Jump to content

For ALLE som har lest min historie,, Les dette.

EivindBu

Recommended Posts

hei Eivindbu

Kast loss med storebror å kos deg på sjøen...ikke bry deg om kverulanter som selv hadde 20 hk på hekken da de på 70-tallet var ungdom.

Uansett er det ikke antall hk som er viktigst for sikkerheten, men din egen sunne dømmekraft og bondevett.

En god start er å holdes seg under 5 knop etter mørkets frembrudd, alltid bruke dødmansknapp og ikke minst altid vise at du er kapteinen om bord uten å la venner provosere deg til uaktsom båtbruk.

Har selv en 14 åring som jeg konsekvent forlanger bruker bærbare gpsen uansett om han kjører jolle alene eller styrer skjærgårsjeepen med meg om bord.

Det aller viktigste for å kunne fatte riktige og sikre beslutninnger i kritiske situasjoner er imidlertid erfaring og det får du i massevis.

Lykke til med båtlivet å surf gjerne mer på baatplassen.

Redigert av salt (see edit history)
Hvorfor det?

Jeg anser den største faren (spesielt med skjærgårdsjeepen) er skjær. Han er ikkke verdenmester med sjøkart, men med inzoomet skjermbilde på gps har et bra hjelpemiddel som suplement til konstant observasjon etter flytende tømmerstokker og annet i sjøen.

Jeg vet enkelte leire mener gps som kronisk upålitelig, men som suplement til en som ikke er lommekjent er GPS et svært viktig redskap.

Selv har jeg blitt lommekjent i hytteskjærgården bla annet takket være noen grunnstøtinger i min ungdom....uten gps..

Redigert av salt (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...