daghb Svart 17.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2008 ...når vi runder Gullholmen inn mot Moss. Håper på plass i kanalen også denne helgen. Hehe, Kanalen er utrolig deilig i godt vær - en aldri så liten pizzabit på Peppe's så er fredagskvelden i boks :) Forøvrig er jeg oppvokst på en annen Gullholm... Sitér dette innlegget - Kulla 13,5 ft 2006, 9,9 hk Mercury 4T- Suzumar 265 med årer, Pyranha kano, to havkajakker Første båter:- Pioner 8, Rana 14, Hansvik 16 Link to post
Kaftein ØL Svart 17.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2008 Forstår ikke helt hvorfor man skal blåse en kulingvarsel opp til noe så voldsomt. Man skal ha respekt for havet, været og vite hva man kan forvente seg, men tror de fleste hadde hatt godt av å seile i slikt vær av og til. Om ikke annet for en nyttig måte å bli kjent med båten på. Jeg har seilt masse i slikt vær i Skagerak. Husker da jeg seilte i liten storm første gang for mange år siden. Det var en av de første seilturene jeg var med på, i en 32 foter og været rett i mot. Jeg følte meg aldri utrygg og var aldri redd, men husker godt hvordan sjøsyken og kulda gjorde at det ikke akkurat var noen fornøyelse, spesielt ikke når d et var i mars og vi hadde seilt i over ett døgn uten søvn. Uansett, slikt vær jeg vært borti mange ganger etter det, og når man har gjort det noen ganger, så tenker man ikke engang på hvor mye det blåser og alle båtene som ligger i havn. Havet og naturen er alltid vakkert uansett, når det blåser mye er det bare fasinerende å være utpå sammen med de store flotte bølgene. Ingen av de er like, og skummet bruser rundt på alle kanter. Da kan det ofte være kjempeflott på havet, bare man vet å kle seg riktig, ha brukbart med mat, og en båt som virker i rufsevær. En av de flotteste seilasene jeg har hatt var faktisk hjem fra Skagen i vinter, med 50 knops vind rett i siden. Vi dro fra Skagen sent på kvelden og hadde stormen i siden hele natta på vei til oslo. Fikk fin balanse i båten, selv om vi bare hadde en meter genoa ute. Da styrte autopiloten fint, musikken spilte, og ut på natta kom det en utrolig flott rød fullmåne over svenskekysten. Det v ar virkelig en flott tur, men det var ikke alle seildressene som holdt mål når bølge etter bølge gjorde hele cockpiten om til et enormt badekar. Heldigvis hadde vi endel tørre skift liggende, så de som ble våte fikk på seg tørt tøy fort. Men alle som var med er enige om at dette var en fantastisk og uforglemmelig seilas. Dersom jeg hadde fryktet slikt vær, og forsøkt å unngå å være på sjøen fordi det blåser kuling, hadde jeg garantert ikke klart å nyte den fantastiske turen. Da hadde det nok heller blitt et helvete, men ettersom jeg visste at mannskapet var seilvant og trivdes og at båten ikke ville gjøre oss noe vond, så ble det en fantastisk tur. Hadde det vært småbarn ombord, eller førstereisende hadde nok situasjonen vært annerldes. Da hadde det aldri vært noe tema å reise ut i det været. Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 17.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2008 Hei venner! Vi tar også ferie fra imorgen (eller rettere sagt litt senere idag) fly fra Gardermoen til Tallin. Kommer hjem mandag/tirsdag og da blir det rett avgårde i båten. nesten 14 dager på svenskekysten for vår del. Håper været stabiliserer seg og blir litt triveligere, har første år med lettmatrosen på 14 mnd i båten så det blir litt spennende! God Sommer Hilsen fra mannskapet på Bare Lek(k)er Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 17.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2008 Uhyggelig ved Jærens rev Et lavtrykk presser seg på vestfra og fører til surt og hustrig vær de neste dagene. Dermed lønner det seg kanskje å legge til kai før helgen slår inn. – Folk må selv vurdere hva båten deres tåler, men å gå ut i stiv kuling på åpent hav er vel ikke helt å anbefale. Det er alltid viktig å ta hensyn til været, og det er nok smart å ta hensyn til den kommende vinden når man skal planlegge båtturen. Det å runde Jærens rev blir nok ikke særlig hyggelig på søndag, sier Thyness. – Bli liggende Den oppfordringen støtter generalsekretær i Kongelig Norsk Båtforbund Jan H. Syvertsen seg til. – Bli liggende. Det å legge ut på sjøen i en fritidsbåt i stiv kuling er rett og slett ikke trygt. I slikt vær bør man helst ha en stor båt og være en erfaren skipper, sier han. – I tillegg er det ikke særlig behagelig. I forgårs prøvde jeg å krysse over fra Horten i kuling, og det var overhodet ikke behagelig. Spruten sto over hele båten, sier han. Kilde http://www.aftenbladet.no/innenriks/article670174.ece Sitér dette innlegget Link to post
milo Svart 17.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2008 Båten skal ut i helga samme f.... bare det ikke er over 12 m/sek og åpent hav. (hustadvika, trænafjorden, folla og andre "utaskjærs" havstykker) Kjørte sjøl Trænafjorden sist helg i 10 sek/m i 25 knop = nix problem så lenge vindusviskeren virker. Træna i 10 m/s? hva var bølgehøyden da? Skal nordover helgeland og opp til Bodø og kansje lofoten fra søndagen av. 25 fot 7 knop. langværet på yr.no forandres jo flere ganger om dagen jo . Frustrerende, noen fine uthavner å anbefale noen? Liker sandstrender spesielt fint da. Sitér dette innlegget Link to post
halvorsen Svart 17.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2008 hei hei litt blåst tåler vi vel blir nok langåra (midagsbukta) eller mosse kanalen på oss i helga tenker jeg god helg til alle , Sitér dette innlegget Link to post
sodne Svart 18.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2008 Eg o har ferie å tenkte meg nordøve te Bømlo, trur eg ligge øve helgå, å går inn i fjordane (Hervik og Nedstrand) i steden. Ingen vits å frista skjebnen øve slettå. Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
