Jump to content

Sjømann 22 - et siste farvel.......


Walter_S

Recommended Posts

Farvell, du min gode Sjømann 22!

Jeg må innrømme at det var litt vemodig å se henne bli heist opp av vannet, lastet bakpå en lastebil, for så å forsvinne rundt hjørnet på hotellet i Åsgårdstrand, på vei mot ny eier i nærheten av Brevik..........

 

Etter et år med intens bruk av denne båten, har jeg lært meg å sette pris på henne. Hennes trofaste, nøysomme og solide motor, hennes forseggjordte teak-interiør og planløsningen forøvrig. Minnene er mange og gode, fisketurene likeså. Har ikke regnet ut hvor mange motortimer vi har opplevd i løpet av dette året, men bare de siste 3 mnd. har vi logget 126 timer sammen - flere timer enn de fleste fritidsbåter logger i løpet av et år.

 

På vei til Åsgårdstrand i maksvær.....

http://www.minebilder.no/show_image_stream...5&dx=527&dy=395

 

Det siste bilde av "henne" på vannet.......(personen på brygga har ikke noe med båten å gjøre)

http://www.minebilder.no/show_image_stream...1&dx=527&dy=425

 

Et kort, luftig svev og hun er borte.....

http://www.minebilder.no/show_image_stream...3&dx=527&dy=394

Farvel! :yesnod:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Føler med deg Walter S......det er en tøff opplevelse og oppleve slike ting og sorgen henger tungt overen helt til den dagen den nye båten skal hentes.

 

Selv om man aldri vil kunne sammenlikne en båt og en bil har jeg det litt på samme måten siden avtale som salg av bilen ble stiftet i dag......Vemodig.

Link to post
Share on other sites

Jeg må innrømme at det var litt vemodig å se henne bli heist opp av vannet, lastet bakpå en lastebil, for så å forsvinne rundt hjørnet på hotellet i Åsgårdstrand, på vei mot ny eier i nærheten av Brevik..........

 

Farvel! :crazy:

 

Han nye eieren må være passe "pingle"; han kunne jo fått en nydelig båttur til Brevik.

 

Ellers så kjenner jeg meg litt igjen i den "sorgen" det er å selge en båt man har tilbragt mange timer med. (jeg følte det da jeg solgte Albin Viggen min til Alex Rosen i 1997)

 

mvh

 

Barsk II :lol:

Link to post
Share on other sites

Det er aldri noen god følelse å selge en båt, hvertfall ikke når man tenker på hvor mye glede man har hatt av den. Men når man først bestemmer seg for å selge den, så kan man jo glede seg til et nytt båtkjøp, for du skal vel ha ny båt Walter_s?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

.....Han nye eieren må være passe "pingle"; han kunne jo fått en nydelig båttur til Brevik....

Han nye eieren er en hun!  :crazy: ...kanskje derfor?

 

 

.........for du skal vel ha ny båt Walter_s?

Såklart! Bare litt (de obligatoriske 3 fot) større...... :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Ny eier er vel informert om denne siten.... :nonod:

så vi/du kan føge med på skipets videre historie... :sad::lol: :lol:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Nei, ærlig talt. Hvis det hadde vært så fælt å kvitte seg med båten eller bilen eller hva det skulle være, så hadde jeg ikke solgt. Når jeg først har bestemt meg for å selge, ja så selger jeg uten å sitte igjen med en klump i halsen. Som regel selger en vel noe fordi en ikke vil ha det lenger. Enten er gjenstanden blitt for gammel, utslitt, for liten osv. Da er det bare å kvitte seg med hele "dritten", og kjøpe noe annet,.........hvis det er det en vil :lol:

Link to post
Share on other sites

Muligens du har det sånn jada.Selv er jeg av dem som får bedre og bedre båt jo nærmere overleveringa til kjøper kommer.Den beste følsen var da Saga 25T ble solgt,det er aldri blitt angret på.Utenom den så har det vært litt vemodig å se en kjær venn forsvinne.

Link to post
Share on other sites

Nei, ærlig talt. Hvis det hadde vært så fælt å kvitte seg med båten eller bilen eller hva det skulle være, så hadde jeg ikke solgt........ Da er det bare å kvitte seg med hele "dritten", og kjøpe noe annet.........

Tja, jada - der har vi tydeligvis forskjellige meninger. Det at en båt skal erstattes med en som er litt "romsligere" betyr jo ikke nødvendigvis at det er en drittbåt. Ut i fra det jeg har gitt for Sjømannen, synes jeg jeg har vært "heldig" med mitt kjøp. Det har vist seg å være en båt jeg "ble dus med", noe jeg likte å "være sammen med" og trivdes i. Mulig at jeg har et litt "tettere" forhold til mine båter enn det du er vandt til. For meg er en båt ikke bare en gjenstand, men et "vesen" jeg skal ha det godt sammens med. Derfor liker jeg også å stelle pent med båten og passer på at både skibet og motoren har det trivelig.

