Jump to content

Cockpitkalesje - i veien når lagret mot akterstaget


bjoris

Recommended Posts

Vi har nå fått cockpitkalesjen fra Alf Hansen, den ser veldig bra ut på mange måter. MEN, det er et stort MEN! Etter monteringsanvisningen vil kalesjen bli håpløst i veien når den er pakket inn i beskyttelsesposen og hengt mot akterstaget, slik jeg forventer at denne skal lagres. Den blir da hengende 170 cm nøyaktig over der du står bak roret og blir mao 100% i veien. Det er jo et beist så den er ikke lett å bare demontere heller så hvis jeg ikke har glippet noe i den meget provisoriske monteringsbeskrivelsen så er dette håpløst. Det er to stenger/rør på hver side, det ene går på en skinne som jeg tror nettopp er lagd for at en skal kunne få kalesjen høyere på akterstaget og bort fra vinsjen, men 170 cm er altså når stangen er trukket maksimalt bakover. Den andre stangen står fastmontert så dette kan ikke tas av lett, her er også en dårlig løsning da en må løsne på en umbrako-skrue for at den skal kunne skyves på skinnen, men dette er nå til å leve med og kan fikses ganske enkelt. Dette med to stenger i dekket er forsåvidt flott, dermed kan kalesjen står oppe uten noen form for akterduk eller stropper på og det blir en flott bimini eller hva det nå heter... Alle sidene kan tas av og akterdelen er tredelt så dette er alt som avtalt. Det er også ståhøyde og den går opp rett fra sprayhood og har et flatt tak bakover. I tillegg er det så godt som bare vinduer rund baut så alt dette ser perfekt ut.

 

Overraskelsen kommer i form av disse skinnene, jeg trodde at det skulle være rørene det var skinner i, dvs at det gikk rør i rør slik at kalesjen ikke ble montert på skinner på dekket, men at den stod fast der og at en bare hevet rørene når den ble lagret, men her har vi nok snakket forbi hverandre. Ser at Alf H har hatt en utfordring mtp at stangen lett vil komme i veien for vinsjen bak, det er muligens årsaken til at de har lagd en skinne på dekket. Dette betyr dessverre at når kalesjen er oppe kan en ikke bruke vinsje-håndtakene, en kan iallefall ikke sveive helt rundt. Men med skinnen kan en trekke bak denne stangen/røret slik at dette ikke er et problem når den er pakket ned... Synd det bare ikke ble nok høyde over styreposisjonen når den ble lagret. Hvis dette skal være slik vurderer jeg løsningen som ubrukelig...

 

Jeg regner med at enten har jeg misforstått monteringen helt eller så må Alf H finne en bedre løsning... Siden det er fellesferie hos Alf H har jeg ikke fått snakket med dem, men jeg må nok prøve å få tak i Mr. Hansen himself privat da jeg svært gjerne skulle fått på denne kalesjen før om 3-4 uker... Dessverre har jeg ikke bilder av den når vi satte den opp midlertidig, vi brukte tape for å få den testmontert...

 

Spørsmålet er hvordan dette er på andre båter, kanskje det er et klassisk problem evt så er det en enkel løsning på det. Jeg har en mistanke om at dette blir et spesielt problem på Hansen siden styreposisjonen er trukket svært langt akterover og dermed kommer kalesjen rett over der du står å styrer. Hadde den kommer bakenfor ville den vært mindre i veien selv om også det ville vært en dårlig løsning... Kunne tenkt meg litt mer tanker og erfaringer rundt dette før jeg kontakter Alf H

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Jeg hadde slik skinne på 40-foteren som jeg solgte. Høyden ble akkurat slik jeg trengte. Kanskje du skulle hatt en lengre skinne? Evt har jeg sett at en del folk har et ekstra feste for bøylene lenger bak. da tar de av hele greia og setter det på igjen bak akterstaget for å få det høyt nok. Kunne det vært noe?

 

Vi kommer kanskje innom stord neste uke. Kaffe?

