Jump to content

Batteriet døde.

Marwin

Recommended Posts

Startatteriet mitt er dødt! Definitivt.  :lol: Også jeg som har alverdens lade-rallemikk!!

Forløp: "Glemte" :yesnod: å slå hovedbryter av etter vedlikeholdsladingen i november! Ei bitte lita lampe i kompasset sto "tilfeldigvis" på, og batteriet ladet seg meget sakte ut gjennom denne. Kong Vinter gjorde resten! Ikke noe å skrive om kanskje, men oppladingsforsøket og måleresultatene kan muligens gi andre et hint.

Prøvde først å starte (! det var slik jeg oppdaget fadesen) men ingen kontrollamper viste livstegn. Tok en splitter ny Mascot 20 ampére automatlader (3-trinns), men denne ville ikke "gå i lading". Misstenkte først laderen, men etter å ha koblet denne på forbruksbatteriet og konstatert at den fungerte, tok jeg min gamle 6 ampéres "batterikoker" og koblet denne på startbatteriet. (Gammel type, hvor selénlikeretteren hadde takket for seg og blitt erstattet med solide dioder; Skikkelig "koker"!) Men denne nektet å gå høyere enn 2 ampére! Etter 2 døgns lading med denne, viste den fortsatt bare 2 ampére ladestrøm :cryin: (Hadde også koblet til en termostat slik at ikke batteriet IKKE kokte!) Prøvde å starte igjen, og alle lamper viste som normalt, men startreléet nektet å slå inn! :eek: Rask måling på batteripolene viste 10,2 volt, og syremåling konstaterte at 2 celler var ødelagt. Og DA er det ingen vits i å prøve med min unike høyfrekvente pulslader heller!  :nonod:

Nytt batteri er underveis og blir montert i dag.

Så blir det påsketur til Hitra læll! :lol:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Hadde også koblet til en termostat slik at ikke batteriet IKKE kokte

Ja, man kan være litt glemsom - ingenting å gjøre med det.

Men hvorfor jeg egentlig svarer: termostat og koking? Jeg trodde alltid at uttrykket 'koking' kom fra bobling av knallgass men hadde egentlig ikke noe med varmeutvikling å gjøre  :yesnod: (ok da, noe varme blir det helt sikkert) Men er dette et relevant fenomen ? Blir batteriet rimelig varmt?

Hvor gammelt var dette batteriet? Var det mangel på strøm som gjorde at kong vinter vant over det?

Jess! Etter at "den lille avglemte lampa" forsynte seg av batteriet døgnet rundt i noen måneder, gikk det tomt for strøm. Kulda gjorde vel resten. Heldigvis gikk det ikke hull på batterikassen :lol:

Det er riktig som Lotus sier, Andreas; Når jeg kjører "resirkulering" av batterier (HF pulslading), pøser jeg 2-300 watt inn i batteriet (i snitt). Og er batteriet da eldre og noe sulfatert, blir det varmt! Blir det FOR varmt, er det bare å dumpe det (på dertil egnet sted!), og derfor har jeg mekket meg en løsning på varmeproblemet: 230 volt støbsel - 1/2 meter ledning - gammel termostat fra en varmtvannstank - 1/2 meter ledning - hengekontakt; :crazy:   Forsyningsspenningen til laderen går gjennom termostaten og avbryter hvis temperaturen i batteriet blir FOR høy.

(Har rettet opp flere gamle bussbatterier på denne måten, men det tar 1 til 2 uker, avhengig av tilstand og Ah-tall.)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Startatteriet mitt er dødt! Definitivt.  :sad: Også jeg som har alverdens lade-rallemikk!!

Forløp: "Glemte" :nonod: å slå hovedbryter av etter vedlikeholdsladingen i november! Ei bitte lita lampe i . . .

Ja mer skal det ikke til!

Derfor, til dere som skal på fjellet i påsken, husk å slå av alt lys i bilen når dere er på hytta. Ikke så farlig med kupelyset? Joda, er det en 2 - 4 watt lampe trekker den ca. 0,25A. 0,25 x 24 timer = 6Ah. Og etter en uke: 6Ah x 7 = 42Ah!  Det er bra utladning på et 60Ah bilbatterie!

Så husk å slå av alt lyset i bilen når dere er på hytta. (har vært ute for det selv, heldigvis sto bilen i utforbakke)

Lars H.

(som fikk burkaen av og kalesjen på idag før regnet kom)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...