 

Bryr meg ikke om at noen synes jeg er rar, for det hender faktisk at jeg, inni meg selv, kommer med noen oppmuntrende bemerkninger og vennlige ord til båten. Med andre ord - jeg har tro på at båter har sjel............. :blush:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Tar poengene deres. Jeg var nok i humør til å provosere litt i går kveld, og brukte noen ord som satte ting på spissen. Regnet nok med å få noen reaksjoner. Det var kanskje feil sak å provosere på :wink:   Jeg respekterer selvfølgelig at andre ser annerledes på dette enn meg :blush:  

Link to post
Share on other sites

Bryr meg ikke om at noen synes jeg er rar, for det hender faktisk at jeg, inni meg selv, kommer med noen oppmuntrende bemerkninger og vennlige ord til båten. Med andre ord - jeg har tro på at båter har sjel............. :flag:

Tror ikke dette er så uvanlig. For skipperen er båten det samme som flyet er for flygeren. Og blant flygere er det ikke uvanlig - såvidt jeg har klart å observere - at de kommer med "oppmuntrende tilrop" til flyet (som i likhet med båten er en "hun") i enkelte situasjoner. Jeg har selv gjort det en rekke ganger i min tidligere flyger"karriere", kanskje særlig i situasjoner jeg ikke følte meg helt på høyden, og gjerne kunne trenge litt hjelp fra flyet. Jeg tror det er sånn med båt også.  :flag:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Skjønner hva du mener Walter,var glad når tilslaget kom og fikk solgt min forrige båt(ble smitta av 3fotsyken),men når jeg så den forsvant brått og brutalt på en henger etter å hatt den i 3 år ble det liksom litt vemodig og trist :flag:..Tenkte da mest på hvor mye glede vi hadde hatt av den...laangt borte var da tanker som motorbytte og andre(små) problemer :flag:..men  dveler ikke for lenge,mest av alt er det en bruksgjenstand og en hobby for vår del..

 

mvh jan

Link to post
Share on other sites

Enig i det Suzuki. Jeg hadde en Volvo 245 i nesten 14 år. Og kjørte den hundrevis av tusen. Den var en trofast sliter som det så godt som aldri var noe tull med. Vi reiste nærmest hele Europa rundt med den opptil flere ganger. Men så ballet det på seg med rust og EU kontroller, og bilen begynte jo å bli gammel. Men jeg var i hvert fall sjeleglad for at jeg fikk solgt den til en Bilmekaniker på det autoriserte Volvo verkstedet her i Haugesund. Det hadde vært skikkelig fælt å ha måtte vrake den.

 

Jeg er ingen bilmann, men denne tar jeg meg fortsatt i å tenke på, og det er bare gode tanker. Det er nesten som jeg savner den, selv om det nå vel snart er 6 år siden vi skilte lag.

 

(Og for ikke å bli alt for Off Topic, så må jeg jo nevne at jeg selvsagt kjørte i den att og fram til båten og  :flag: )

Link to post
Share on other sites

Enig i det Suzuki. Jeg hadde en Volvo 245 i nesten 14 år. Og kjørte den hundrevis av tusen. Den var en trofast sliter som det så godt som aldri var noe tull med. Vi reiste nærmest hele Europa rundt med den opptil flere ganger. Men så ballet det på seg med rust og EU kontroller, og bilen begynte jo å bli gammel. Men jeg var i hvert fall sjeleglad for at jeg fikk solgt den til en Bilmekaniker på det autoriserte Volvo verkstedet her i Haugesund. Det hadde vært skikkelig fælt å ha måtte vrake den.

 

Jeg er ingen bilmann, men denne tar jeg meg fortsatt i å tenke på, og det er bare gode tanker. Det er nesten som jeg savner den, selv om det nå vel snart er 6 år siden vi skilte lag.

 

(Og for ikke å bli alt for Off Topic, så må jeg jo nevne at jeg selvsagt kjørte i den att og fram til båten og  :lol: )

Huff, ja nå siter jeg med klump i halsen! måtte krype til korset og knokse en av mine to kjære volvoer her om dagen(240/1984)! Fæl opplevelse, her har jeg pyntet og fikset på bilene i mange år også kommer det en skitten sur fyr på knoksen med spett og BREKKER skiltene av på Bilen min..Etter på kom en stygg volvo duumper med gaffel og heiv go bilen oppi en haug av andre! sitter etset på netthinnen.... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Min yngste datter som dengang var 5 år gråt fælt da familiens Viksund ble solgt for noen år siden. Hun og søsknene var omtrent oppvokst i båten, selv hadde jeg brukt båten siden jeg var 14. Det var øitt trist å se den tøffe rundt odden og ut av syne. på en av våre turer i nybåten (1978 Marex Friendship) i sommer så vi Viksunden igjen. Yngste dattera skulle fremdeles gjerne byttet....

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Føler med deg Walter.

Etter 18 års glede med min Tresfjord 28, var det med en stor klump i halsen jeg så henne gå ut vika med den nye eieren. Vi hadde da allerede anskaffet oss vår 'nye' Årø 33 men det hjalp ikke på følelsene. Kona gråt og jeg var ikke langt unna.

Håper du finner en 'ny' båt å pleie.

Stubben.

 

Pensjonist som nyter livet

Link to post
Share on other sites

Det kan faktisk være ganske tungt å gi slipp på ting man har kjær. Med båt kan det være veldig spesiellt, og kanskje med saktegående båter, Det er vel så at man der får mer tid til å tenke å nyte. Jeg føler med deg, og håper på at den nye blir like kjær.

 

Kondolerer og GRATULERER.

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Det kan faktisk være ganske tungt å gi slipp på ting man har kjær. Med båt kan det være veldig spesiellt, og kanskje med saktegående båter, Det er vel så at man der får mer tid til å tenke å nyte. Jeg føler med deg, og håper på at den nye blir like kjær.

 

Kondolerer og GRATULERER.

 

Det er nok dette eg frykter. Eg har bytta båt en gang i året, slik at eg har ikkje fått i så veldig personlig forhold til dei! Ser positivt på det: nå kan eg lete etter ny båt!!! :nonod:

 

Men sollux`en er eg begynt å bli glad i. Kan ikke sei at eg har lyst til å selge den etter alle dei timene eg har jobbet med den i vinter... Det blir nok til at vi har den iallefall i sommer..., om det ikke dukker opp noe annet :seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...