Djupevågen Startet 17.Juli.2008 Del på Facebook Startet 17.Juli.2008 Hei ! Jeg finner flere artikler hvor båtfolk søker etter råd for å bytte impeller på Mercruiser alpha one drev. Men finnes det noen som har fulgt de oppskrifter som gis ut, og som har klart dette uten særlige problemer. Det synes jo ganske så komplisert - er det mulig å få til for en med to tomler (og åtte vanlige fingre) ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 17.Juli.2008 Del på Facebook Svart 17.Juli.2008 Har ikke selv gjort dette på alpha drev men det skal ikke være for vanskelig. Har du set denne: http://www.mercstuff.com/waterpumpinst.htm Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Djupevågen Svart 17.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2008 Takk for svar. Jeg har sett den beskrivelsen, og den er god. Det ser kanskje værre ut enn det er - det finnes vel egentlig bare en måte å finne det ut på !! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 17.Juli.2008 Del på Facebook Svart 17.Juli.2008 skiftet i våres på mitt alpha drev, gen 2. Det var min første gang, skiftet samtidig ALLE belger, knutebelgen var noe herk å få til, masse grising med lim å greier, holder visstnok 5-7 år dett, Heldigvis Men impelleren er ålreit å skifte, dette er det letteste drevet til mercruiser, så det lar seg hanskes med alene, det du må gjøre er å kløyve den nederste delen av drevet fra resten, her er det vel 3 muttere på hver side pluss en bolt eller mutter i forkant og ved eller under sinkanoden oppunder kavitasjonsplaten, når dette er løsnet (mulig det var noe mer mikk her og der, men husker ikke eksakt i farten, da jeg hadde av hele drevet i forbindelse med alt det andre, og kløyvde det deretter) når du så får ført ned underdelen, kommer drivakselen til syne, rundt denne er det et deksel, impellerhuset, dette løsnes enkelt, og impeller kommer til syne, denne er dradd nedpå akselen med en kile mot aksling, anbbefaler skifte alle pakninger samtidig (koster ikke all verden, iallfall ikke fra SIERRA produsenten) så slipper du iallfall eventuellt måtte ta jobben igjen. Håper dette var til litt hjelp, selv om det sikkert er andre her som kan forklare enda bedre, mitt syn (selv om jeg er maskinist av yrke da) er at impelleren er en kurrant sak å skifte på lik linje som på en utenbordsmotor (prinsippet er det samme) Men at belgstyret var noe herk, og vil vurdere en eventuell neste gang og la de som er drevne med den slags arbeid ta det, selv om dette også lar seg utføre på egen hånd, men hinboltene i sidene trenger en 12 kant pipe som ikke finnes i alle jernvarehandlere, jeg fikk tak imin hos en mercruiserforhandler. Siste var vel litt off topic, men begynner å bli sent... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.