BårdK Svart 18.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2008 Vi starter returen mot Asker fra Arendal i dag og både DMI og yr.no melder om medvind og lite bølger både i dag og i morgen. Ser ut som om det er Vestlandet som blir harderst rammet i begynnelsen av helgen. I dag har vi forresten den fineste morgenen rent værmessig i Arendal på over en uke. Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 18.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2008 Bare flott om folk lar båten ligge i helgen. Ihvertfall i Arendal. Da får jeg en lettere jobb som vaktbåt under NGP. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
oslofjord Svart 18.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2008 Pyser.....litt kuling er da bare forfriskende. man må jo ikke krysse Atalanteren. Jeg regner med en flott båthelg innaskjærs, så får jeg heller gjøre retrett hvis jeg tar feil. Hvis jeg hadde kanselert helgeplaner på bakgrunn av værmeldingen hadde jeg f.eks mistet mange flotte skihelger til fjells. Med så mange båttyper og så mange ymse farvann er det i hvertfall meningløst å gi båtfolket en generell anmodning om å sitte på brygga. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 21.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2008 Et lavtrykk presser seg på vestfra og fører til surt og hustrig vær de neste dagene. Dermed lønner det seg kanskje å legge til kai før helgen slår inn.Hvor i svarte ble denne vinden av???? Her på Karmøy var det jo snaut nok bris på det verste (søndag ettermiddag/kveld) og blikkstille i store deler av helgen... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
index Svart 21.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2008 Jeg gjorde som de sa, lot båten ligge og tok heller en tur på hytta i stedet. Men det har knapt vært et vindpust hele helgen, kun noen regnbyger! Synes det lukter litt agurktid av denne type meldinger.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ficher Svart 21.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2008 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 21.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2008 ...... Synes det lukter litt agurktid av denne type meldinger.... Vi hadde melding for Styrke 7 - 8 som skulle treffe oss fra NW natt til Lørdag.... og klokken 4 på mogenen ble den sluppet ut av posen. Hele helgen har den stått på og ingen hr forlatt havnen ... inklusiv et par fra Sandnes som hat tatt ett år fri for å seile rundtomkring. Nå derimot når det er Mandag og jobben kaller, så titter sola frem og vinden har løynet til styrke 3 Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Akult Svart 21.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2008 Det skrives mye om mangt. Et barometer forteller gjerne vel så mye om hva man har i vente. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 21.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2008 Et barometer forteller gjerne vel så mye om hva man har i vente. Enda bedre hvis du sjekker hvor fort det synker..... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Akult Svart 21.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2008 Ja det skulle liksom være underforstått da. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 21.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2008 Hvor i svarte ble denne vinden av???? Her på Karmøy var det jo snaut nok bris på det verste (søndag ettermiddag/kveld) og blikkstille i store deler av helgen... Meldingen om lite vind og bølger på 0,5-1 m. på småbatvarselet stemte ikke sist fredag. Vi hadde 2-3 m. bølger og når vi nådde jomfruland var det temmelig heftig vind. Jeg hadde sjøen bakfra så det gikk greit , men bølgevarslene på yr har jeg begynt å ta med en klype salt. DMI var mye nærmere med sine prognoser selv om de var et døgn eldre. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 21.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2008 Fikk tilbud om å være med å seile en 47 foter hjem til Oslo fra Lillesand fra fredag til søndag... kanskje vurdere å si nei? :-) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Mouche Svart 21.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2008 Langtidsvarselet for Lillesand sier; Fredag til og med mandag ventes for det meste lite vind, stort sett oppholdsvær og for det meste pent vær. Forholdsvis varmt. Eneste negativer er vindretningen som spås å være øst eller øst/nord-øst. Forøvrig er det bare helt herlig her i Lillesand for øyeblikket! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
GeirT Svart 21.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2008 (redigert) Sterk kuling og mye regn er ventet i Sør-Norge. Da er det kanskje best å erklære landlov. Vel, det ble vel ikke så gale denne helgen, bortsett fra regnet da. Får meg til å tenke på Salige Samuel Stavland fra Tysvær - en kjent personlighet for de som er fra Haugaland distriktet. Han skrev statiskikk over været i mange ti-år og kom ofte med engne værprognoser. Som oftest stemte de også. Før jul - tidlig på 80 tallet hadde han uttalt til en journalist i Haugesund Avis at folk måtte forberede seg på den verste stormen i manns minne. Den skulle komme i rom-julen. Utpå nyåret kontaktet journalisten Stavland og sa: "Den stormen du advarte mot, den kom jo ikke ?" Og han fikk var: "Det skal du bare vera vålldiggt glae for gut, for hadde an kommt haddet det blitt jevliggt !" Redigert 21.Juli.2008 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
VannTro Svart 21.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2008 Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
camo Svart 21.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2008 vi har heller ikkje sett noe til den sterke vinden som var meldt . har hatt 3 nydelige dager på hjeltefjoden fjordsenter Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 21.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2008 det ble tatt bilder av skypumpe på hvaler /lørdag -det sto i demokraten Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.