Jump to content

VHF lystbåtkanaler på Icom M411 - hvilke kanalnumre?


daghb

Recommended Posts

Har en nyinnkjøpt "norskprogrammert" M411 på plss i cockpit'en. Imidlertid finner jeg ikke ut hvilken kanal L1 og L2 befinner seg på denne. Står dårlig til med dokumentasjonen på dette området - det er nevnt flere lands spesialkanaler, men ikke de norske. Noen som har denne og kan forbarme seg over en stakkar?

- Kulla 13,5 ft 2006, 9,9 hk Mercury 4T
- Suzumar 265 med årer, Pyranha kano, to havkajakker

Første båter:
- Pioner 8, Rana 14, Hansvik 16

Link to post
Share on other sites

Tror du misforstod litt - er ute etter kanalnummeret for L1 og L2 på min VHF. L1 ligger på 155,500 MHz og L2 på 155,525 - men disse frekvensene finnes ikke i lista som er i brukermanualen til 411'en. Når det ikke er noen kanal som heter "L1" og "L2" skjuler disse seg nødvendigvis bak andre kanalnumre - men det er bare å finne ut hvilke. F.eks. på UK-versjonen heter spesialkanalen M1 "37A" på M411, mens M2 heter "P4". Forstå det den som kan...

- Kulla 13,5 ft 2006, 9,9 hk Mercury 4T
- Suzumar 265 med årer, Pyranha kano, to havkajakker

Første båter:
- Pioner 8, Rana 14, Hansvik 16

Link to post
Share on other sites

Hemm - forhandler reklamerer med L1 og L2, så da regner jeg med at de allerede er installert. Vel, får ringe i morgen og høre.

- Kulla 13,5 ft 2006, 9,9 hk Mercury 4T
- Suzumar 265 med årer, Pyranha kano, to havkajakker

Første båter:
- Pioner 8, Rana 14, Hansvik 16

Link to post
Share on other sites

Tror kanskje du må kjøpe disse. Det er ofte slik at dette programmeres inn/låses opp av forhandler mot betaling.

Kan det være mulig? VHF kjøpr for bruk i lystbåt, og så skal man betale ekstra for å få åpnet lystbåtkanalene. Nei, kan ikke være slik - må da står en forklaring i manualen?

Link to post
Share on other sites

Kan det være mulig? VHF kjøpr for bruk i lystbåt, og så skal man betale ekstra for å få åpnet lystbåtkanalene. Nei, kan ikke være slik - må da står en forklaring i manualen?

 

Tror mere på en forklaring direkte fra forhandler. Manualen er Icoms engelske standardutgave. Norske kanaler kommer nok langt ned på prioriteringen når dette skal dokumenteres.

- Kulla 13,5 ft 2006, 9,9 hk Mercury 4T
- Suzumar 265 med årer, Pyranha kano, to havkajakker

Første båter:
- Pioner 8, Rana 14, Hansvik 16

Link to post
Share on other sites

Jeg må i alle fall betale for å få disse kanalane installert i min Furuno, kjøpt her i Norge. Tror det er kun de færreste VHF-apparatene som har L-kanalene som standard da dette ikke er internasjonale kanaler.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Tror mere på en forklaring direkte fra forhandler. Manualen er Icoms engelske standardutgave. Norske kanaler kommer nok langt ned på prioriteringen når dette skal dokumenteres.

 

Om jeg ikke tar feil, skal vel alle elektriske apparat som selges i Norge ha en norskspråklig brukermanual.

Hadde et h...... for etpar år siden. Hadde da tre tyskere i arbeid med å reise rundt på stands med blant annet noen importerte strykejern.

Følgelig fikk de inn en kunde fra forbrukerrådet som truet med det ene og det andre. Det ble iherdig jobbing med oversetting og trykk av supplement til brukermanual, og oppstyret roet seg ned.

Link to post
Share on other sites

VHFer solgt i Norge skal selvsagt leveres med disse kanalene åpnet.

Hvor har du dette fra?

 

L1, L2 og L3 er et like lite must som F1, F2 og F3-kanalene (fiskeri), som heller ikke er standard. Dette er lokale kanaler for Norden og som så gjerne kunne vært standard tilbehør for VHFer-solgt av forhandlere i området.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Fikk svar fra forhandler i dag - importøren tar kontakt i løpet av dagen. L1-L3 ligger på kanalnumre for "nasjonale kanaler" på apparatet, men han husket ikke hvilke selv og var på ferie.

- Kulla 13,5 ft 2006, 9,9 hk Mercury 4T
- Suzumar 265 med årer, Pyranha kano, to havkajakker

Første båter:
- Pioner 8, Rana 14, Hansvik 16

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om dette hjelper deg, men i min Standard Horizon fant jeg disse kanalene på hhv.

 

L1 på kanal 261 (155,500)

L2 på kanal 260 (155,525)

L3 på kanal 255 (155,650)

 

og forøvrig

 

F1 på kanal 256 (155,625)

F2 på kanal 250 (155,775)

F3 på kanal 248 (155,825)

Link to post
Share on other sites

Fikk dette svaret:

 

"Hei, Lystbåtkanaler på IC M411, hvis det er programert inn Lystbåtkanaler på radioen så vil det stå L1-L2-L3 i displayet på radio. På gamle radioer kan det være at bare L1 og L2 er lagt inn."

 

Kanalene dukket ikke opp under scan - så jeg får prøve en manuell søk gjennom kanallista. Hvis de fremdeles er borte blir det nok litt reklamasjon :eek:

- Kulla 13,5 ft 2006, 9,9 hk Mercury 4T
- Suzumar 265 med årer, Pyranha kano, to havkajakker

Første båter:
- Pioner 8, Rana 14, Hansvik 16

Link to post
Share on other sites

Kjøpte Icom 411 for en måned siden i Werners Båtbu i Sandefjord, og der er L1 og L2 ferdig innstallert. På venstre side av apparatet har du piltast opp og ned. Går du fra 16 og nedover kommer du til L1 og L2 før du kommer over på åttitallet. Merkelig om det skulle være forskjell på to like apparater solgt i Norge.

 

Per Harald

Redigert av Per Harald (see edit history)

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...