Jump to content

Avtapping av varmtvannsbereder


Jamo

Recommended Posts

Er det noen som har noen gode råd her ?

Som vanlig er jeg litt seint ute med ting og tang, men i kveld var det berederen sin tur til å late vannet. Prøvde først å ta av slangen til kaldtvann inn i berederen, pottetett er det tilbakeslagsventil her ? eneste vei å få drenere vannet var igjennom sikkerhetsventil...... Det er en Isotemp bereder.

Link to post
Share on other sites

På FLII hadde jeg en tilsvarende sak.  Jeg trakk ut sikkerhetsventilen lit og vred den et lite hakk. Da var det en lås som fikk den til å stå i åpen stilling, og det vannet som var igjen etter at jeg hadde tømt den med vannkranen (ca 1 liter) rant ut i løpet av et kvarters tid.  Ventilen ble stående i åpen stilling til neste vår.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Hos Termomarin finner du full bruksanvisning for berederen,

http://termomarin.no Har sakset bilde og tekst om kranene nedenfor.

 

Bilde

 

5. Underhåll:

5:1 Vintertömning: Då frysrisk föreligger, måste beredaren tömmas på färskvatten.

Detta sker genom att vinteravtappningskranen, den svarta knoppen på säkerhetsventilen

öppnas. Öppna även en varmvattenkran, så att luft kan komma in i beredaren

baklänges. Vattnet kommer nu att rinna ut genom spillvattenledningen.

Om man vill ha ut vattnet utanför båten, kan man utlopp ansluta en lång slang

som får mynna ut under båten och tömma beredaren genom hävertverkan.

Om motorn är sjövattenkyld, eller ej har frostskyddsblandning i kylsystemet,

måste även motorslingan tömmas. Lossa båda slangarna och blås i ena röret.

Beredaren behöver på så sätt ej lossas och kan sitta kvar i båten över vintern.

 

 

Lars H.  :santcheers:

Link to post
Share on other sites

Et tips; Vannslangene om bord kan være lagt slik at vannet ikke renner lett ut av berederen. Det blir vakuum selv med alle kraner åpne. Har du mulighet, legg munnen rundt vannkrana og blås. Det setter som regel igang "prosessen".

 

En advarsel og et tips; Mange motorer har veldig høy arbeidstemperatur, med ditto høy temperatur i varmtvannet etter en stund kjøring (fort vekk over 90 grader). Med små barn ombord kan det lett skje et uhell, de kan skolde seg. I tillegg har jeg flere ganger opplevd at slanger har hoppet av innfestninger, de har blitt veldig myke med så varmt vann. Om pumpa står på, og man ikke legger merke til at den går, risikerer man skikkelig mye vannsøl.

 

Tipset er; Monter en blandeventil direkte på berederen. Denne hindrer at vannet i varmtvannskretsen overstiger innstilt temperatur, f.eks. 55grader. Ovennevnte problemer ungås. I tillegg brukes noe mindre varmtvann (det står alltid varmtvann igjen i slangen etter bruk, og dette er "bortkastet" vann når temperaturen synker. Holder vannet 55 isteden for 90 grader, blir svinnet mindre)

Ulempen med blandeventilen er at tappingen av berederen blir mer klønete, fordi denne har innebygde tilbakeslagsventiler, som skaper vakuum

Link to post
Share on other sites


BEG: Monter en blandeventil direkte på berederen.

-

Ulempen med blandeventilen er at tappingen av berederen blir mer klønete, fordi denne har innebygde tilbakeslagsventiler, som skaper vakuum


Isotemp berederen nevnt ovenfor har blandeventil som standard. Og den lager ikke noe som helst krøll ved avtapping.  :santcheers:
Link to post
Share on other sites


BEG: Et tips; Vannslangene om bord kan være lagt slik at vannet ikke renner lett ut av berederen. Det blir vakuum selv med alle kraner åpne. Har du mulighet, legg munnen rundt vannkrana og blås. Det setter som regel igang "prosessen".

 

En advarsel og et tips; Mange motorer har veldig høy arbeidstemperatur, med ditto høy temperatur i varmtvannet etter en stund kjøring (fort vekk over 90 grader). Med små barn ombord kan det lett skje et uhell, de kan skolde seg. I tillegg har jeg flere ganger opplevd at slanger har hoppet av innfestninger, de har blitt veldig myke med så varmt vann. Om pumpa står på, og man ikke legger merke til at den går, risikerer man skikkelig mye vannsøl.

 

Tipset er; Monter en blandeventil direkte på berederen. Denne hindrer at vannet i varmtvannskretsen overstiger innstilt temperatur, f.eks. 55grader. Ovennevnte problemer ungås. I tillegg brukes noe mindre varmtvann (det står alltid varmtvann igjen i slangen etter bruk, og dette er "bortkastet" vann når temperaturen synker. Holder vannet 55 isteden for 90 grader, blir svinnet mindre)

Ulempen med blandeventilen er at tappingen av berederen blir mer klønete, fordi denne har innebygde tilbakeslagsventiler, som skaper vakuum

 


 

Øh greit med en tankevekker iblant, har ikke slik ventil, men jeg har brunnet meg noen ganger (barna vet bedre)

Redusere varmen + bruk av varmt vann, en slik må jeg ha   :cheers:

Noen som vet om disse er å finne på kasserte husberedere, eller må jeg kjøpe en som sikkert er dyr ??

:seeya:

Link to post
Share on other sites

[/i]


Isotemp berederen nevnt ovenfor har blandeventil som standard. Og den lager ikke noe som helst krøll ved avtapping.

[/i]


 

Det hørtes fint ut. På min måtte jeg ettermontere. I ettertid ser jeg at jeg kunnet løst problemet med vakuum om hodet hadde vært tilkoplet hjernen litt bedre.

 

Kjøpte min ventil hos en VVS leverandør, koster flesk, rundt NOK 2.000,- Men, har spart meg for trøbbel og ikke minst potensielle ulykker

Link to post
Share on other sites

Hei Jamo

--------------------------------------------------------------------------------

Jamo: Nå har eg begynt å tvile på om det er Isotemp bereder eg har, kjenner meg ikke igjen på bilde til Lars.......

--------------------------------------------------------------------------------

Kjenner du igjen berederen under? Det er en Isotemp. Tror ikke noen

andre beredere har den spesielle orange fargen på issolasjonen.

 

Nei, min er knall rød. Eg skal inn i båten imorgen, skal sjekke da

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...