Jump to content

Motorbytte 2850 CB


Knut Rekvik

Recommended Posts

Prøver igjen, båten er nå kjørt for 14000kr i sommer, kan bli dyrt om bensinen ikke går noe særlig ned..

 

Flappene er for små virker det som, bruker lang tid på å få den opp i plan, (står 460 motor i den nå.. )

 

Har kommet over noen dieselmotorer til den, men vet ikke hva som kan passe på drev eller i båten..

 

 

Cummins 6BT 220hk, (ukjent modell) overhalt med startpanel, ledningsnett og sjøvannspumpe.. 90.000kr

 

Cummins 300hk (ukjent modell) 110.000kr

 

Mercruiser 4.2 D-tronic 2005 ferskvannskjørt, 1100 timer, bravo yrkesdrev. 200timer. 165.000kr

 

Mercruiser 4.2 220hk 95-96 mod, ny turbo dyn og starter. Bravo 2 drev. 65.000kr

 

Yamaha 246hk diesel (ME420STI) 1994 mod, hydra drive drev, 1350 timer. 125.000kr

 

Mercruiser 220hk, 4.2 liter, 600timer, 1999mod. bravo 3 drev. 120.000kr

 

V.P KAD 42/290DP, 1997 mod 200timer, uten drev. 129.000kr

 

V.P KAD 43 2002 mod, 300t uten drev 135.000kr

 

 

Noen av disse som folk har montert?

Link to post

Cummings 300 hk er vel en 5,9L QSB maskin ... god maskin med godt rykte ... og samme blokka tar de ut 480 av i dag...

 

4.2 L Mercruiser er vel en V8 som muligens blir litt tung for deg der bak ...

 

Yamaha maskinen er vel ganske kurant ... og hydra drevet får OK kritikk rundt i verden ... men vet ikke mye om service apparated i Norge...

 

Volvo KAD 43 har bedre rykte enn 42 serien, men andre kan svare mye bedre enn meg...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Hei,

 

Valg av motor er ikke alltid enkelt men noe du bør se på er graden av ombygging som må til for å få den aktuelle motoren på plass. En Mercruiser 4,2 er en ganske lang rekkesekser, passer den i motorrommet ditt uten ombygging? Dersom den gjør det (kan lett måles) er nok det et godt valg. Båten i denne annonsen er utstyrt med en Mercruiser 4,2 på 220 HK, båten er oppgitt til maks 25 knop.

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...ll&tot=null

 

Denne er etter min vurdering litt for liten. Jeg hadde vurdert 4,2 D-tronic på 250 eller 300 HK. Dette er i utgangspunktet samme motor med ulikt effekt uttak samt ny elektronisk insprøytning (D-tronic).

 

Annet alternativ er Steyr 256 på 250HK, denne er mye kortere enn motoren over og passer lett i et motorrom som er beregnet for V8 bensin. Leveres nye med Bravo drev men kan fås tilpasset til VP drev.

 

Disse Cummins motoren du nevner antar jeg er store tunge motorer som ikke passer i din båt og som du vil få store problemer med å tilpasse drev. Glem dem.

 

Kad 43 kan også være et godt valg om den passer i motorrommet ditt uten for mye ombygging.

 

Yanmar med bravo drev kan også være et alternativ, men igjen et spørsmål om du får plass under dørken.

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...os=6&tot=16

 

Ulike mariniseringer av GM 6,5 har jeg ingen erfaring med overhode men ser at det skrives en del om de. Ikke bare positivt, ta et søk her på BP.

 

 

Hvilket drev har du i dag? Det vil jo også være litt avgjørende for grad av ombygging.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Da er det nok et OMC king cobra drev.

 

VP overtok disse drevene og viderutviklet disse og pensjonerte sine egne. Da passer nok nyere VP SX og DP-S drev rett i hullet i din transom. Jeg tror så du må sjekke.

 

Skal du sette på et eldre VP drev som bla finnes på KAD43 så må du skjære ut nytt hull i transom men jeg mener du slipper å støpe. Skal du over på Mercruiser bravo drev, så må du støpe igjen og så skjer ut nytt hull til Bravo transom.

 

Alternativt så kjøper du en ny Steyr 256 tilpasset OMC King Cobra drev og bruker det du har, men husk å sjekke at utvekslingen på drevet du har passer til ny motor. :seeya:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Da er det nok et OMC king cobra drev.

 

VP overtok disse drevene og viderutviklet disse og pensjonerte sine egne. Da passer nok nyere VP SX og DP-S drev rett i hullet i din transom. Jeg tror så du må sjekke.

 

King cobra passer ikke på VP sx. Det er det Cobra transomen som gjør. Når det gjelder mercruiser Bravo drev så passer det rett i hullet til et Cobra drev. Jeg måtte bore 2 ekstra hull når jeg skiftet. Tror du må forlenge motorrommet hvis du skal inn med vanlig rekkesekser. VP D4, GM 6,5 liter og Steyr går rett inn. Det var et merke til som går inn som jeg ikke husker. KD trading selger den. Ikke monter mindre enn 250 hk

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...