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Vi har nok en annen bøyle-pantent enn det du har. Høyde fra dørk til kalesje er ca. 195 cm, og den er ikke til sjenanse når vi seiler. Den lener seg ikke på akterstaget, men stopper ca. 20 cm. fremfor. Hele kalesjen er delt opp i flere deler, og mesteparten legges under lukene nå den ikke er i bruk. Vi seiler aldri med kalesje. Jeg er meget godt fornøyd med løsningen, og det er gjort på 2 minutt å ta den opp eller ned.

 

Fant ikke noe veldig godt bilde i farten, men disse gir vel et inntrykk av hvordan bøylene er satt opp. Du finner kanskje flere bilder i bloggen.

 

img_3344.jpg

 

img_2950.jpg

Link to post
Jeg hadde slik skinne på 40-foteren som jeg solgte. Høyden ble akkurat slik jeg trengte. Kanskje du skulle hatt en lengre skinne? Evt har jeg sett at en del folk har et ekstra feste for bøylene lenger bak. da tar de av hele greia og setter det på igjen bak akterstaget for å få det høyt nok. Kunne det vært noe?

 

Vi kommer kanskje innom stord neste uke. Kaffe?

 

mvh

Viggo

 

Ja, det hadde vært hyggelig, jeg har pappapermisjon, men mor begynner jobb mandag så derfor er vi hjemme igjen nå. Det er en mulighet for at jeg kommer meg på havet igjen med begge guttene, dersom jeg får med meg "barnevakt", men send meg en SMS på 91689593 så ser vi...

 

Vi har nok en annen bøyle-pantent enn det du har. Høyde fra dørk til kalesje er ca. 195 cm, og den er ikke til sjenanse når vi seiler. Den lener seg ikke på akterstaget, men stopper ca. 20 cm. fremfor. Hele kalesjen er delt opp i flere deler, og mesteparten legges under lukene nå den ikke er i bruk. Vi seiler aldri med kalesje. Jeg er meget godt fornøyd med løsningen, og det er gjort på 2 minutt å ta den opp eller ned.

 

Fant ikke noe veldig godt bilde i farten, men disse gir vel et inntrykk av hvordan bøylene er satt opp. Du finner kanskje flere bilder i bloggen.

 

img_3344.jpg

 

img_2950.jpg

 

Ja, nettopp, da ble mitt trangsynte og forutinntatte sinn litt mer åpent. Det er kanskje derfor jeg har fått en bøyle med støtteben, da trenger jo ikke kalesjen lene seg mot akterstaget. Det spørs nok om ikke det blir høyde nok om bøylen står rett opp og ned som hos deg... :blush: Dessuten har jeg nå pakket sammen alt inn i den medfølgende "posen". spørs om det ikke blir som litt mindre segg i denne posen hvis jeg tar sidene av og lagrer annet steds... Slik det ble nå så er det jo sikkert 5-8 kg med kalesje som henger under bøylen og dermed blir posen min tykk og tung, i motsetning til din som så nett og fin ut. Vil tro jeg kan hente 10 cm bare her på å få en pose som er mindre og som dermed bare har plass til taket... Det ble rimelig fult i posen kan du si, med alt, men posen er nok tenkt til å romme alt og det er jo greit å ha det på et sted..., men, men her må vi bare finne en løsning som fungerer for kalesjen vil jeg ha, den var både pen og ganske så rimelig, 15.500 med rustfriebøyler og glidelås i sprayhood (tror planen er å ta ca 20.000, men heftig pruting og en misforståelse gjorde at vi til slutt ble enig om 15.500 inkl. glidelås montering i sprayhood). Vi sendt inn sprayhood sammen med fargekartet og fikk kalesjen og sprayhood i retur i posten 10 dager etter, bøylene kom med Schenker samme dag. All honør til Alf H som leverer lynraskt vil jeg si... Selve avtalen hadde vi gjort i april-mai så han har jo hatt meg på blokka... Moralen er vel at det er ganske fort å lage en cockpitkalesje når en har malene. Dette er den andre kalesjen de lager til Hanse 350...

