Jump to content

Kan en TMD30 Starte med defekte glødeplugger/Relee?


Seesnake

Recommended Posts

Noen sier at motoren kan starte uten glødepluggene(defekte) i slikt vær som vi har nå. Er dette tilfelle og hvor lang tid tar det før den tenner??? :confused: Jeg har et startproblem .Får ikke strøm til glødereleet.Starteren går rundt men motoren tenner ikke. :confused:

Kan noen fortelle meg hva som er riktig?? :cryin: Prøver å starte i gjen i morgen etter jobb. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Jeg synes du skal tenke litt på forstøvinge til dine diesel injektorer. Dersom de kun gir en stråle så starter ingen ting, selv i disse temperaturer.

 

De fleste bilforretningen har noen små flasker med dyserens. Prøv det - når du omsider får start.

Link to post
Share on other sites

Når jeg skal starte min tmd30, tænder jeg glødepluggene ca. 20 sek før jeg starter. Går fint nok. Når moteren har været i gang og er stoppet for og fiske, kan den starte med det samme uden glødning. Hvis der slet ikke er noget liv i den, er der noget galt med brændstof indsprøjtningen.

Har du tjekket "stop knappen" ikke er aktiveret? :wink:

Der er på min en stop knap, jeg trækker i den og så stopper motoren. Lige som på ældre traktor, jeg kan huske jeg et par gange hvor jeg har brugt al batteri kapacitet på min fars traktor, og så var stop knappen aktiveret...

Husker tydeligt hans ord når det skete... :headbang:

 

For og checke diesel tilførslen kan du give fuld gas, løsne tilslutning på brænstofdyse en eller 2 dyser, og køre med startmotoren. Se om der kommer diesel ud - det skal der gøre. Det er på samme måde man lufter ud, hvis brændstof rørene har været adskilt.

Held og lykke- endnu en gang.

Link to post
Share on other sites

Stoppknappen meiner eg sittet på Akter av pumpen. (det er kun den det går ledninger til på diselpumpen). Du finner repmanual i dokumentarkivet.

Mulig du kan teste om den henger med andre ledninger? Meiner den ikkje skal ha strøm under gange. Hadde tidligere denne motoren, og startet det meste av ein sesong med deffekte glødeplugger, Måtte gi halv gass, og tørne ca 8-10 sek på kald motor, om det var kaldt 2-3 ganger .Skifte av Glødeplugger er enkelt.Link Dokumentarkiv

Redigert av nives (see edit history)

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

På min motor er der en manuel stop knap(lille håndtag) monteret i instrumentbrædtet, man trækker den i den, så dør motoren. Det er et kabel som går ned på agterkanten af brændstofpumpen! Min motor stopper ikke når jeg slukker for strømmen til instrumenterne. Så der skal man trække i stop knappen.

Jeg tror den elektriske stopmekanismen er defekt på min, og derfor har man eftermonteret denne stop knap. Hvis jeg drejer nøglen langsomt og gør det et par gange kan jeg med stor koncentration, ramme et punkt hvor den stopper motoren.

Link to post
Share on other sites

Ryker nok litt ekstra men bør starte greit. En annen ting er at det må brukes mer batterikap/flere sekunder med starterkjøring, så det anbefales å løse strømforsyningsproblemet.

Ellers er det å si at å starte en motor med defekte glødeplugger kan være riski hvis årsaken er at glødepluggene har mekaniske defekter slik at fragmenter ligger i innsug/sylindre.

På 41-motoren er det glødespiraler i innsuget og når de ryker pga vibrasjoner er det stor fare for motorhavari.

Man bør derfor være sikker på årsaken til at glødepluggene ikke virker før ytterligere startforsøk gjøres.

Redigert av egon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

takk for mange fine svar :smiley: Nå tro jeg at jeg haar funnet feilen på min tmd30.. Fødepumpa mi virker defekt :eek: . 5mm nederst på hendelen er kun i funksjon. Har byttet begge filterene. Lufta som f.. Det kommer ikke disel til luftingen og heller ikke disel i retur-røret. Kan denne pumpen være defekt?? :confused: og skal denne trykke diselen opp i selve diselfordeleren?? Her et sted er det problemet sitter. Hva tror dere??? :confused:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...