Jump to content

La båten ligge i helgen. ( uke 29)

Ficher

Recommended Posts

Sterk kuling og mye regn er ventet i Sør-Norge. Da er det kanskje best å erklære landlov.

- Det blir en god del vind og opp mot sterk kuling på kysten i Sør-Norge. Spesielt vil det blåse hardt i Rogaland og Agder, sier statsmeteorolog Vibeke Thyness til NTB.

Et lavtrykk presser seg på vestfra og fører til surt og hustrig vær de neste dagene. Dermed lønner det seg kanskje å legge til kai før helgen slår inn.

MER HER... http://www.abcnyheter.no/node/70600.

YR melder ikke så mye vind her synes jeg: http://www.yr.no/sted/Norge/Østfold/Fredri...angen/helg.html

Skrev en mail til YR.no gutta om at symbol varslene OFTE hadde for lite vind i symbolvarslene. Svaret var.......pga lokalt store variasjoner , klarer ikke datamaskinen ( som lager symbolvarsler) og få rett vind i noen kommuner/fylker. Les derfor ALLTID tekstvarsel for ditt område.

PS..... har "ofte" sett her i Tananger at tekstvarsel sier stiv kuling, og i symbolvarsel kun lett bris. :rolleyes:

Hvilke værvarsel er riktigst – meteorologens tekst eller symbolet?

Mye av forskningen på Meteorologisk institutt går på å forbedre beregningsmodellene, slik som HIRLAM. Bedre modeller vil gi bedre varsler, både værsymboler og meteorologens varsel.

Når du ser på varslene på yr.no, bør du vurdere tekstvarselet og symbolene sammen. Dersom det er stort sprik, bør du legge mest vekt på meteorologens varsel.

MER OM DETTE HER....... http://www.yr.no/1.3362862

Vindvarslene er svakheten på nye yr.no. Men når en har lært seg dem å kjenne, er det bare å kompensere for de datagenererte vindvarslene. Melder de 1-3 m/sek er som regel liten bris, 4-6 er frisk bris og 7-10 er kuling. Har stemt ganske bra, men selvsagt er tekstvarselene, havvarselet og bølgevareselet like viktig å lese.

Har tenkt meg fra langesund til koster på lørdag. Hadde håpet å seile i 4-5 tiden på morgenen og ta korsteste vei. Kikket på Yr.no og det ser da ikke så gale ut, eller??? :confused:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Jeg synes seilerene bør gå ut jeg.

2 rev i storen og en flik framme.

Hvorfor?

Dette er den beste form for trening (endring i reving) som kan gjøres, og den dagen det virkelig trenges - så er det stor forskjell på å kunne det og ha lest om det.

En annen ting er nytten av å lære seg hvor godt seilbåten behersker mye vind og høy sjø. Den dagen du opplever at: "Jeg er her på naturens premisser. Vi - båten og jeg fikser det og føler oss trygge!"

Da vet du at du kan seile hvorsom helst, nettop fordi du vet hvor og når du ikke skal seile."

Det er en god følelse.

Værst med vind blir det fra Bergen og sørover på Søndag !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Tror jeg legger meg der (langesund) i morgen kveld også, og stikker ut "first light". 2 rev og fokk bør være greit om det ikke tar helt av - kan gjerne bruke 12-15 timer over jeg...turen er målet! :sailing:

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Men fra fredagen er det gode utsikter for oss på møre, men dårligere for dere.

He he :cheers:

Høres bra ut, jonn! Vi snakkes på lørdagen før vi speeder rundt neset... Ser fram til en grei overfart mot Kristiansund. Høyvannet for utsetting i Åndalsnes kunne ikke passet bedre.

Ifølge Aftenposten i dag blir det "Dyvåt helg i sør, men så er det duket for sol-sommer". Med andre ord har yr.no meldt sol minst to dager på rad! Kan ikke dy meg - VG meldte det samme "nå kommer sommervarmen" for et par uker siden. Hehe.

- Kulla 13,5 ft 2006, 9,9 hk Mercury 4T
- Suzumar 265 med årer, Pyranha kano, to havkajakker

Første båter:
- Pioner 8, Rana 14, Hansvik 16

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...