 

Vel, her må det til nye målinger i morgen. På monteringsanvisningen fra Alf H viser ikke dette støttebenet så det er jo litt bingo å montere dette for en som aldri har vært bort i kalesjer før. Har fått to tips av Alf H; 1. bruk kraftig sølvtape slik at en ser om ting passer før en begynner å borre. 2: Kalesjen skal stå brutalt stramt når det er nytt :sweat: Blir neppe optimalt dette, men vi vi kan så pleier det å bli greit nok...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Vi har cockpit-kallesje som rekker frem til rattene. Rørene er 3-delt og legges i sprayhood-garasjen. Resten pakkes også og legges der. Sideveggene ned i boksen.

 

Du kan altså ta bort hele greiene? Vi har jo ikke nubbesjans til å få lagret denne noe sted i båten. Det er fult nok med 90 kvm gennaker som ligger i 2. akterkabin som er lagringsrommet vår. Tror ikke vi skal presse inn en cockpitkalesje der i tillegg til alle bagger, barnevogn, barnesete etc... Puh. Glad ikke fruen fikk viljen sin, hun mente at 320 var mer en stort nok, iallefall dyrt nok. Det siste var nok riktig, men vi er svært enig i at 350en er perfekt for oss...

 

Kommer tilbake med bilder fra testingen i morgen... Takk for innspillene...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Jeg har nettopp fått levert kalesje fra Alf Hansen (med støtteben og skinne). Dette var den 2. eller 3. de har sydd til en Dufour 385. Også i mitt tilfelle var bøylene ikke bøyd slik at vinsjene kunne benyttes, men Alf Hansen sendte umiddelbart en teknikker som gjorde dette på stedet. Dette har imidlertid medført at passformen på kalesjen har blitt litt dårligere (får ikke strammet bakveggen nok noe som medfører at også taket blir litt slapt). I tillegg er noen av hullene for kanpper plassert slik at de treffer åpninger eller beslag akterut, så noe finpuss gjenstår før jeg blir fornøyd. Har sendt mail til Alf Hansen om disse sakene, men ikke fått noen respons noe jeg regner med skyldes ferietiden.

 

Både jeg og en av de andre eierne har kortet inn støttebenet for å bevare den gode sitteplassen som 385GL har ute i hjørnet av pushpit.

 

cockpitteltogvinsj.jpg

 

Du kan se noen flere bilder her

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Ja, da har vi studert dette nermere. Vi finner ut at en kombinasjon med å ha sidene og veggen bak pakket annet steds og en mye smalere pose til å lagre taket i samt en rett opp og ned bøyle vil gi super høyde og kalesjen blir egentlig veldig lite i veien, ingen problem med vinsjene heller selv om det er litt nært, men er her mye som skal klaffe så det er helt ok. Når vi seiler regatta blir nok bøylene tatt av tror jeg, det er rimelig fort gjort om du er to personer.

 

Her er noen bilder av sirkusteltet, det er jo ikke akkurat pent, men du verden så praktisk. Vel, nå satser vi på å få det montert i helgen... På bilden er det bare tapet og festet provesorisk med noen tau her og der så jeg regner med det blir betydelig strammere ja, selv om det absolutt er en utfordring å få ting stramt nok og pent. Det får kommer i andre rekke, det er det praktiske med dette som er viktig... Her er en bunke bilder fra dagens prøvemontering...;)

 

nedpakket_uten_sidevegger_aktenfra.jpg

nedpakket_uten_sidevegger_forfra.jpg

cockpitkalesje_kun_tak.jpg

cockpitkalesje_kun_tak_forfra.jpg

cockpitkalesje_kun_tak_fra_siden.jpg

cockpitkalesje_innvendig.jpg

cockpitkalesje_innvendig_2.jpg

cockpitkalesje_full_kalesje_fra_siden.jpg

cockpitkalesje_full_kalesje_bakfra.jpg

cockpitkalesje_full_kalesje_forfra_lang_avstand.jpg

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...