Jump to content

Volvo B20; banking i gir


Anders_O

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har vært passiv bruker av dette forumet over lengre tid og har funnet utrolig mye nyttig informasjon fra folk som har hatt lignende problemer som jeg. Nå er derimot tiden kommet til at jeg ikke finner noen løsning på mitt siste problem.

 

Jeg har en Volvo Penta B20 BB130 med dobble Zenit-Stromberg forgassere. Den er midtstilt med gearboks og gjennomgående aksling. Problemet mitt er at når jeg setter den i gir kommer det en voldsom bankelyd. Det høres ut som det kommer fra svinghjulet. Når jeg gir litt gass slutter bankingen. men da fusker motoren så kraftig at den stopper. Det hjelper ikke å gi mer gass. Har også merket at den jager voldsomt på tomgang - både med høyt og lavt turtall. Har stilt tenning med tenningslampe og justert forgasserene så godt jeg klarer. Vet at vibrasjonsdemperen på svinghjulet har noen knekte fjærer, men skulle ikke tro det kunne ha så stor betydnig.

 

Noen som har noen teorier eller har opplevd noe lignende?

 

Vennlig hilsen Anders

Link to post
Share on other sites

Når du hører voldsom banking fra svinghjulet eller deromkring har du vel ikke annet valg enn å åpne opp og se hva som er galt. Tipper at demperplaten har tatt kvelden fullstendig, men i tillegg vil jeg tro at du har en annen feil siden du plaes meg fjusking og jagende turtall. Men sjekk demperplaten først, skifte av denne vil nok ta deg et godt stykke på veien...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kjekt du fant det ut :drink:

Vi har alle ein tedens til å :headbang: "Dommedags tenke" når noko er unormalt.

Skulle gjerne hatt penger for de ganger eg har fikset det som er i orden, og oversett det enkle :crazy:

GOD SOMMER

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...