Ficher Startet 17.Juli.2008 Del på Facebook Startet 17.Juli.2008 Sterk kuling og mye regn er ventet i Sør-Norge. Da er det kanskje best å erklære landlov. - Det blir en god del vind og opp mot sterk kuling på kysten i Sør-Norge. Spesielt vil det blåse hardt i Rogaland og Agder, sier statsmeteorolog Vibeke Thyness til NTB. Et lavtrykk presser seg på vestfra og fører til surt og hustrig vær de neste dagene. Dermed lønner det seg kanskje å legge til kai før helgen slår inn. MER HER... http://www.abcnyheter.no/node/70600. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 17.Juli.2008 Del på Facebook Svart 17.Juli.2008 YR melder ikke så mye vind her synes jeg: http://www.yr.no/sted/Norge/Østfold/Fredri...angen/helg.html Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 17.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2008 YR melder ikke så mye vind her synes jeg: http://www.yr.no/sted/Norge/Østfold/Fredri...angen/helg.html Skrev en mail til YR.no gutta om at symbol varslene OFTE hadde for lite vind i symbolvarslene. Svaret var.......pga lokalt store variasjoner , klarer ikke datamaskinen ( som lager symbolvarsler) og få rett vind i noen kommuner/fylker. Les derfor ALLTID tekstvarsel for ditt område. PS..... har "ofte" sett her i Tananger at tekstvarsel sier stiv kuling, og i symbolvarsel kun lett bris. Hvilke værvarsel er riktigst – meteorologens tekst eller symbolet? Mye av forskningen på Meteorologisk institutt går på å forbedre beregningsmodellene, slik som HIRLAM. Bedre modeller vil gi bedre varsler, både værsymboler og meteorologens varsel. Når du ser på varslene på yr.no, bør du vurdere tekstvarselet og symbolene sammen. Dersom det er stort sprik, bør du legge mest vekt på meteorologens varsel. MER OM DETTE HER....... http://www.yr.no/1.3362862 Sitér dette innlegget Link to post
Tjond Svart 17.Juli.2008 Del på Facebook Svart 17.Juli.2008 Synes Yr ikke samstemmer hennimot f.eks Storm Weather og andre værmeldinger. Og med tanke på vind, så har det jo blåst kjepper de siste dagene og for familien sin del har det vel vært best å ligge trygt innenfor moloen. Men akk så trist. Sitér dette innlegget Trond Haug Link to post
Victora III Svart 17.Juli.2008 Del på Facebook Svart 17.Juli.2008 Vindvarslene er svakheten på nye yr.no. Men når en har lært seg dem å kjenne, er det bare å kompensere for de datagenererte vindvarslene. Melder de 1-3 m/sek er som regel liten bris, 4-6 er frisk bris og 7-10 er kuling. Har stemt ganske bra, men selvsagt er tekstvarselene, havvarselet og bølgevareselet like viktig å lese. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 17.Juli.2008 Del på Facebook Svart 17.Juli.2008 Mye vind???? Skjønner ikke problemet Har båten i Vansjø jeg Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 17.Juli.2008 Del på Facebook Svart 17.Juli.2008 Jeg vet hvorfor det blir drittvær også jeg. Det er fordi da begynner jeg ferien (igjen) Vel vel, tar med noen Morgan Kane bøker og fiskesaker, passer nok bra til Pøsregnet, og blir det vindvær så har vi med Windsurfeutstyret. Og til uka ryktes det om muligheter for litt sommervær igjen Erik. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
pantzatt Svart 17.Juli.2008 Del på Facebook Svart 17.Juli.2008 Jajjajajajajajamennsann, har ikke fyllt opp dieseltankene etter dieselmonsterangrepet, så da har jeg en grunn for å vente til over helgen med det. Blir kos med cabin oppussing tenker jeg Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 17.Juli.2008 Del på Facebook Svart 17.Juli.2008 Ser jo ikke ut til at det skal bli så gale før på søndag Det er lenge til.... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
skippy Svart 17.Juli.2008 Del på Facebook Svart 17.Juli.2008 Andre som går på ferie i mårå???? Fiskefestival på stjernerøy på lørdag. Duffer nok opp over i mårå. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 17.Juli.2008 Del på Facebook Svart 17.Juli.2008 Jeg hadde tenkt det. Men får ikke med meg noe mannskap, så jeg korter nok kraftig ned på turen og havner på hytta med mine foreldre noen dager.... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Kaftein ØL Svart 17.Juli.2008 Del på Facebook Svart 17.Juli.2008 Jeg starter ferie i morgen. Setter kurs mot mandal. Driter i regnværet, men med kuling rett i trynet får vi se hva det blir til. Har en uke å dra nedover på, så kanskje det er på tide å bruke litt tid ut av oslofjorden for engangs skyld. Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 17.Juli.2008 Del på Facebook Svart 17.Juli.2008 Har tenkt meg fra langesund til koster på lørdag. Hadde håpet å seile i 4-5 tiden på morgenen og ta korsteste vei. Kikket på Yr.no og det ser da ikke så gale ut, eller??? Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
