Jump to content

Engelsk Simrad RS 87 VHF, hvordan sette den opp for bruk i Norge?


Tjond

Recommended Posts

Har kjøpt denne fra England og har motttatt konsesjonspapirer på den. Montert og koplet opp, men er tydligvis ett eller annet rart med programvare/software. Dette var hva Bilradioservice i Drøbak mente når jeg ringte dem. Men de var lite villige til å yte noe spesielt service da de hørte at den var kjøpt i England. Utrolig holdning synes jeg. Hva hvis den var med på et flyttelass. Har man samme holdning da tro.....

 

Vel, kanskje noen her på forumet kan bidra med råd og kanskje tips om andre forhandlere som er litt mer villige til å hjelpe ? At den ikke har L-kanalene er forstålig, og hadde uansett tenkt å høre om Bilradioservice vill programmere disse( sikkert kostbart, men det får jeg tåle)

Har lagt inn MMSI-nr mitt på den. Når jeg setter på radioen, legger den seg på kanal 16 umiddelbart etter oppstartssekvensen. Squelsh'en har på denne 10 nivåer(0-10). På 0 suser det i høyttaler. Justerer jeg opp et nivå (1), blir det tyst. Prøver jeg "All Scan", starter søkesyklusen opp, men den vil ikke låse på noen kanaler. Prøver jeg å legge inn en kanal manuelt, er radioen helt tyst.

Har gått inn i meny og kikket litt. I manual står det noe om utelukkelse av kanaler. Ved å gå inn på meny for scann, får jeg opp på håndsettet "All Scan Inhibited", dvs alle kanaler utelukket slik jeg tolker engelsk. Prøvde da å nullstille dette ved å resette via meny "Channels Reset" Men får opp samme beskjed igjen.

 

Kan dette problemet være som Bilradioservice antydet først at det kan være et software-problem iom at den er kjøpt i England? Men like fullt skulle jo kanal 16 gi lyd.

Har noen på forumet noen formening om hva som kan være feil eller har jeg gjort noe dumt ved å handle i England? Ferdig fortollet, levert på døra, kom den på kr 4000,-. Ble såpass billig da den hadde vært benyttet i utstilling, og manglet høyttaleren. Denne ble kjøpt på eBay for 198,- (orginal Simrad).

 

Ser frem til matnyttig tilbakemelding fra folket der ute.

Trond Haug

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår ikke helt hva du mener med at kanal 16 skal gi lyd.

Alt du beskriver høres normalt for meg ut fra første gangs påslag og hvordan du vil den skal fungere setter du opp i Meny-systemet.

Dersom du har koblet den opp med antenne, m.m. kan du sikkert få en annen til å anrope deg fra en annen vhf.

Husk å sjekke på en simplex-kanal (samme sender/mottager-frekvens).

 

PS;

Jeg kjenner Bilradioservice i Drøbak som en særdeles god servicebedrift og deler ikke din oppfatning om denne.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg forstår heller ikke hva som er problemer. K 16 virker normalt virker det som. Squelch virker normalt (du kan forsøke å skru den høyere når du hører Tjøme Radio) og scanningen virker normal. Den stopper bare på en kanal om det er trafikk der. Enkleste er kanskje å engasjere en kamerat med annen VHF for å sjekke det ut

 

Tom som driver Bilradioservice er nå servicesjef på Simrad (eller Navionics) i Horten. Rart han ikke vil hjelpe ettersom han har ansvar for alle Simrad produkter - men det handler kanskje om at du har kjøpt et brukt aparat? Jeg har bare gode erfaringer med Bilradioservice - meget gode erfaringer faktisk

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når man kjøper utstyr utenlands - for å spare penger, eller kanskje kun fordi man stod litt langt bak i køen - så blir det helt feil å bli forbanna når man ikke får gratishjelp på øyeblikket.

En annen ting er at kjøper man noe i England, så bør man kunne Engelsk.

Link to post
Share on other sites

Hei

Takk for respons. Jeg skal ikke uttale meg om servicenivået utover hvordan jeg oppfattet det. Men kan være så romslig å si at det sikkert ikke er slik til daglig, noe dere klart påpeker. Uansett kunne de ikke se på radioen før i slutten av august, og det fikk jeg først beskjed om på slutten av samtalen og jeg nevnte at den var kjøpt i England. Og den er ikke brukt, men vært demo i butikken. Var ikke programert på noen måte. Og Simrad som merke bør vel serves uansett hvor det er solgt. Produktet er jo lovlig kjøpt/importert og vil jo vitterlig betale for tjenesten jeg ønsker hjelp til. Vel, nok om det.

 

Men som det ble nevnt, kan det være problem med software/forskjell mellom UK/Norsk programvare? Jeg skal, hvis det ikke fortsetter å blåse kjepper, sjekke ut med "kompis-oppkall" og et oppkall til Tjøme i morgen for å se om det er liv laga.

Men er det andre forhandlere/serviceverksteder i sentralt østlandsområde? Slutten av august blir fort slutten av september og da er jo snart sesongen på hell.

Trond Haug

Link to post
Share on other sites

Vel, engelskkunnskapene er på det jevne og har ingen problemer med engelsk meny. Gratishjelp........, kommentar unødvendig

Lista for å bli forbannet ligger nok noen høyder over dette.

Joda, papirene er i orden de, skal både prøve oppkall til Tjøme, samt få en til å kalle opp på avtalt kanal. Går jo an å ta en telefon til Ringstad, i Fredrikstad.

Men ingen som har kunnskap vedr antydning om problemer med software/programvare? Har dette noe å si for selve bruken?

Trond Haug

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke tenke meg at det er annen programmering enn nasjonale kanaler på disse VHF'ene (L1 osv). VHF'en skal virke over hele verden uten at man omprogrammerer fra land til land man kommer til. MEN det kan jo være at din VHF er satt i en eller annen demo modus ettersom den har vært i utstilling?

 

Jeg ville prøvd Tom Aaslund på Navionics - med mindre det var han du pratet med hos Bilradioservice da (han driver Bilradioservice).

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var nå slik jeg resonerte også. Men kan ta en tlf til Tom Aaslund på Navionics. Fikk vel ikke noe navn når jeg ringte, men det spiller ingen rolle.

Takk for tilbakemeldinger og innspill. Skal komme tilbake i tråden når ting er på skinner.

Ha en knall helg, med eller uten vind.

Trond Haug

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...