Jump to content

Bytte impeller på Mercruiser


Djupevågen

Recommended Posts

Hei !

 

Jeg finner flere artikler hvor båtfolk søker etter råd for å bytte impeller på Mercruiser alpha one drev. Men finnes det noen som har fulgt de oppskrifter som gis ut, og som har klart dette uten særlige problemer. Det synes jo ganske så komplisert - er det mulig å få til for en med to tomler (og åtte vanlige fingre) ?

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

skiftet i våres på mitt alpha drev, gen 2. Det var min første gang, skiftet samtidig ALLE belger, knutebelgen var noe herk å få til, masse grising med lim å greier, holder visstnok 5-7 år dett, Heldigvis :puke:

 

Men impelleren er ålreit å skifte, dette er det letteste drevet til mercruiser, så det lar seg hanskes med alene, det du må gjøre er å kløyve den nederste delen av drevet fra resten, her er det vel 3 muttere på hver side pluss en bolt eller mutter i forkant og ved eller under sinkanoden oppunder kavitasjonsplaten, når dette er løsnet (mulig det var noe mer mikk her og der, men husker ikke eksakt i farten, da jeg hadde av hele drevet i forbindelse med alt det andre, og kløyvde det deretter) når du så får ført ned underdelen, kommer drivakselen til syne, rundt denne er det et deksel, impellerhuset, dette løsnes enkelt, og impeller kommer til syne, denne er dradd nedpå akselen med en kile mot aksling, anbbefaler skifte alle pakninger samtidig (koster ikke all verden, iallfall ikke fra SIERRA produsenten) så slipper du iallfall eventuellt måtte ta jobben igjen. Håper dette var til litt hjelp, selv om det sikkert er andre her som kan forklare enda bedre, mitt syn (selv om jeg er maskinist av yrke da) er at impelleren er en kurrant sak å skifte på lik linje som på en utenbordsmotor (prinsippet er det samme) Men at belgstyret var noe herk, og vil vurdere en eventuell neste gang og la de som er drevne med den slags arbeid ta det, selv om dette også lar seg utføre på egen hånd, men hinboltene i sidene trenger en 12 kant pipe som ikke finnes i alle jernvarehandlere, jeg fikk tak imin hos en mercruiserforhandler. Siste var vel litt off topic, men begynner å bli sent...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...