2nd Trikker'n Svart 17.Juli.2008 Del på Facebook Svart 17.Juli.2008 Jeg synes seilerene bør gå ut jeg. 2 rev i storen og en flik framme. Hvorfor? Dette er den beste form for trening (endring i reving) som kan gjøres, og den dagen det virkelig trenges - så er det stor forskjell på å kunne det og ha lest om det. En annen ting er nytten av å lære seg hvor godt seilbåten behersker mye vind og høy sjø. Den dagen du opplever at: "Jeg er her på naturens premisser. Vi - båten og jeg fikser det og føler oss trygge!" Da vet du at du kan seile hvorsom helst, nettop fordi du vet hvor og når du ikke skal seile." Det er en god følelse. Sitér dette innlegget Link to post
daghb Svart 17.Juli.2008 Del på Facebook Svart 17.Juli.2008 (redigert) Svak sjø og laber bris rundt Hustadvika lørdag ettermiddag - ikke så ille, vel Redigert 17.Juli.2008 av daghb (see edit history) Sitér dette innlegget - Kulla 13,5 ft 2006, 9,9 hk Mercury 4T- Suzumar 265 med årer, Pyranha kano, to havkajakker Første båter:- Pioner 8, Rana 14, Hansvik 16 Link to post
VannTro Svart 17.Juli.2008 Del på Facebook Svart 17.Juli.2008 Værst med vind blir det fra Bergen og sørover på Søndag ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Pjolter Svart 17.Juli.2008 Del på Facebook Svart 17.Juli.2008 Har tenkt meg fra langesund til koster på lørdag. Hadde håpet å seile i 4-5 tiden på morgenen og ta korsteste vei. Kikket på Yr.no og det ser da ikke så gale ut, eller??? Er i langesund nå Deilig vær og lite vind. Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Fjord-duden Svart 17.Juli.2008 Del på Facebook Svart 17.Juli.2008 (redigert) Båten skal ut i helga samme f.... bare det ikke er over 12 m/sek og åpent hav. (hustadvika, trænafjorden, folla og andre "utaskjærs" havstykker) Kjørte sjøl Trænafjorden sist helg i 10 sek/m i 25 knop = nix problem så lenge vindusviskeren virker. Redigert 17.Juli.2008 av Fjord-duden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 17.Juli.2008 Del på Facebook Svart 17.Juli.2008 (redigert) Tror jeg legger meg der (langesund) i morgen kveld også, og stikker ut "first light". 2 rev og fokk bør være greit om det ikke tar helt av - kan gjerne bruke 12-15 timer over jeg...turen er målet! Redigert 17.Juli.2008 av vikers (see edit history) Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Ficher Svart 17.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2008 Andre som går på ferie i mårå???? Fiskefestival på stjernerøy på lørdag. Duffer nok opp over i mårå. Kommer mulig der jeg også ( om det ikke blir Kraftig regn.... som yr.no sier) Så får vi se om jeg kommer meg hjem før den sterke kulingen setter inn på søndag. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 17.Juli.2008 Del på Facebook Svart 17.Juli.2008 (redigert) Hei, jeg synest det helt ok at dere får litt DRITVÆR! Vi hadde stiv til sterk kuling i går fra sørvest, kom helt uventet. Og det har vært dårlig vær her i 14 dager no, helt ræva..... Men fra fredagen er det gode utsikter for oss på møre, men dårligere for dere. He he Redigert 17.Juli.2008 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
daghb Svart 17.Juli.2008 Del på Facebook Svart 17.Juli.2008 Men fra fredagen er det gode utsikter for oss på møre, men dårligere for dere.He he Høres bra ut, jonn! Vi snakkes på lørdagen før vi speeder rundt neset... Ser fram til en grei overfart mot Kristiansund. Høyvannet for utsetting i Åndalsnes kunne ikke passet bedre. Ifølge Aftenposten i dag blir det "Dyvåt helg i sør, men så er det duket for sol-sommer". Med andre ord har yr.no meldt sol minst to dager på rad! Kan ikke dy meg - VG meldte det samme "nå kommer sommervarmen" for et par uker siden. Hehe. Sitér dette innlegget - Kulla 13,5 ft 2006, 9,9 hk Mercury 4T- Suzumar 265 med årer, Pyranha kano, to havkajakker Første båter:- Pioner 8, Rana 14, Hansvik 16 Link to post
Fjord-duden Svart 17.Juli.2008 Del på Facebook Svart 17.Juli.2008 daghb: noen tidsplan for ferden nordover? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 17.Juli.2008 Del på Facebook Svart 17.Juli.2008 Her oppe i vår "andedam" ber det meldt 10 sek/m. Vi tar båten til Moss og skal for første gang teste mesanen i sidevind når vi runder Gullholmen inn mot Moss. Håper på plass i kanalen også denne helgen. mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
jonn Svart 17.Juli.2008 Del på Facebook Svart 17.Juli.2008 Høres bra ut daghb, send en melding på mobilen når dere er på tur ut fjorden fra åndalsnes. Dere er velkommen! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.