ikke mange som klarer å følge i høy sjø av båter i samme størrelse. Det som er viktig er at båten er i ballanse. Med denne 90 hesteren ver den i perfekt ballanse med 2 personer bak konsollen, med en person ekstra på bakre benk ble ballansen ødelagt og båten satte rumpa først ned etter "lufting av bunnen". Derfor ville jeg gått for den motoren som er lettest, det vil jeg tro er Optimax. Båten har forøvrig en svakhet, det er sete-arrangementet bak konsollen. Dette knakk sammen ved to anlegninger for meg (det er for tynt gods i sidene slik at rygg og den støtten som taes opp når du skal stå og kjøre svikter), men ble erstattet på garanti. Det som er irriterende er at man får en like dårlig konstruksjon på garantien og jeg var ikke alene om å få dette. Jens Sagen som leverer disse setene klarte ikke skaffe nok så jeg ventet i 6måneder den siste gangen og forhandleren klarte ikke skille den ene reklamasjonen fra den andre. Man trenger ikke sitte på dette dobbeltsetet for at det skal bli skjeft. Det holder med litt røff kjøring i sjøen, du mister litt ballansen og må støtte deg med rumpa mot ryggen eller lårene mot den oppvippede sitteputen og resultatet er at konstruksjonen blir skjev og ikke lar seg ta opp/legges ned. Forøvrig ble jeg veldig glad i båten og når du er klar over denne svakheten MÅ du bare ta hensyn til den så får du en helt rå-grom båt forøvrig.

 

Legger ved et bilde med setet opp-vippet så kan du se konstruksjonen selv. Eneste endring som er gjort er at man har gått bort fra hvit lakk som selvfølgelig flakker av etter en sesong og benytter i dag eloksert aluminium.

30072007076.jpg

 

Tror som sagt vedrørende motoren at jeg ville valgt den letteste for å slippe å legge inn ballast hvis du kjører mye alene.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Unskylkd meg, men ta en titt på tidspunktet trådstarter postet tråden og tidspuktet jeg ga et langt svar med bilde :smash:

 

Hvordan var dette mulig ? For øvrig legger jeg ut svaret selv slik at ikke tråden blir ødelagt. Trådstarter startet opprinnelig en tråd som jeg hadde laget svar på, men da jeg skulle legge det inn var tråden stengt og en ny tråd alt kommet, da var det bare å "klippe & lime" :drink:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hadde en 525 Excel for et par år siden. Jeg kjøpte den ny sammen med en 90 optimax. Syntes det var en veldig god båt og kjøre litt røft med. Utrolig vellykket skrog som Askeladden har fått på denne serien.( Excel, Invader og Bowrider). Mener at en 90 hk. passer båten perfekt, ialle fall til mitt bruk, som stort sett er to personer. Hadde ingen problem med setene, som en annen innskriver nevnte. Hvis det var noe negativt, så syntes jeg optimaxen bråkte litt vel mye, særlig på midtre del av turtallsområdet. Har i dag en 605 Explorer m. 115 efi (fire-takt), og føler den motoren går atskillig tystere enn optimaxen,men det er vel en annen diskusjon.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...