Jump to content

Vil lengre VHF antenne hjelpe?

Horst

Recommended Posts

Hei!

Har en vhf antenne på ca. 1 meter montert på pushpit'en på Seilbåten. Har ikke fått montert antennen i masta ennå, men det jeg lurer på er:

Vil signalene bli bedre om jeg kjøper en annen antenne, evt. en lengre?

En VHF-antenne må ha riktig lengde i forhold til frekvensene maritim VHF benytter. Det finnes antenner som har bedre forsterkning av signalet enn andre antenner, men har du en 25W sender så er nok den viktigste begrensningen at selve antennen må monteres høyere for at radiosignalene skal rekke lengre.

Svaret er definitivt JA. VHF signalene har rekkevidde til horisonten sett fra antennetoppen. Jo høyere opp - jo lengre rekkevidde.

Om du føler at du har dårlig effekt ville jeg fått sjekket forbindelsen mellom VHF og antennen også. Vet ikke om det er målt noen stor forskjell mellom ulike VHF antenner

Hvordan får jeg målt dette?

Jeg har brukbare signaler (tror jeg). Tar også inn Digital-TV gjennom vhf antennen ved hjelp av en DVB-T splitter. Fungerer greit, men av og til er det ikke helt bra.

Jeg har ikke merket noe forverring av vhf signalene etter at jeg monterte denne splitteren, heller en forbedring, før hadde jeg en glomex splitter til fm radio og vhf radio. Det er TV-signalene jeg gjerne skulle ha forbedret.

Vil signalene bli bedre om jeg kjøper en annen antenne, evt. en lengre?

Det er nok ikkje noko ja/nei svar her. Det er meir som: -Kanskje, viss ein tar nokre forbehold....

Antenna som du har på seglbåten din er truleg ei halvbølgeantenne (det stemmer med lengden på ca 1m). Du kan t.d. kjøpe deg ein antenne som er samansatt av to halvbølgeantenner. Denne vert da ca 2m lang. Dette vil gje deg ei "antennevinning" på ca 3 dB. Det vil i korte trekk sei at ein motstasjon vil oppfatta signala dine like sterkt som om du dobla sendereffekten din i forhold til den halvbølgeantenne du har i dag (3 dB tilsvare dobling av effekt).

Men, -det er alltid eit -men-, og det er at den "gevinsten" vil du kun få så lenge båten ikkje krengar noko serleg. Det som skjer når du doblar antennelenden er at strålingsdiagrammet for antenna vert meir flattrykt og viss båten krengar så vil effekten på sidene av båten gå rett i sjøen eller rett til himmels. Ei halvbølge antenne har ein vertikal halveffektvinkel på ca 90 grader. Det vil sei at du kan krenge antenna ca 45 grader før så mykje av effekten går oppover eller ned i sjøen at effekten som stråler ut mot horisonten har minka til det halve. For ei antenne med to halvbølgedipolar vil vertikal halveffektvinkel vera ca halvert (45 grader). Det vil sei at når båten ikkje kan krenge så mykje før effekten går ned. I praksis vil det sei at når båten krengar ca 22 grader vil 1m antenne og 2m antenna verta oppfatta like sterke av ein mottaker på sida av båten. Krenger båten meir vil 1m antenna verta oppfatta sterkare... :yesnod:

Generelt vil eg ikkje anbefale å bruke lengre antenne enn halvbølgeantenner på seglbåt på grunn av strålingsdiagrammet. I tillegg vil den mekaniske påkjenninga på fester etc også auke når antennelengden aukar.

I staden for å auke antennelengden trur eg at eg heller ville satsa på å flytta antenna opp i mastetoppen, og bruke ein god koakskabel mellom antenne og VHF.

Helsing

Rossicus

Et SWR-meter kan indikere feil ved hvordan den antennen du har er installert. Men det fins også feil som ikke gir utslag på SWR-meteret.

Det kan ikke si noe som helst om hvorvidt antennen er god eller dårlig.

Et SWR-meter kan indikere feil ved hvordan den antennen du har er installert. Men det fins også feil som ikke gir utslag på SWR-meteret.

Ååå... Hvilke feil da?

DENNE linken gir et tips om hvordan du skal/kan bruke SWR-meteret for å eliminere feil. (Egentlig "skolelærdom" om hvordan bruke dette utmerkede instrument!)

..Det kan ikke si noe som helst om hvorvidt antennen er god eller dårlig.

DET er helt korrekt! :yesnod:

For å si det litt flåsete: Det er ikkeno´prublem å koble støvsugeren i serie med loddebolten , pluss en motstand eller to, og få SWR = 1:1...

Problemet er, som enkelte her har vansker med å forstå, er at EFFEKTIVITETEN av en slik "antenne" er heller skral!

Og for å gjenta DET: Enhver forkorting av en antenne, gir en dårligere VIRKNINGSGRAD i forhold til en full-lengde antenne! (Samme om det er en 1/4- 1/2- 5/8- antenne; DE har bare forskjellig utstrålingsvinkel!)

DET betyr f.eks. at den vesle gummipisken på en bærbar VHF er vesentlig dårligere å kommunisere med, enn en full-lengde stajonær pisk.

Les forøvrig også hva Rossicus skriver et par innlegg høyere opp her!

Edited by Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Det er TV-signalene jeg gjerne skulle ha forbedret.

Da er løsningen å kjøpe deg en antenne beregnet på UHF, det kan aldri bli like bra å bruke en VHF-antenne til TV-mottak. For VHF er høyden over havet det viktigste, men det skulle ikke være noe problem i masten på en seilbåt...

...For VHF er høyden over havet det viktigste, men det skulle ikke være noe problem i masten på en seilbåt...

En TV-antenne i toppen av tørkestativet?? :eek: :eek:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

En TV-antenne i toppen av tørkestativet?? :eek::eek:

Nå var det VHF-antennen som jeg tenkte å henge til tørk :lol:

Jeg tror nok at en UFO på dekk virker bedre til TV-signaler enn en VHF-antenne på tørk :wink: