Jump to content

For ALLE som har lest min historie,, Les dette.

EivindBu

Recommended Posts

Hei alle sammen ! Aller først; Link til min(brors) Historie for alle som ikke allerede har lest den: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=43686

Alt som er skrevet er ikke en smule sant, jeg har ikke blitt stoppet eller tauet inn av politiet. Dette aner jeg ikke hvem som har skrevet. Jeg gikk inn på denne tråden uten å vite at det var "jeg" som hadde skrevet. Jeg har en mistanke om at det er broren min på 17 som har skrevet dette, men jeg kan ikke være sikker, og aner ikke hvorfor han skulle finne på dette. Uannsett, jeg beklager, broren min har tydeligvis fått folk til å skrive sider lange innlegg om meninger og eksempler og andre historier. Ellers holder jeg utkikk etter nyere 9,9-er som vil bytte med eller uten mellomlegg i 20 hkeren min. Og kjører 90 % av tiden med andre over 16 år. Dette gjør det lovlig sant? Eller du vet. "Lovlig"

GRUNNEN til at foreldrene mine lot meg kjøpe denne båten var at jeg gav dem et dilemma. "Jeg kan kjøpe denne 14 foteren med 20 hk, som går drøye 20 knop og er utrolig sjødyktig båt. ELLER jeg kan kjøpe meg en 10 foter "flyvende båt" med 9,9(15) som gjør nærmere 30 knop, hva vil dere ha meg kjørende rundt i?"

Er dere ikke enige? Rana 425 er på ALLE måter tryggere enn en liten jolle eller gummibåt med 9,9 som ja, jeg vet ikke egentlig er lovlig siden den gjør mer enn 10 knop. Men dette er som alle vet en lov politiet ikke prioriterer.

Alle dere som sier at 20 hk er i det drøyeste laget på denne båten, båten er tung og ingen fartsbåt med sine drøye 20 knop. Den kan ikke sammenlignes med 10 åringers trimmede 9,9 er på 10 fots joller. Det er 5 hk forskjell på disse og min båt.

Jeg håper jeg fikk rensket opp i dette, og skal nok gi dere en ordentlig historie om noe lignende skulle skje, noe som er svært usannsynlig i og med at jeg nesten alltid har voksne med i båten, og tar alle forholdsregler, vest, dødmannsknapp, kjører sjeldent aldri mer enn 10-15 knop selv om jeg har lov til å kjøre 30 knop der og da. Jeg fyller 15 år om noen få måneder og neste sommer er jeg 15 år og 8 måneder. Jeg kommer nok til å dra opp båten iløpet av en uke.

Det er MEG som har lagt inn alle andre emner og står for det. Jeg har spurt etter å trimme 20 hkeren, jeg aner ikke hvorfor da jeg ikke ønsker noe mer fart. Jeg har lagt inn et inlegg om at jeg har problemer med motoren, når jeg når full speed og prøver og sakke ned, sakker den ikke før pinnen er på minst mulig speed. Da bremser båten raskt ned. Dette er ikke en bra ting. Om jeg har NESTEN full speed på styrepinen henger speeden med når jeg sakker ned. Det er bare når motoren setter seg i full gass at den ikke vil tilbake. Den liker seg visst der.

UNNSKYLD FOR ALT. Ikke tro at jeg er typen som ønsker stor motor, og stor fart. For den typen er jeg virkelig ikke. Jeg bader og fisker veldig mye med båten. Jeg kunne gjerne kjøpt samme båt med 9,9. Men når jeg har valget mellom with 10 med 9,9 (15) til 20,000, og Rana 14 20 hk som ligger i nabolaget, til en latterlig pris av 10,000, er jeg vel dum og syntes valget er lett.

Unnskyld sier jeg bare for alt oppstyret. Skal jeg møte på politiet skal jeg nok klare og koke opp en mye bedre historie enn det.

Det var alt.

Edited by EivindBu (see edit history)
Alt som er skrevet er ikke en smule sant, jeg har ikke blitt stoppet eller tauet inn av politiet.

Hm, skjønner ikke helt hvordan "en annen" kunne ha skrevet det i den forrige tråden ... Da må jo den personen ha ditt passord.

Hvis du imidertidig møter politiet en gang, så er det ikke vits å lage en historie av det på BP. Er nok bare å betale boten, for du vet at det er ulovlig det du gjør.

Anbefaler at du skifter passord og at du logger ut når du har vært på BP, litt irriterende med useriøse innlegg som ikke en gang er sant.

Er dere ikke enige? Rana 425 er på ALLE måter tryggere enn en liten jolle eller gummibåt med 9,9 som ja, jeg vet ikke egentlig er lovlig siden den gjør mer enn 10 knop. Men dette er som alle vet en lov politiet ikke prioriterer.

Du har fullt lov å kjøre en gummibåt med 9,9 hk, men du kan ikke kjøre fortere enn 10 knop + at den skal gå maksimalt i 10knop.

Men når jeg har valget mellom with 10 med 9,9 (15) til 20,000, og Rana 14 20 hk som ligger i nabolaget, til en latterlig pris av 10,000, er jeg vel dum og syntes valget er lett.

Jeg skjønner det veldig godt. Men husk at hvis du blir tatt så kan dette få konsekvenser..

Edited by Peec (see edit history)
Du har fullt lov å kjøre en gummibåt med 9,9 hk, men du kan ikke kjøre fortere enn 10 knop. ( Selv om båten kan gå fortere ).

Det er HELT FEIL! Båten skal ikke kunne gå fortere enn 10 knop. Som 10 åring har man ikke lov å tusle rundt i fars Farline Targa 48 i 9,99 knop.

Som foreldre vil jeg aldri akseptere å bli satt opp mot et slikt dilemma som trådstarter her definerer. Som foreldre er det fullt mulig å si at det er ikke slik verden fungerer. Som 14 åring har man ikke råderett over egne penger, og uansett hadde jeg aldri i verden akseptert et slikt dilemma. Det er som at poden spør vil du at jeg skal være litt ulovlig eller helt ulovlig. Svaret er : ingen av delene - som alle andre skal du være på rett side av loven :smash: Og slik er verden så lenge man ikke er 18 år.

Edited by Bitteliten (see edit history)

Hmm.. Man trenger ikke passord hvis noen "låner" PC'en...

I alle fall min. Den husker meg innlogget over laangt tid. (Fordi jeg har satt nettleseren til det...)

Just for your information. :-)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Hei EivindBu, jeg tror ikke du er en 14-åring! Både du og bror din er nok én og samme luring som prøver å få Båtplassmedlemmer til å avsløre sine avslappede forhold til sjøens lover og regler. Stemmer det?

Du har i allefall lykkes.

Hm, skjønner ikke helt hvordan "en annen" kunne ha skrevet det i den forrige tråden ... Da må jo den personen ha ditt passord.
De fleste logger seg nok ikke av etter et besøk her, så det er i praksis fritt frem for alle som har tilgang til samme maskin. Har sett et par tilfeller der medlemmer har skrevet innlegg med feil nick fordi kona har vært pålogget. Brødre på feil maskin får tydligvis litt større konsekvenser. :lol:

Vet ikke helt hva jeg skal tro, EivindBu :nonod:

Rent bortsett fra at jeg mener du nå har et troverdighetsproblem her på forumet, enten det er uforskyldt eller selvforskyldt...

Ellers ser det ut som at du og denne broren din i alle fall kan ha noe til felles i at dere liker å bruke Caps Lock'n på tastaturet i ny og ne... :rolleyes:

Min blogg på baatplassen.

Du trenger ikke si noe. Ikke bry deg om dem heller.

Dette er "voksne" folk som tror de vet alt, og slik er et her på forumet.

Du blir fort vandt med det. Folk er ikke langsure på nettet. Min erfaring er at det er rom for både en og to tabber her på forumet :smiley:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Gvorfor ville jeg skrevet en historie om at jeg hadde blitt stoppet av politiet i min nyinnkjøpte båt? og deretter skrevet dette? Hva kan jeg mulig oppdrette av dette?

