Jump to content

Erfaringer/meninger om delt eierskap


o-yngve

Recommended Posts

Hei,

Vi er et par som vurderer å kjøpe båt sammen med et annet par. Det vi ser på er en 18-21 fots daycruiser med mulighet for en hvil for barna på hjemseilas etter en lang dag på sjøen og stranda.

 

Noen av leserne som har erfaringer, meninger eller tips i denne samenneheng?

 

Vennlig hilsen Yngve

--

Vennlig hilsen Yngve Olsen

Link to post
Share on other sites

Har bittert erfart at deleierskap ofte kan føre til gnissinger mellom partene. Selv om man kjenner hverandre godt.

 

Her må dere passe på, vurdere nøye hvilket forhold dere har idag og hvilket forhold motparten har til andre.

Men, skal ikke svartmale det heller. Det finnes solskinnshistorier også.

Link to post
Share on other sites

Jeg har desverre prøvd det samme, med et svært uheldig resultat.

Det begynte med meg og en svært god kamerat som kjøpte båt sammen, og det endte med to fruer som ble direkte uvenner. Noe som igjen førte til mindre og mindre kontakt mellom meg og kompisen min. Vi er nå på hils....

 

I praksis viser det seg at det ofte at det er vanskelig å prioritere likt. Noen jobber mye og har lite ekstra tid. Andre har kanskje økonomi til å sette bort arbeid som de fleste ønsker å gjøre selv. O.s.v. Problemet hos oss var at kompisen min jobbet i utelivsbransjen, og hadde aldri tid til å stille opp når jeg hadde fri. I tillegg medførte jobben hans en døgnrytme som heller ikke gjorde formiddagene hans særlig effektive. Det var jeg som sto som medlem i båthavna der vi hadde båten, og da kan du jo også gjette hvem som fikk alle dugnadstimene og nattevaktene.

 

Nei, vil dere beholde vennskapet, så gå såpass ned på standarden at dere kan kjøpe dere hver deres!

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Velkommen til BP. Vanskelig å gi noe generelt svar. Anbefaler at du nøye tenker igjennom alle eventualiteter som, båtplass, vedlikehold, dugnader, vennskap og se hvordan dette passer inn med jobber og familie. Andre har klart det samme før så muligheten er tilstede for at det skal gå bra med deg også.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har hatt delt båt i flere år; det har fungert fordi vi har gjort det slik:

 

-Du må ha behov for like båt, helt lik båt. Hvis ikke, blir det kortvarig moro.

-Dere må sette vekk alt arbeid på båten, unntatt vask. Lettere å dele en regning enn dugnad.

-Dere deler båten onsdag til onsdag, og avtaler sommerferien i god tid.

-Den som har båten, men ikke skal bruke den, sier fra til den andre. SMS er velegnet.

-Dere fører timer brukt/nm kjørt og deler drivstoffregningen slik.

-Den som skader båten, betaler egenandelen, men erstatter ikke tapt tid for den andre.

-Skriv en solid avtale dere mellom, som regulerer de viktigste forholdene.

 

Det er litt bry, men det er veldig fint med halve regninger og alltid en til som kan passe båten. At vedlikehold settes bort til proffer koster litt, men dere skal bare betale halvparten hver...

Link to post
Share on other sites

Gode kjøreregler det der, men de må følges slavisk.

Begynner man å bli slepphendt, sklir det fort ut.

 

Å dele med sine beste venner, kan nesten sidestilles med arv.

Familien er de nærmeste, men når deling står for tur, starter diskusjonene....

 

En annen ting er at du må vurdere hvordan den andre parten behandler sine ting.

Dersom de aldri vasker bilen, og oppvasken alltid står når du kommer på besøk, og huset som skulle vært malt i forfjor ikke blir malt i år heller, ungene går på sjølstyr blablablababblebabble.

det er tegn som viser hva du har i vente. Likefullt kan det gå andre veien. Dersom de er særdeles patentlige og alt skal være 110% strøkent, ser du på en hel del arbeid og regninger fremover.

 

Jeg har sagt til slekta mi at de kan låne båten anytime, men tror nok ikke jeg ville inngått noe deleierskap, langt mindre med venner. Har som sagt blåst meg på den før. Mange ganger. Helt siden jeg var 14-15 faktisk. Dengangen var det mopeder, så ble det biler, deretter forretninger.

 

Det har gått galt flere ganger enn det har gått bra. dermed er båten minminminminminmin og litt kona sin :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Har også hørt en del svært dårlige historier om deling av båt, ja. Nøkkelen for å lykkes tror jeg, som Mr. Anders, skriver, er pinlig nøyaktig kontrakt som følges til punkt og prikke. Det er heller ingen fordel om de som skal dele har en nogenlunde lik oppfatning av når noe må reparerers, hva som er vanlig vedlikehold osv.

 

Personlig ville jeg aldri gått inn på en slik avtale - vennskap er for verdifullt til å testes ut på noe så materielt som båt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har delt eierskap med 2 andre i et forhold 40/40/20% om en seilbåt. Funker bra så langt - vi kjøpte båten på land ifjor høst.

 

Men, jeg kan tenke meg at det ville bli mer problematisk dersom vi var utpregete turseilere alle sammen, men det er vi ikke. Det aller meste foregår på regattabanen, noe på forholdsvis korte turer.

 

Så snekret jeg sammen en liten hjemmeside med en kalendermodul som kan brukes til å fordele bruksdagene, en økonomimodul som til enhver tid viser hvordan våre økonomiske relasjoner er, og holder nå på med et prosjektmodul om oppgavene som må gjøres med/på båten og havnen.

 

Vi har kontrakt som regulerer så langt ganske bra det meste som har oppstått.

Link to post
Share on other sites

Vi har delt eierskap på båten, riktignok innen familien, og det funker helt greit. Men det er viktig at man klarer å snakke sammen, og ha forståelse for hverandre. Det er jo nesten som å inngå et ekteskap, noen holder - men mange gjør dessverre ikke det. Jeg tror det er veldig viktig, som tidligere nevnt også, at man snakker sammen en del før man går til anskaffelse av båten. Kanskje man skal fordele noen forskjellige ansvarsområder, og lage en plan for hvordan man skal løse "kriser"?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Takker for flere gode tilbakemeldinger i tråden.

 

Gode kjøreregler å ta med seg og oppmuntrende å lese at det finnes vellykkede delingsforhold. Selv tror jeg 100% på at det skal være mulig å få til. Ettersom mange båter gror ned i havna, bør potensialet for deling være tilstede for flere :-) Det er jaggu nok av kostnader å dele, spesielt om en ikke har naust og egen båtplass.

 

Flott å ha BP å henvende seg til. Etter å ha lest et antall innlegg, synes jeg det later til det finnes betydelig erfaring samlet i forumet. Samtidig er takhøyden stor :-)

 

..nå er det bare å finne rett båt :p

--

Vennlig hilsen Yngve Olsen

Link to post
Share on other sites

..nå er det bare å finne rett båt :p

 

Hm-tja-- Det er et gammelt ord som sier at det er to ting man ikke skal dele eller låne bort, og det er kona og båten....

 

Men lykke til i alle fall og velkommen på Baatplassen! La oss gjerne høre (og se!) hva løsningen blir for dere!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...