Gjentar meg selv :sitt ned og ti stille :yesnod: Jo mer du skriver jo værre blir det. La dette gå over av seg selv. Som Seilaren skriver - det er stort sett oldinger her - og vi har dårlig hukommelse. I morgen er en ny dag med nye muligheter - og da er historiene dine på side 2 på forumet - og da er de glemt av de fleste :smiley:

Edited by Bitteliten (see edit history)

Slapp av du Eivind :wink: Om du har viklet deg inn i en litt snodig story eller om du har fått fått hjelp av broren din, så tar du sikkert dine forholdsregler heretter.

Men at det ble en lang tråd med mange meninger om regelverk og moral osv. er det det vel ingen tvil om, så du har vel fått med deg noen gode råd om forskjellige ting på veien.

Kan nok hende at noen tenker litt over det med troverdigheten din en stund fremover, men manns minne er som kjent ikke så langt så når tråden havner bak på side 5 eller 6 så er mye glemt serru.

Fortsatt god sommer (med forhåpentligvis mindre motor) og lykke til med fortsatt deltagelse på forumet :sailing:

Det er HELT FEIL! Båten skal ikke kunne gå fortere enn 10 knop. Som 10 åring har man ikke lov å tusle rundt i fars Farline Targa 48 i 9,99 knop.

Whops, fyfy meg som hadde dette spørsmålet på eksamen når jeg tok båtlappen, og ikke husket det siste kriteriet sikkelig.

Kriteriene for folk under 16:

- maksimalt åtte meter.

- maksimalt 10 hk

- Båten skal gå i maks 10 knop.

Litt finurlig når man tenker på det. Kan tenke meg at nesten alle gummibåter med mer enn 4hk går fortere enn 10 knop. Så kan vel egentlig si at de fleste under 16 bryter reglene uansett når de ferdes i en motorbåt...

Du trenger ikke si noe.

Min erfaring er at det er rom for både en og to tabber her på forumet

Ja, det var en "røverhistorie" og som `Seilaren`kjenner til er det rom for tabber her på BP. :wink:

.

Litt finurlig når man tenker på det. Kan tenke meg at nesten alle gummibåter med mer enn 4hk går fortere enn 10 knop. Så kan vel egentlig si at de fleste under 16 bryter reglene uansett når de ferdes i en motorbåt...

Er neimen ikke sikker på hvordan det er - om man setter far og sønn ombord i en sånn jolle gjør den jo knapt 5 knop. Setter man bare sønn ombord gjør den 13 knop. Men det er vel i den stand jolla er i når man blir stoppet som gjelder - eller? Om ikke kan man jo sette en liten robot ombord og vips gjør båten 15 knop....

Jeg vil tørre å påstå at innlegg nr 1 i denne tråden ikke er skrevet av en 14 åring. Til det er rettskriving, gramatikk og det episke uttrykket over middels for alderen.

Vi er nok lurt frem på her, men akk en frisk og meningsutveksling har vel ingen tatt skade av vil jeg tro.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Jeg vil tørre å påstå at innlegg nr 1 i denne tråden ikke er skrevet av en 14 åring. Til det er rettskriving, gramatikk og det episke uttrykket over middels for alderen.

Jeg må si meg helt enig med deg `Arnstein`. :yesnod:

Hehe, fint dere har funnet en grunn. Men tro meg, det der kunne vel jeg og ha skrevet. Jeg er bedre enn broren min i norsk, og kan vel så det bruke episke begreper. Det har jeg tentamene mine i 8. og 9. klasse til å bevise. Hehe. Skal prøve å få til et bilde av meg i båten jeg, som viser at jeg ikke er blitt tatt av politiet. Men hvis jeg hadde vært tatt? Hva kunne hindret meg i å dra ut?

Det ser ikke ut som politiet prioriterer meg som en lovbryter i og med at jeg planet forbi den i dag formiddag. (Selfølgelig i et tillat farvann) Politiet ser nok mer etter rask eller provoserende kjøring, og det er først før de tar meg for farstovertredelse at de spørr hvor gammel jeg er. Dette kjenner jeg til da flere av mine venner har blitt stoppet, i foreldres skjærgårdsjeeper og rib`er. De har kjørt forbi politiet mangfoldige ganger, men kun den ene gangen de var litt for sene til å bremse ned ble de tatt.

Og ser IKKE ut som 16 selvom jeg er 93. Jeg er ikke personen som traff puberteten i 3.klasse.

Edited by EivindBu (see edit history)